Kobry a užovky Jana Prušinovského (které Deník recenzoval počátkem týdne po sobotní premiéře - více ZDE) přinášejí nepříliš veselý pohled do života dvou bratrů v dnešním malém městě. A zamýšlejí se nad tím, nakolik může člověk realizovat své sny a najít smysluplnou existenci, když vězí v podmínkách a vztazích, jež spíše svazují a nutí k rezignaci. Herecky tu excelují Kryštof a Matěj Hádkovi a jde o ojedinělý domácí snímek, který určitě stojí za vidění.


Na koho by z něj padla až příliš velká tíseň, tomu lze v každém případě doporučit podívanou zcela opačnou: britsko-americký film Kingsman: Tajná služba. Snímek o utajené organizaci zvláštních agentů v Londýně je z režijní dílny Matthewa Vaughna a vychází z těch nejlepších tradic britského špionážního žánru. Po pravdě řečeno, způsobem vyprávění, vytříbeným stylem i brilantním humorem strčí do kapsy lecjakou bondovku posledních let – alespoň co se britského šarmu a duchaplnosti týče. Autoři scénáře, režisér s Jane Goldmanovou, se mírně inspirovali příběhem Brutální Nikity. Své hlavní duo – zkušeného agenta a jeho eléva, kterého vytáhne z bahna zločinnosti a sebezničení, usadili do britských kulis a proti nim postavili ctižádostivého padoucha a intrikující členy jejich vlastní organizace. A oba protagonisté, Colin Firth i Taron Egerton, si s daným žánrem poradili vskutku s noblesou.

Norský snímek Proti přírodě je pro změnu pro všechny, kteří mají rádi něco extra a nenechají se hned tak zaskočit. Ba ani holými hýžděmi páně režiséra Ole Giævera, který si napsal scénář a obsadil se do hlavní role. Cesta jeho hrdiny vede do drsné krajiny a potažmo do hlavy třicátníka Martina, jenž vyráží na víkendový výšlap do hor, při němž slyšíme jeho necenzurované myšlenky. Upřímné postřehy o jeho spořádaném maloměstském životě, o něm samotném i o blízkých kolem něj.

A ještě jeden domácí snímek uvidíme v kinech. Dokument Veroniky Liškové Danielův svět měl předpremiéru na Berlinale, kde se setkal s úspěchem a byl i v nominacích na nejlepší debut. Teď se pohled do soukromí mladého studenta, který se potýká se sklony k pedofilii a tím i s limity svého partnerského života, představí v našich kinech. Je nad čím přemýšlet…

A konečně, po šestatřiceti letech se vrací na plátna Vetřelec Ridleyho Scotta. Důvodem je pověstná filmařská slabůstka – touha vidět svůj film bez omezujících zásahů ve střižně, ale hlavně v restaurované digitální verzi. Po pravdě, proč ne, jde z celé vetřelecké série o ten nejlepší film. A tak si můžeme v kinech v dvouhodinovém režisérském sestřihu připomenout, jak se první průzkumná vesmírná expedice se Sigourney Weaverovou v čele poprvé potkala s tajuplným monstrem, jež se rozmnožuje pomocí vajíček v těle lidí. Jakmile začne shora plátna ztékat sliz, budete mít jasno…