Zahájení 71. ročníku prestižní filmové přehlídky na Riviéře předcházelo tradiční defilé hvězd na červeném koberci, kde zářily dvě ženy: Cate Blanchett, letošní předsedkyně poroty, a Penelope Cruz, herečka úvodního filmu Každý ví. Obě v elegantní róbě, obě s decentními gesty.

Nejodvážnější šaty – bílé plavkové body pod velmi průhlednou látkou - zvolila další členka poroty, francouzská herečka Léa Seydoux. Před pěti lety se tu představila s filmem Život Adele, jenž vyhrál hlavní cenu, zahrála si i v poslední bondovce Spectre. Pro Bondgirl tedy oděv vcelku stylový, pro festivalovou hot linku spuštěnou pro případné sexuální harašení, spíš rána do vazu…

Více žen!

„Chtěla bych vidět ženy v soutěži? Rozhodně! Doufám, že to bude pokračovat i v budoucnu? Ano, doufám!" komentovala Cate fakt, že se mění genderové složení v Cannes, jež bylo v minulých letech terčem kritiky kvůli převaze mužů. Letos její slova stvrzuje účast pěti žen v porotě a tři režisérky v hlavní soutěži: Nadine Labaki, Eva Husson a Alice Rohrwacher.

Třeba prolomí tradici mužských vítězů, jedinou ženou se Zlatou palmou zůstává Jane Campion. „Tyto tři filmařky nejsou v soutěži proto, že jde o ženy, nýbrž proto, že natočily dobré filmy. A tak je také budeme posuzovat,“ dodala trefně Blanchett, jíž festival připravil nápaditý sestřih z jejích filmů, kde nechyběl ani Rosefeldtův projekt Manifesto, který jsme mohli vidět na pražské výstavě ve Veletržním paláci. S Martinem Scorsesem, jenž projevil smysl pro humor a přizval ji navzdory své malé postavě k sobě na pódium, pak slavnostně zahájila festival.

Formanovi hasiči na pláži

Cannes nezapomnělo ani na Miloše Formana. Vedení festivalu uznámilo už dříve, že počítá s pietou pro něj. „Zůstane navždy součástí filmové historie Cannes," nechali se na setkání s médii slyšet organizátoři festivalu, který v 60. letech doslova rozstříhali levicoví filmaři a překazili tak prezentaci děl české nové vlny včetně Formana.

Výběr filmu se řešil těsně před festivalem a nakonec se v úterý v noci objevil na plátně plážového kina nedaleko filmového paláce symbolicky snímek Hoří, má panenko. Právě ten, který diváci v 60. letech už neviděli. Do lehátek usedly asi dvě třetiny diváků a dlužno říct, že palmy a luxusní jachty v pozadí daly Formanovu hasičskému bálu nový bizarní kontext. Filmař sám by se tím bezpochyby dobře bavil…

Snímek Každý ví sílu Farhádiho dramatu Rozchod Nadira a Simim nepřekonal. Vypráví vcelku banální příběh únosu dívky na španělské vinici, jenž vrhne světlo na jedno rodinné tajemství a je jisté, že vztahy všech zúčastněných už nikdy nebudou jako dřív.

„Nemyslím, že se nějak zásadně liší od toho, co jsem točil v Iránu,“ komentoval režisér film na tiskovce. „Lidé jsou všude stejní. I láska, zlost, žárlivost… Vztah matky a dcery. Je to ženský příběh.“ Jak řekl, psal scénář pro hlavní dvojici, Penelope Cruz a Javiera Bardema, jehož potkal už před lety v Los Angeles.

„Byla jsem vděčná za tento scénář. Vrací nás do španělské krajiny a kultury, vypráví o lidech, které ji tvoří a které miluji,“ řekla Cruz. „Španělská kultura je kvůli ekonomickým potížím už dlouho ochromena, filmový trh a situace v domácím filmu obecně složitá. Bylo skvělé, že vznikla tato látka,“ doplnil ji Bardem. „Je mi ctí, že mohu sedět vedle producentů, kteří se jí ujali a zrodil se tak čistě španělský film.“

Martýrium dona Quijota nekončí

Terry Gilliam v tyto dny čeká, jak dopadne soud ohledně plánované projekce svého filmu Muž, který zabil Dona Quijota. Dvacetileté dílo britského filmaře by mělo uzavřít festival 19. května, po žalobě portugalského producenta Paula Branka, který zpočátku na filmu spolupracoval, se ale situace zkomplikovala.

Producent tvrdí, že vlastní práva ke snímku a požaduje, aby se film nepromítal. „Je to chorobný výmysl pana Branka,“ soudí Gilliamův právník. Gilliam byl v pondělí večer podle novin Nice-Matine hospitalizován s menší mozkovou příhodou, včera už se vrátil domů, kde čeká, jak pařížský soud dopadne.