Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nellis: Tak jsem si to natočila!

PRAHA - Scenáristka a režisérka Alice Nellis má za sebou dva celovečerní filmy, Ene bene a Výlet, ale i několik divadelních premiér. Ve čtvrtek dorazí do kin její třetí snímek Tajnosti, v němž si hlavní hrdinku zahrála Iva Bittová.

15.5.2007
SDÍLEJ:

Alice NellisFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Prý nerada píšete scénáře večer, protože pak máte potíže usnout… Já vůbec nerada píšu.

Opravdu? Já spíš ráda vymýšlím. Nejlepší to bývá v hlavě, než se to dostane na papír.Upsaní scénáře je ta otrava navíc dvojitá. Když člověk píše knihu, tak si hraje se slovy, hledá ta správná. Ví, že to má smysl, protože je to konečný tvar. Scénář já neberu moc jako psaní, ale spíš jako zapisování. Zapisujete něco, co máte v hlavě a co ještě stejně změní podobu. Při realizaci scénáře se to ale zase naopak může vylepšit, protože spousta dalších šikovných lidí do filmu něco přinese. Teď by tu správně se mnou mělo sedět asi čtyřicet lidí, kteří film dělali se mnou. Já jsem vlastně jen takový jejich vyslanec.

Takže režírování si užíváte víc než psaní. Režírování si užívám, akorát mám pocit, že při něm nejsem až tak důležitá. Ano, režisér je ten člověk, u něhož se scházejí všechny otázky a nejasnosti.Kameramanby to třeba bezeměnenatočil zrovna takhle, ale nějak by to asi natočil, herci by to taky nějak zahráli… Zajímalo by mě, jak by Tajnosti vypadaly, kdyby je režíroval někdo jiný nebo kdyby žádného režiséra neměly. Čert ví. Třeba by byly lepší.

Nepřipadá vám, že scenáristé jsou ve srovnání s režiséry nedoceněni? Když už je nějaký scenárista známý třeba jako Jarchovský, tak jen díky spolupráci s Hřebejkem… To je hrozné, že? Je to svým způsobem cesta do pekel, protože bez dobrých scénářů to nejde. Blbý scénář může režisér načinčat, ale pořád to bude blbé. Přitom scenáristika v porovnání s režií mi přijde mnohem autorštější. Režisér musí mít čuch na lidi, ale strašně tvořivé práce za něj udělají ostatní, režisér je vlastně jen dá dohromady. Možná si to ale myslím jen proto, že jsem profesi režiséra nikdy nezkoumala a nestudovala.

Ano, vystudovala jste na FAMU scenáristiku… Nevystudovala. Na začátku čtvrťáku mě vyhodili. (smích)

A proč proboha!? Točila jsem Výlet a nemohla jsem osobně dorazit na zápis, tak jsem tam poslala s indexem svou asistentku. Volali mi, že když nepřijdu osobně, vyhodí mě. Já měla v ateliéru na Barrandově roztočený záběr, tak jsem jim sdělila, že je mi líto…

Takže vás z FAMU vyhodili, a přitom tam teď učíte. To je docela pikantní… Je. (smích) Já jsem na to ale upozorňovala, když s tím nápadem za mnou přišli. Prý je to ale jedno. Taky neučím na scenáristice, ale na režii.

A jaký předmět učíte? To bych taky ráda věděla. (smích) Myslím, že se to jmenuje práce s hercem. Nejsem si ale jistá, že to, co tam studentům říkám, jim k něčemu je. Teoreticky o režii nic nevím a co se týče praxe, tak na hodině žádné herce nemáme, takže vlastně nevím, co mám dělat. (smích)

Jak se vlastně přihodilo, že si své scénáře režírujete sama? Scénář k Ene bene jsem nepovažovala za dílo literární, takže jsem měla pocit, že to pořád není dodělané. Když už jsem to napsala, tak jsem to chtěla vidět! Ene bene jsem nabízela Sašovi Gedeonovi, který ale odmítl, protože v té době začínal točit Návrat idiota. Byla jsem v prváku na FAMUa žádného jiného režiséra jsem neznala. Bydlela jsem tehdy s Theodorou Remundovou a ta razantně prohlásila, ať si to natočím já. Tak jsem si to natočila.

Z vašich filmů mám pocit, že pečlivě volíte každý záběr. Máte o nich představu už při psaní, nebo se rodí až na place ve spolupráci s vaším dvorním kameramanem Ramūnasem Greičusem? U některých scén mám silnou vizuální představu už při psaní, ale není přesná, spíš je to představa nálady, světla. Jazyk filmu se rodí až při komunikaci s kameramanem, protože jinak bych se hrozně ochudila. Strašně ráda pracuji s Ramem, protože on je ochotný zajímat se nejen o věci vizuální, ale jde semnou po příběhu. Bavíme se spolu spíše jako režisér s režisérem a snažíme se vždycky přijít na to, čím podstatu příběhu vizuálně ozřejmíme. Ene bene je o jakési zvláštní zatuhlosti maloměsta, takže pracujeme s jednoduchými, statickými záběry, abychom zdůraznili, když se něco najednou pohne. Ve Výletu jedou hrdinové autem, ve kterém jsou zavřeni jako v nějaké konzervě, zatímco krajina se kolem nich mění, tak jsme se zaměřili na kontrast klaustrofobických interiérů s detaily hlav a záběrů široké krajiny, v nichž vypadají lidé malí. Tajnosti jsou subjektivním příběhem, takže svět nevidíme realisticky. Proto jsme si mohli dovolit být výtvarnější; i prostředí je vnímáno skrze hrdinku. Když přijde do bazaru s hudebními nástroji, tak jí to přijde romantické, u manžela v práci zase sterilní. Mám pocit, že u tohohle filmu jsme se s Ramem konečně rozšoupli.

Tajnosti se původně měly jmenovat Právě dnes. Změnila jste název, protože se nějak posunul původní význam? Právě dnes byl jen pracovní název. Od začátku jsem věděla, že tak se to jmenovat nebude, protože to znělo jak nějaká zpravodajská relace. Dlouho jsme ve štábu vymýšleli, jak film pojmenovat, až jsem ho jednou pouštěla kamarádce psychiatričce, která výborně pojmenovala, o čem je: všechny postavy tam mají ani ne tak tajemství, jako nějaké tajnosti.

Co má v sobě hlavní hrdinka Tajností z vás? Ze mě mají kus všechny postavy – a to nejenom ty ženské. Dovedu si představit možnost, že bych se do téhle situace v životě dostala. Nedošla jsem do ní, ale i zpětně jsem schopna vystopovat rozcestí, kdy jsem se na tuto cestu mohla vydat.

Neuvažovala jste o tom, že byste Ivě Bittové kromě hlavní role svěřila i hudbu? Hned na začátku jsme na to narazili, ale rozhodli jsme se, že ne. Ten film totiž není o muzikantce. Ivin projev je hrozně známý a diváci by si postavu spojovali s Ivou-muzikantkou, takže by to bylo zavádějící. Ivu vyjadřuje její hudba, ale v Tajnostech není sama za sebe. Hudbu tedy udělali kluci z kapely Buty, což bylo štěstí.

15.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.
AKTUALIZOVÁNO
4

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Pospíšil chce být předsedou TOP 09, připravil by stranu na blížící se volby

Pokud europoslanec Jiří Pospíšil příští neděli vystřídá ve funkci předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska, chce se soustředit v první řadě na přípravu komunálních a senátních voleb. Řekl, že za překážku pro vedení TOP 09 nepovažuje svoje angažmá v evropské politice. Existuje řada europoslanců, kteří úspěšně vedou politické strany, uvedl. Jako nejbližší příklad zmínil šéfa slovenské opoziční strany Svoboda a solidarita a europoslance Richarda Sulíka.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

AKTUALIZOVÁNO

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT