V příbězích několika mladých hrdinů se vrací do začátku 90. let, kdy si zákeřná AIDS vybírá už deset let své daně, ale stát a zdravotní instituce si před ní zakrývají oči. Ve skupině aktivistů, jež realita nutí zesilovat svůj „křik“, je pro mnohé z nich politický boj i bojem o život. Vynikající obsazení a polodokumentární způsob snímání dává filmu nebývalou sugestivitu. Celkem právem vyslali Francouzi letos film do boje o Oscary.
BOJUJÍCÍ HANKS
Pojďme ale trochu zpět. Na „nepříjemné“ téma upozorňovali filmaři mnohem dříve, v době, kdy informace o děsivé nemoci začaly prosakovat do médií a studií. Jedním z důležitých filmů byl v roce 1985 An Early Frost, kde hrál mladíka přijíždějícího domů oznámit rodině, že je gay a nakažený HIV, Aidan Quinn.
Zjevením byl v roce 1993 film Jonathana Demmeho Philadelphia. Tvůrci se poprvé natvrdo dotkli zásadního společenského problému, který není řešen a staví řadu schopných lidí do izolace. Roli právníka, homo-sexuála, který je po nákaze virem HIV bez reálného vysvětlení propuštěn, si zahrál Tom Hanks, jenž svou účastí a prezentací filmu bojoval proti předsudkům a odporu veřejnosti.
V roce 2002 se problematiky dotkl i film Hodiny, který natočil Stephen Daldry podle úspěšné stejnojmenné knihy Michaela Cunninghama. V jednom z navzájem propletených motivů z různých časových období figuruje básník nakažený virem HIV, jehož na plátně (vedle Meryl Streepové a Nicole Kidmanové) výtečně ztělesnil Ed Harris.
JEN GAYOVÉ? NE!
Otázku „Kdo mě teď bude mít rád?“ (již měl v názvu i tematicky stejný izraelský dokument z loňského roku) rozehrál roku 2007 francouzský režisér André Téchiné ve snímku Svědci. Několik lidí bloumajících Paříží i přímořskou krajinou se stává titulními „svědky“ událostí 80. let ve Francii zachvácené neznámou zhoubnou nemocí.
Dobrým příspěvkem byl i snímek Jeana-Marka Vallée Klub poslední naděje, především díky Matthewu McConaug-heymu, jenž vtiskl svému elektrikáři a příležitostnému jezdci rodea Woodroofovi s vyhlídkou na 30 dnů života mimořádnou autenticitu.
Podobně jako Robin Campillo ve 120 BPM zvolil ostře kritický pohled na nedostatek osvěty ze strany oficiálních institucí také Američan Ryan Murphy. Jeho hvězdně obsazené drama z produkce HBO Stejná srdce (2014) se odehrává v New Yorku počátkem 80. let minulého století a pro herce bylo emotivní zkušeností.
„Skoro všichni jsme vstupovali do projektu s pošetilou představou, že problematika AIDS se týká jen gayů. Vzpomínám si, jak nás devastovalo, když jsme se postupně dozvídali otřesná fakta o šíření této nemoci i minimu informací v té době,“ přiznal před premiérou pro Hollywood Reporter Jim Parsons, který tu hrál po boku Marka Ruffala a Matta Bomera.
TÉMA NEKONČÍ
Jemně se dotýká tématu i poslední snímek Xaviera Dolana Je to jen konec světa, v němž se autor i režisér v jedné osobě zabývá dysfunkčními rodinnými vztahy, v jejichž marasmu hrdina marně hledá skulinu pro to, aby blízkým řekl o svém blížícím se konci…
A zdá se, že filmů ubývat nebude. I když je medicína dál než v 90. letech (a možná by dnes lékaři zachránili i Freddieho Mercuryho, jenž zemřel na následky AIDS), nakažení pacienti nemizí. Naopak. Roční nárůst počtu nakažených virem HIV byl jen u nás loni podle údajů Státního zdravotního ústavu nejvyšší za posledních třicet let…