Jejich producenti měli jeden hlavní tvůrčí cíl – ukázat na nich, jak málo může stačit k tomu, aby si člověk sám obrátil život vzhůru nohama. A kolik úsilí, poznání nebo ztrát je třeba k tomu, aby jej opět narovnal. Sázejí při tom na silné autorské, režijní i herecké osobnosti. V jednotlivých filmech se tvůrci zaměřili nejen na osobní problémy, které musí řešit každý z nás. Ambicí projektu bylo také zachytit aktuální společenské fenomény.

Osm celovečeráků za osm měsíců

Natáčení celého cyklu odstartovalo filmem Pod hladinou režisérky a scénáristky Alice Nellis příznačně v nádrži hlubočepského bazénu. „Nevinné lži jsou z principu cyklus komorních filmů, takže není třeba žádných mimořádně velkolepých, produkčně náročných a složitých scén," říká producentka a režisérka Tereza Vrabelová (sama jen před několika dny dotočila poslední z filmů nazvaný Byl lásky čas). „Produkčně nejnáročnější bylo stíhat současně přípravu několika natáčení, zatímco se teprve chystaly a schvalovaly scénáře, protože všech osm celovečerních filmů jsme museli stihnout napsat a natočit za osm měsíců. Pro tento žánr televizních filmů jsou nejatraktivnější ty scény, kdy se podaří ztvárnit silný text dokonalým hereckým výkonem," dodává.

Filmy se natáčely výhradně v reálných prostředích a převážně v Praze a okolí – až na výjimky, které scénáře vyžadovaly. Mladí horolezci z filmu Klukovina lezou po skalách v krásné krajině Srbska i na vysokohorské štíty Tater, Dagmar Havlová s Veronikou Freimanovou a Ivou Janžurovou na invalidním vozíku se neplánovaně brodily sněhem okolo Máchova jezera, Michal Suchánek zase šplhal po obřím billboardu na pražské periferii.

Režisérský post si vybobyl i Vojta Kotek

Jednotlivé filmy budou pojednávat například o ženě (Aňa Geislerová), která váhá mít dítě a bojí se to přiznat (scénář a režie Allice Nellis), o stvoření falešné mediální hvězdy (Michal Suchánek, Tereza Voříšková, Tereza Brodská) podle scénáře Martina Dolenského a Jana Hlaváče v režii prvně jmenovaného. Dále také o dětské mstě ze strachu, ve které figurují Marek Taclík a Pavel Liška (scénář Tereza Dusová, režie Petr Zahrádka), mladém muži, kterému je pro seznámení dobrý každý trik (Vojta Dyk, Táňa Vilhelmová) podle scénáře Petra Kolečka a v režii Vojty Kotka, či o manažerovi, který se musí opět postavit na vlastní nohy (Jiří Langmajer, Petra Hřebíčková) podle scénáře Mirky Zlatníkové a v režii Petra Zahrádky.

„S překvapením jsme si uvědomili, jak nevinné lži prostupují i naše životy. Přesto to byl krásný rok práce, která měla smysl," uzavírá producent Jan Vrabel.