Jeden z nejzásadnějších (i nejdelších) projektů své kariéry Zabijáci rozkvetlého měsíce nosil Martin Scorsese několik let v hlavě. Prakticky od chvíle, kdy si přečetl reportážní knihu Davida Granna, která jím otřásla. U nás vyšla rok po americkém vydání, v roce 2019, pod názvem Krvavé prachy: Osedžské masové vraždy a zrod FBI.

Popisuje chladnokrevné vraždění, jehož se bílí Američané dopouštěli na Osedžích, kteří ve 20. letech objevili na území, kam byli přesídleni, ropu. Zažili krátkodobý blahobyt, než se bílí Američané prostřednictvím sňatků spojili s jejich rodinami a poté začali příbuzné a ženy postupně zabíjet, aby po jejich smrti přešla dědičná práva na ropnou půdu na ně.

Trailer k filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce: 

Zdroj: Youtube

Scorseseho více než tříhodinový opus přichází do kin shodou okolností ve stejný čas jako Hranice Agnieszky Hollandové, jež má velmi podobné téma: dobro a zlo v lidech.

Režisér filmů Mafiáni a Vlk z Wall Street je bravurní vypravěč. Pokaždé přijde s osobitou stavbou příběhu, skrze nějž své téma vypráví. Je tomu tak i tentokrát, i když leckoho možná překvapí, jak křehký příběh mistr drsných gangsterek vlastně předkládá. Jeho snímek není ani reportáží (jako předloha), ani mafiánskou detektivkou, byť jedna z hlavních postav se chová jako čistokrevný gauner a zabíjí se tu téměř na potkání.

Elišku Křenkovou charakterizuje ve filmu modrá
Ani detektivka, ani melodrama. Úsvit českého filmu se nekoná

Svou kapitální omluvu Osedžům postavil režisér se spoluscenáristou Ericem Rothem na melodramatickém vztahu mladého bílého Američana a indiánské dívky, který se rozvíjí na pozadí zmíněných úmrtí. Mollie jako výjimečně chytrá a vzdělaná zástupkyně svého kmene se dlouho jakémukoli sňatku a spojení s bílými lidmi vyhýbá. Nakonec ji nečekaně okouzlí mladý bezelstný Ernest, vracející se z první světové války, synovec zdejšího váženého muže, jenž ho na dívku upozorní. „Smícháme rodiny a peníze potečou správným směrem. Přímo k nám,“ poučuje ho strýc rozšafně.

Jenže právě v tomto případě je přece jen něco trochu jinak. Zdá se, že mezi mladými narůstá skutečný cit a manželství bude šťastné. Ernestův strýc William, muž dvou tváří, však nehodlá kvůli nějaké lásce na svém dosud fungujícím, vpravdě ďábelském plánu plném hamižnosti cokoli měnit. Mollie je majitelkou cenné půdy s ropou, a tak William chladnokrevně manipuluje hůře chápajícím Ernestem k završení svého cíle.

Leonardo DiCaprio a Lily GladstoneováLeonardo DiCaprio a Lily GladstoneováZdroj: se svolením CinemArtu

Prostředí osady i vztahy líčí tvůrci s mimořádnou pečlivostí včetně dobové výpravy a kostýmů. Samotné vraždy inscenuje režisér mimořádně rafinovaně – dějí se jakoby mimochodem, často snímané zdálky nebo rozostřeně, s frekvencí a samozřejmostí, s jakou si pistolník objedná u baru drink, působí takřka jako běžná součást zdejšího života. Jen sem tam ukáže Scorsese nečekaný brutální detail a zase pokračuje ve vyprávění. O to silnější účinek mají.

Stejným způsobem děsí i samozřejmost, s jakou si bílí Američané přivlastnili právo nad životy a majetky jiné etnické skupiny, jež jim dlouho důvěřuje, než se začne bát. A snažit se o vyšetření úmrtí, o která se ale policie moc nezajímá. Vždyť jsou to jen indiáni…

Herecký koncert

Filmu kralují dva noblesní herecké výkony – Roberta De Nira a Leonarda DiCapria, režisérových dvorních herců, kteří se poprvé sešli před kamerou společně. A je na co se dívat. „Já prostě miluju peníze. Stejně jako svou ženu,“ vysvětluje Ernest s prostoduchým výrazem i smíchem své počínání. DiCaprio ho hraje odzbrojujícím způsobem, s přitrouble ohrnutým spodním rtem a věčně udiveným pohledem, který se snaží působit suverénně.

Kenneth Branagh potřetí jako Hercule Poirot
Agatha Christie by spráskla ruce. Přízraky v Benátkách si špatně hrají na horor

De Niro je po pasivním Irčanovi jako William opět v mimořádné kondici. Svého zvráceného „Kinga“, jak si nechává William říkat, hraje s nevídaně bohatou mimikou, kombinující úlisné úsměvy, žoviálnost a přimhouřené oči predátora připraveného vyskočit a nelítostně zardousit oběť. Obdivuhodně pracuje s místním dialektem i tónem hlasu. Bez přehánění je třeba říct, že oba podávají vrcholné výkony své kariéry hodné oscarového ocenění.

Třetí pozoruhodnou kreaci nabízí v roli Mollie Lily Gladstoneová, svým vnitřním klidem a úsporou slov zdánlivě nenápadná, přesto výrazná figura, v určitých chvílích rozhodnější než její muž Ernest.

Mistrný opus osmdesátníka

Dalo by se psát o výtečných kompozicích, kontrastech a symbolech, perfektních dialozích, práci se zvukem a výpravou. Za všechny alespoň kamera Rodriga Prieta (který mimochodem nasnímal i Barbie), která ve Scorseseho režii vzdává poetickým způsobem hold síle přírody a jejím každodenním rituálům, tak podstatným v životě Osedžů. A také vynikající hudba, v níž Robbie Robertson mistrně pracuje s melodramatickými i westernovými motivy, zručně střídá romantické, hravé i zneklidňující tóny doprovázející gradující dějovou linku.

Robert De Niro jako 'King' WilliamRobert De Niro jako „King“ WilliamZdroj: se svolením CinemArtu

Dvousetminutová stopáž se zdá být vražedná, nicméně ve Scorseseho pečlivě promyšlené struktuře má své opodstatnění. Nechá diváka velmi zvolna, krok za krokem pronikat do duší, charakterů a pohnutek postav, vypráví film téměř jako román, který vás postupně pohltí a ve finále zanechá ohromené a zasažené silou toho, co jsme právě sledovali.

Vincent Hospodářský v hlavní roli filmu Brutální vedro
Klimatická změna na stříbrném plátně: Volání filmařů je stále naléhavější

A také údivem nad tím, jaká svinstva dokážou lidé ve jménu moci a majetku na druhých páchat, a zároveň nad moudrostí a velkorysostí těch, kteří odpouštějí. Je to rafinovaně napsaná i natočená sága, kde každý detail, postava a akce má své přesné místo. Mistrovský střet dvou civilizací, dvou životních způsobů založených na odlišných hodnotách. Jeden na výdělku, hromadění majetku a touze něco i někoho vlastnit, druhý na pokoře, úctě k lidem i přírodě a jejímu přirozenému řádu. Na přijetí svého údělu a místa na tomto světě.  

Zdá se, že Scorsese natočil svůj nejsilnější film. Je u něj setsakra o čem přemýšlet. 

Hodnocení Deníku: 80 procent