Večírky se během víkendu konaly téměř všude, dokonce i ve svatostánku: kostel Svatého kříže v Kreuzbergu patřil dočasně Finům, kteří propagovali své nové projekty. Mihnul se mezi nimi i trailer dokončované finsko-české koprodukce April Fool s Miroslavem Etzlerem, Kryštofem Hádkem a Kaurismäkiho dvorní herečkou Kati Outinen.

Seidl a jeho variace na Lolitu

Ulrich Seidl slavil světovou premiéru posledního dílu své trilogie Ráj: naděje zase v galerii, kde probíhá výstava jeho fotografií z natáčení. Seidlovi se povedl husarský kousek, jaký předtím dokázal pouze Krzysztof Kieslowski s projektem Tři barvy: uvést každou část trilogie na jiném áčkovém festivalu, od Cannes před Benátky až po Berlinale. Ráj: naděje se odehrává na táboře pro obézní mládež a příběh se soustřeďuje především na vztah třináctileté Melanie a stárnoucího doktora, který je jakousi – ovšem velice svéráznou – variací Lolity. Tentokrát je Seidl ke svým hrdinům skoro až překvapivě soucitný, ovšem bez toho, aby rezignoval na svůj originální styl. Snímek patří k tomu nejpozoruhodnějšímu v letošní soutěži a určitě ho lze zařadit mezi kandidáty na nějakou z cen.

Zarážka

Další výstava fotografií je věnovaná americkému filmaři Martinu Scorsesemu, který loni v listopadu oslavil sedmdesátku. Fotografka Brigitte Lacombe, která se specializuje na hollywoodské celebrity, se poprvé setkala se Scorsesem v roce 2000. To byl začátek dlouholeté spolupráce, jejímž výsledkem je kolekce pracovních portrétů s názvem On Set with Scorsese, což by se dalo volně přeložit jako Na placu se Scorsesem.

Největší hvězdou je Damon

Mezi hvězdy, které zatím budily v Berlíně největší pozornost, patřil bezpochyby Matt Damon. Ten ztvárnil hlavní roli v ekologickém dramatu Guse Van Santa Promised Land / Zaslíbená země o venkovské komunitě, kterou rozruší nabídka velké nadnárodní společnosti, snažící se získat povolení na těžbu břidlicového plynu. Nabídka je lákavá, protože jde o velké peníze, takže kdekdo je ochotný přimhouřit oko nad možnými vedlejšími účinky jako znečištění spodní vody a podobně. Snímek, na jehož scénáři se podílel sám hlavní představitel, má nepochybně aktuální téma. Nezaujal ale příliš ani kritiku, ani diváky, a je v Berlíně považován spíše za zklamání.

Čtěte také:

Berlinale začíná. Přivítá Jude Lawa i Matta Damona

HANA CIELOVÁ