Vorlův hrdina Petr spolu se svým spolužákem Michalem v podání Jiřího Mádla studuje jedno více či méně standardní současné gymnázium. Vede ho ředitelka Eva Holubová, tvrdou rukou svým studentům vládne češtinář Jiří Schmitzer či fyzikář Milan Šteindler. O něco měkčí ruku pak má třídní Tomáš Matonoha či tělocvikář Martin Zbrožek.

 

Peklo nemají nezdární studenti jen ve škole, ale i doma, kde je pro jistotu terorizuje rodičovská smečka ztvárněná mimo jiné Zuzanou Bydžovskou, Tomášem Hanákem či dvojicí Jan Kraus a Ivana Chýlková. Není divu, že od problémů utíkají na koncerty hiphopových Supercrooo či do vozovny metra, kde na jeho vagonech vytvářejí pestré graffiti.

V Gymplu se sice vrací Jiří Mádl, je to ale trochu jiná teenagerská komedie, než na jakou dosud byli čeští diváci zvyklí. Označit film za teenagerskou komedii se zdráhá i jeho režisér: "Film si označte, jak chcete. Dokud ho však neuvidíte, tak ho neoznačujte," vzkazuje.

 

Nad dosavadní průměr Gympl staví právě autentické herecké výkony ústřední dvojice i zájem o dosud opomíjená témata jako je vzestup hiphopové scény či skutečný život teenagerů a jejich skutečné problémy od problematiky sebepoškozování až po mezigenerační konflikty a rodičovskou bezradnost vyjádřenou na jedné straně maminkovským alkoholismem a na druhé tatínkovskou větou "Ty jsi zbytečná! Jsi líná jak prase a úplně blbá!"

To vše z Gymplu činí překvapení podzimní filmové sezony. Letos padesátiletý režisér v něm ve spolupráci se scénáristy Tomášem Houškou a Pavlem Noskem s bravurou vystihl život současných teenagerů, na které už neplatí ani češtinářova hrozba "Válku na ně! Nejdřív totalitu a pak válku!"

 

Filmu lze sice vyčítat přílišnou epizodičnost a s tím související absenci silnější dějové linky, klady ale převažují od vynikající hudby z dílny hiphopového mága Wiche až po vtipné a neotřelé dialogy včetně výstižné hrdinovy věty, která jako by v sobě shrnovala i princip filmu: "Já nejsem drzej, ale upřímnej."

Gympl si příznivé reakce vysloužil už na srpnové novinářské projekci. Na Freshi teprve začal svou pouť českými kiny, už zdejší divácká reakce ale naznačila, na co se může těšit. Podle režiséra Vorla už navíc o film projevily zájem festivaly v San Sebastianu, Polsku či Holandsku. "Ale nemáme ještě překlad do angličtiny, takže jsme jim nic neposlali. Všechno má svůj čas," dodal.

Pětidenní filmovou přehlídku mezinárodního studentského filmu oficiálně zakončil v sobotu ceremoniál v hlavním sále karlovarského hotelu Thermal. Cenu za nejlepší film festivalu Fresh Film Fest získala Oliwia Tonteri z Finska s filmem Lilli (Lilli). Cenu Theatre Optique získal Tibor Banoczki z Velké Británie za animovaný film Mléčné zuby (Milk Teeth). Cenu Magnesia pro nejlepší film v regionu střední a východní Evropy získal Paul Manolescu z Rumunska za film Nyní vás prohlašuji (Casa de Piatra).

 

Triumfovaly také snímky z Česka a Slovenska: Zvláštní cenu poroty hlavní soutěže si odnesl film slovenské režisérky Daniely Rusnokové O Soně a její rodině (O Soni a jej rodine). V soutěži nových animačních technik Theatre Optique získal Zvláštní cenu poroty film Radio Kebrle, který režíroval taktéž Čech, Zdeněk Durdil.

Filmový festival letos nabídl 200 filmů, 43 z nich v soutěžích. Z celého světa sem zavítalo téměř 3000 lidí, a to především studentů filmových škol.

Organizátoři jsou se čtvrtým ročníkem Fresh Film Festu spokojeni. "Zcela nad všechna naše očekávání se letos festivalu zúčastnily osobnosti, které se aktivně podílejí na tváři budoucí kinematografie, výběrci z festivalů v Cannes, Berlinale i Angers," uvedl ředitel Fresh Film Festu Martin Pošta. "Hlavním smyslem festivalu je objevování a prosazování nových talentů, a zájem zástupců významných festivalů je tím nejpotřebnějším krokem," dodal Pošta.

Tečku za slavnostním ceremoniálem udělal koncert berlínské kapely Warren Suicide v Reflection Zone - Lázních I.