Po Omerzuově snímku o křehkém období dospívání Všechno bude se v hlavní karlovarské soutěži včera představil i Domestik. Film, který jeho autor Adam Sedlák označil za „Feeling Bad“, vypráví ve stísněném prostoru jednoho bytu o dvou lidech lapených do posedlosti svých tužeb.

Cyklista toužící po větším a větším výkonu a jeho žena snící o společném dítěti. Každý je schopen pro svůj sen překračovat hranice, během stále nesmyslnějších úkonů a každodenního šílení, mj. v kyslíkovém stanu na manželské posteli, se ale začnou zvolna hroutit jejich osobnosti i vzájemný vztah.

„Měl to být minimalistický film, kde mě zajímala hlavně forma. Určitá monotónnost rituálů, malá hloubka ostrosti, bez záběrů z oken, velké detaily. Původně byl scénář hodně temný a nenarativní, to, co jste viděli dnes na plátně, je vlastně jakási popová verze,“ řekl Adam Sedlák s úsměvem o snímku, kde se plive krev a zvratky, padají vlasy a provozuje brutální dopping i sex. Devětadvacetiletý tvůrce, jenž na sebe upozornil internetovým seriálem Semestr, připravoval scénář pět let.

Klasický sport je zničený

Do hlavních rolí obsadil Terezu Hofovou a Jiřího Konvalinku, jenž tvrdě trénoval pod profesionálním vedením a s nekompromisním jídelníčkem na hubnutí. Roli sportovního lékaře alkoholika hraje výtečně Miroslav Hanuš.

„Nesouhlasím s tímto sportem! A klidně bych v tomto filmu hrál i zadarmo, abych to mohl razantně podpořit,“ pravil herec na tiskovce. „Dnešní společnost je postavená na adoraci výkonů a prolnulo se to bohužel pitomě i do sportu. V jeho vrcholné formě nemohu takové chování obdivovat. Klasický sport je zničený, jakmile se přehoupne nad svou minimální hranici což je pro mě řekněme relaxační turistika. Jedná se o nesmyslné počínání na hraně hazardu se zdravím. Domestika považuji v tomto ohledu za společensko-kritický film a jsem vděčný Adamovi, že mě obsadil.“

Nadace ocenila autory

Symbolicky v den světové premiéry Domestika byly včera vyhlášeni vítězní autoři a slibné náměty, které na karlovarském festivalu oznamuje už tradičně Filmová nadace. Právě Adam Sedlák byl nadací oceněn za scénář k svému celovečernímu debutu před třemi lety.

„Přečetli jsme 114 scénářů od 117 autorů a musím říct, že velkou radost nám udělala letošní novinka sekce Hvězda zítřka, kam se hlásí autoři do třiatřiceti let,“ přiblížil práci komise Ivo Mathé. „Polovina z nich byla do třiceti let, v kolekci se sešly žánry od historických a současných dramat přes pohádky až k muzikálům.“

Jak poznamenala nová členka komise, spisovatelka Petra Soukupová, je u mladých tvůrců znát lepší práce s textem. „Často jde o absolventy filmových škol, kteří jsou vedeni k pečlivější dramaturgické práci i zákonitostem psaní,“ řekla.

Spolu, silná látka

Vedle hlavní kategorie scenáristické soutěže, kde byli oceněni Eugen Liška, Kristina Májová a Tereza Brdečková, bodovala v sekci Hvězda zítřka Klára Vlasáková, jež v existenciálním dramatu Běžná selhání propojuje tři ženy v jednom snu. A vedle ní i Vojtěch Strakatý s rodinnou ságou koncentrovanou do 24 hodin a vyprávěnou v různém stylovém pojetí.

„Křižáček z loňské kolekce slavil úspěch na karlovarském festivalu, potěšila nás Tátova volha. Trilogie Zahradnictví měla velké ambice, ale v rámci distribuce byla pro nás zklamáním,“ shrnul Martin Chalupský za nadaci podpořené projekty minulých ročníků.

Nadace podpořila během své třináctileté existence domácí scenáristy téměř deseti miliony korun. Mezi aktuální pětici autorů byla rozdělena částka 730 000 korun. Členové komise včera připomněli, že dosud zůstává nerealizován scénář Daniely Fischerové Spolu. „Pro mě je to nejsilnější látka, jakou jsem za léta působení v nadaci četl, doufám, že se jí časem někdo ujme,“ svěřil se Ivo Mathé.