Že si režisér filmů Obecná škola a Po strništi bos dává s natáčením pauzu, ohlásil nejen on sám. Potvrzuje to už druhá kniha s jeho jménem, která je k mání na pultech.

Tu první, Tajemství filmové řeči, sice jen přeložil, nicméně byla signálem, co je teď v popředí režisérova zájmu. S jejím autorem, americkým publicistou a filmařem Jonem Boorstinem pojí Svěráka dvacetileté přátelství, jež začalo v Los Angeles při oscarovém večeru s Koljou. Jan Svěrák podle ní nejprve přednášel na FAMU a letos se rozhodl ji sdílet i s českými čtenáři a příznivci filmu.

Koneckonců, jak přiznává, i pro něj samotného byly Boorstinovy zkušenosti inspirací k filmovému vyprávění. Je čtivě psaným (i přeloženým) návodem, jak se „dívat“ na filmy od Občana Kanea až po Star Wars.

Nenatočený film

Novější Bohemia je jeho knižním debutem. Podtitul Nenatočený film naznačuje, že je přepsaným scénářem, jenž se nepodařil Svěrákovi realizovat. Jeho hrdinou je třicátník Ivan Šustil, jemuž začnou být mantinely panelákového bytu a domácích přehlídek těsné a zkouší prorazit ve světě. Scénář vznikl v roce 2003, Svěrák už ale nyní nahlíží hrdinu očima padesátníka.

Jde o fiktivní příběh, nicméně řada indicií a ironických postřehů prozrazuje, že autor čerpal z vlastní zkušenosti. Třeba rýpnutí do odlišných přístupů herců českých a zahraničních při natáčení, pohled „velkého“ světa na české filmaře či svár mezi obchodní taktikou a národní hrdostí.

Bourání tabu 

Mezi tím vším si autor libuje v líčení různých erotických scén a shazování některých českých předsudků a společenských šablon. „Stavíme si ohrádky a tabu a myslím, že je zdravé je bourat,“ potvrdil filmař v rozhovoru pro Český rozhlas. Je zjevné, že oboje ho při psaní bavilo.

Kniha je to milá. Přesto se člověk neubrání lítosti nad tím, že ji neuvidíme na plátně. Hrdinu měl původně hrát Kryštof Hádek a pro roli starší producentky si tehdy Svěrák myslel na Kristin S. Thomas. Škoda.