Alfons Mucha, autor secesních plakátů, užitého umění a monumentální Slovanské epopeje, patří přelomu 19. a 20. století. Přesto mu ve století jednadvacátém věnoval americký streetartový umělec Mear One desetimetrový portrét na fasádě domu v Los Angeles. K jeho odkazu se hrdě hlásí japonský ilustrátor Yoshitaka Amano a další autoři fenoménu manga. Proč?

„Náš film představí život Alfonse Muchy, odhalí vývoj tvůrčího rozporu slávy a vlastní touhy,“ říká Ondřej Beránek, producent filmu, jenž kombinuje hrané prvky s čistým dokumentem a animacemi. Tvůrci vycházeli především z exkluzivní a doposud nepublikované korespondence, deníků a autobiografie.

Muchův věhlas se zrodil takřka přes noc díky spolupráci s hereckou hvězdou Sarah Bernhardt, malíř se ovšem na vrcholu úspěchu rozhodl opustit Paříž, aby pro svůj národ doma realizoval Slovanskou epopej. Jeho dílo dodnes inspiruje tvůrce po celém světě.

Alfonsovy vzpomínky

„K vyprávění příběhu nám posloužily Alfonsovy vzpomínky, které ke konci života sepisoval na malé lístečky a které kvůli jeho úmrtí, ale i následným dějinným turbulencím nikdy nebyly publikovány. Na podnět ženy Marie je začal s odstupem téměř dvaceti let zpracovávat jejich syn a spisovatel Jiří Mucha. Osa vyprávění leží na jakémsi vnitřním dialogu Jiřího s otcem při tvůrčím procesu nad otcovou biografií obrazově doprovázenou prací na knize i všedními situacemi v Jiřího domácnosti, včetně evokování bujarých večírků (vzdáleně připomínajících věhlasné Alfonsovy salóny ve Francii a Americe) a v hledání role žen v životě otce i syna, jejich celoživotní inspirace,“ dodává režisér Roman Vávra.

Film, který bude mít premiéru na jaře a oslaví 160. výročí Muchova narození, má být nejkomplexnějším filmem, jaký za posledních 20 let o malíři vznikl. Natáčel se mj. v bytě na Hradčanském náměstí v Praze, kde dlouhá léta žil Alfonsův syn Jiří Mucha, v Paříži, Japonsku a v USA.