Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baarová: Místo romance didaktický kýč

Praha /RECENZE/ - Renčův film o naší prvorepublikové herečce doplácí na ledabylý scénář Ivana Hubače. Táňa Pauhofová si ostudu neudělala.

22.1.2016
SDÍLEJ:

LOVE STORY. Mezi Baarovou a Goebbelsem (Táňa Pauhofová a Karl Markovics) to mělo jiskřit. Ale zůstalo jen u přání. Foto: Cinemart

Filip Renč si splnil svůj sen. Natočil film Lída Baarová, projekt, který připravoval patnáct let a s nímž si to kvůli nestandardně vysokému grantu u některých filmařů a radních filmového fondu dosti rozházel. Otázkou je, zda to stálo za to. Protože na rozdíl od celovečerního dokumentu Heleny Třeštíkové Zkáza krásou, věnovaného téže hrdince, hraná Lída Baarová s mezinárodním obsazením budí velké rozpaky.

Důvodů je víc, tím nejpodstatnějším je ale scénář Ivana Hubače, který zachází s fakty (nejen) o naší prvorepublikové star dosti nectně. A co hůř – je špatně napsaný, plný klišé a dialogů, kterým se až na výjimky nedá věřit a se kterými se i zkušení herci marně potýkají. To je patrné poměrně záhy, jakmile člověk „prohlédne" okatou snahu tvůrců hrát si na melodrama zabalené do blyštivého reklamního pouzdra, bohužel zcela prázdného. Jakkoli se režisér snažil v rámci daného textu alespoň něco režírovat, fakt, že Hubačův scénář nic nesděluje ani nedojímá, tím nezakryl. Když chybí schopnost vyprávět, nepomohou ani inscenované obrazy (které tvoří většinu filmu), ani oblíbená autorská berlička - voice over (v podobě hereččiných vzpomínek, jež zestárlá Baarová vypráví v Salcburku mladé novinářce).

Nic proti melodramatickému žánru, asi nikdo v tomto případě nečekal, že půjde o klasický životopis (jemuž by se nejspíš přiblížil Otakar Vávra, který měl v plánu film o téže herečce). Koneckonců, i Helena Třeštíková sympatizuje s Lídinou ženskou slabostí a silnými city, byť věnovanými morálně zvrácenému muži. Jenže výsledný Renčův tvar se míjí i se zákonitostmi klasické romance. Především proto, že autor nedokázal napsat uvěřitelné situace a emoce, díky nimž by se divák mohl s hrdinkou ztotožnit, mohl s ní prožívat milostná vzplanutí, trýznit se, popřípadě plakat. Prostě všechno to, co se od daného žánru čeká.

Namísto toho se uchyluje k nudným vysvětlujícím přednáškám (obrazem i slovem) o známých faktech, třeba že „Goebbels je ministr propagandy a muž, který má moc" nebo ilustruje jakési polopatické úryvky z dějin (Křišťálová noc). V těch nejslabších momentech pak budí nechtěný smích. To se bohužel převážně týká ústřední lovestory mezi Baarovou a Goebbelsem, mezi nimiž není ani špetka chemie (scéna u krbu, kdy se s plameny v detailu mísí rádoby orgastické vzdechy páně ministra, nejspíš vejde do dějin nechtěných milostných parodií)… Patetické smyčce a trubková sóla pod autorskou taktovkou Ondřeje Soukupa se mohou udrásat, když je nejhůř, nasadí se i Richard Wagner, ale divák zůstává imunní. Život Lídy Baarové byl plný dramatických momentů, ale tady nefunguje žádný. Ani tragický úděl její sestry Zorky (jejíž smrt v průsvitné bílé tu vyznívá jako reklamní klip), ani pankrácké finále, které je mimochodem největším scenáristickým prohřeškem – aniž by padlo slovo o jakémkoli soudu, staví Hubač ve „své" realitě hrdinku před šibenici, načež ji nechá osvobodit (?).

80 milionový rozpočet je i na české poměry nadstandardní, na plátně ale jako by nebyl vidět. Naopak, vizuální dojem se často blíží televiznímu záznamu, takže velká emotivní podívaná se nekoná. Táňa Pauhofová se navzdory nedůvěře nakonec vyrovnala s titulní postavou se ctí. V duchu scénáře působí jako naivní herečka budující svůj vliv hlavně skrze krásu uvěřitelně, její rakouský partner Karl Markovics dopadl hůře – ve snaze kopírovat říšského ministra do všech detailů, včetně uměle působící masky obličeje, se z jeho výkonu vytrácí přirozenost a do charismatu zmiňovaného ve scénáři má věru daleko. Osud Lídy Baarové nabízel silný příběh, Renčův film ale zůstal u kýčovité a lacině vyhlížející šablony, plné nepřesností, jež si na romantickou podívanou jen hraje.

Autor: Jana Podskalská

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Miloš Zeman a Andrej Babiš
5 56

Povolební jistota: Zeman jmenuje Babiše premiérem

Hayato Okamura
1 9

Budeme pracovat, aby to nebyl konec demokracie, říká bratr Tomia Okamury Hayato

EXKLUZIVNĚ

Vítěz voleb Andrej Babiš: Menšinová vláda ANO je poslední možnost

Den po sečtení hlasů se už intenzivně začalo jednat o povolebním uspořádání. Šéf hnutí ANO Deníku nastínil, jaké budou jeho první kroky.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Jágr se zranil a nedohrál. V Calgary ale válí

Calgary, Praha Nezničitelný Terminátor. Tak působil v uplynulých sezonách NHL veterán Jaromír Jágr. Nejstarší hokejista ve slavné lize totiž za posledních čtyři roky vynechal pouze jedenáct zápasů základní části. To je úctyhodná a dost neuvěřitelná bilance. I na nestárnoucího Čecha ale občas dolehne hokejový osud. Víkendový mač Calgary s Minnesotou Jágr nedohrál kvůli zranění.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení