Při slavnostním zakončení 76. ročníku festivalu na benátském ostrově Lido získal druhé nejvyšší ocenění, Hlavní cenu poroty, francouzsko-polský režisér Roman Polanski za film J'accuse (Žaluji) o Dreyfusově aféře.

Cenu za něj převzala jeho manželka, herečka Emmanuelle Seignerová, protože Polanski do Benátek osobně nedorazil kvůli obavám, že by mohl být zatčen a vydán do USA. Filmař je od 70. let na útěku před americkou justicí kvůli sexu s nezletilou. Stříbrného lva za režii si odnesl Švéd Roy Andersson za drama Om det oändliga (O nekonečnu).

Nabarvené ptáče
Ovace vestoje i rozpaky z násilí. Nabarvené ptáče budí rozruch

Volpiho pohár pro nejlepšího herce porota vedená argentinskou režisérkou Lucrecií Martelovou udělila Italovi Lukovi Marinellimu, který ztvárnil hlavní roli v novém přepisu slavného románu Jacka Londona Martin Eden.

Herec během děkovného proslovu zmínil i aktuální události a ve jménu svého hrdiny cenu věnoval všem lidem, kteří zachraňují na moři lidi v nouzi. Cena pro nejlepší herečku putuje do Francie, a to díky Ariane Ascarideové, která zaujala svou rolí v sociálním dramatu Gloria Mundi režiséra Roberta Guédiguiana.

O současné politické situaci se na pódiu festivalového paláce hovořilo i během předávání ceny za nejlepší scénář, kterou získal v Hongkongu žijící tvůrce Yonfan za animovaný film Ťi jüan tchaj čchi chao (Třešňová ulice číslo sedm). Režisér se totiž zmínil o současných prodemokratických protestech v Hongkongu a poděkoval svému domovskému městu "ve jménu svobody, lidských práv a demokracie".

Obrovský úspěch českého filmu

Mezi 21 filmy v hlavní soutěži festivalu byl letos poprvé od roku 1994 český film, což byl pro českou kinematografii obrovský úspěch. Černobílý snímek Nabarvené ptáče natočený podle světoznámého románu Jerzyho Kosińského sice z rozdělování cen vyšel naprázdno, při promítání v Benátkách však zaujal kritiky. Jeho tvůrce získal jednu z vedlejších cen - ocenění Film pro UNICEF (Cinema for UNICEF) od studentské poroty.

Režisér Václav Marhoul (vpravo) s hercem Petrem Kotlárem na filmovém festivalu v Benátkách.
Marhoul a tvůrci Nabarveného ptáčete sklidili dlouhý aplaus

Česká účast v hlavní soutěži na některém ze "svaté trojice festivalových měst" (Benátky, Berlín, Cannes) je v posledních dekádách velmi výjimečná. V Benátkách soutěžil český film naposledy před 25 lety, kdy se klání zúčastnil Jiří Menzel se snímkem Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina. Další Menzelův film Obsluhoval jsem anglického krále pak soutěžil v roce 2007 na Berlinale.

Velkou událostí je, pokud se český snímek promítá alespoň v některé z vedlejších sekcí. I to se letos v Benátkách českým tvůrcům podařilo, když byl v soutěžní tematické sekci Horizonty, která je zaměřena na nové trendy kinematografie, uveden krátký animovaný film režisérské dvojice z FAMU Michaely Mihályi a Davida Štumpfa Sh_t Happens.

Extase získala cenu za nejlepší restaurovaný film

Světová premiéra digitálně restaurované Extase se uskutečnila v předvečer zahájení prestižního festivalu 27. srpna. Snímek se tak vrátil do Benátek po 85 letech, protože se zde promítal v roce 1934 a způsobil tenkrát skandál. Digitální restaurování filmu uskutečnil Národní filmový archiv ve spolupráci s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary ve společnosti L’Immagine Ritrovata v Boloni.

Extase Gustava Machatého, která vstoupila do distribuce v roce 1933, se řadí k nejambicióznějším českým filmům 30. let. Hlavní roli ztvárnila tehdy osmnáctiletá Hedy Kieslerová, kterou tato role proslavila po celém světě. Takže i když hrála pod jménem Hedy Lamarrová od 30. let v Hollywoodu, její role v Extasi pro ni zůstala osudovou.

Nabarvené ptáče
Festival v Torontu začíná. Marhoulův boj pokračuje

Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha extravagantní obrazovou oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor.