Nepřehlédněte:
Bytová družstva se ocitla v pasti. Neplatiče již nemohou vyhoditVorlův Gympl asi diváka příliš neosloví
OSTRAVA - Nový snímek známého českého režiséra až příliš sází na herecké obsazení, ale o žádné převratné dílo se rozhodně nejedná.
Kliknutím zvětšíte
Tomáš Vorel
|
Foto: DENÍK/Tomáš Kubelka
Režisér Tomáš Vorel oslavil letos v červnu padesátiny. Přátelé a známí o něm hovoří jako o člověku, jenž je v duši nevybouřený teenager. Bohužel ale jeho nejnovější snímek Gympl lze hodnotit v současné domácí filmové produkci jako hodně podprůměrné dílko, které zdaleka nesahá k jeho režijním nápadům, které třeba uplatnil ve Skřítkovi, Kamenném mostu, ale i v dalších dosavadních opusech.
Nevýrazný scénář, který vznikal ze vzpomínek režisérova syna Tomáše, jenž vytváří jednu z hlavních rolí, Evy Holubové a Tomáše Houšky, autora knihy Graffiti Rules, špatné postsynchrony – to jsou jen některé viditelné vady na kráse tohoto snímku.
V prvním plánu filmu jde o příběh party studentů gymnázia, kteří se věnují malování graffiti. Na pozadí se ale odkrývají problémy mladé generace, konflikt mezi konformitou a naprostou svobodou, odpovědností a životem okamžiku, konflikt mezi školou, která je odcizená realitě, a studenty, kteří chtějí dělat skutečné věci…
Hlavními hrdiny snímku jsou dvojice gymnazistů, Petr a Pavel, jejich učitel Tomáš a jeho žena Alena. Divák se dostává ze zaběhnutých školních pravidel do temného nočního reje, kde sprejeři žijí svůj vysněný život… Režisér vsadil na známé tváře a do hlavních, ale také epizodních rolí obsadil vedle svého syna Tomáše a Jiřího Mádla, Tomáše Matonohu, Milana Šteindlera, Evu Holubovou, Jiřího Schmitzera, Jana Krause, Ivanu Chýlkovou, Tomáše Hanáka, Václava Marhoula, Ondřeje Trojana, Zuzanu Bydžovskou a další…
Na čtvrteční premiéru do ostravského CineStaru dorazila početnější filmová delegace v čele s režisérem Tomášem Vorlem. Ten hned v úvodu omluvil sebe i své kolegy, že se ještě nevzpamatovali z popremiérového večírku, který absolvovali den předtím v Praze. Výjimkou byl pouze Tomáš Hanák, který, jak známo, se s alkoholem už před časem natrvalo rozloučil. Právě k němu směřovali novináři první otázku.
Ve filmu Gympl hrajete despotického a na první pohled nesympatického otce středoškolačky, což je v rozporu s vaší dosavadní filmografií, kdy jste vytvářel většinou postavy sympaťáků …
Když mě oslovil Tomáš Vorel, abych přišel na kamerové zkoušky, neboť si nebyl sám jistý, jestli to po všech těch rolích sympaťáků sukničkářů bude to pravé. A sám jsem byl překvapený, jak dovedu být domácím tyranem a psychoteroristou … Samozřejmě, že jsem také ztratil někdy nervy a dostatek trpělivosti při natáčení ve svých téměř padesáti letech, ale zvládl jsem to…
Režiséra Tomáše Vorla jsme se zeptali, jak by charakterizoval film ze studentského prostředí.
Jsou to zážitky nás starších oživené o zkušenosti nás mladších. Ale také je to autentický příběh Tomáše Houšky, jednoho ze scenáristů, jehož základem pro film se stala už výše zmíněná knížka Graffiti Rules.
Na scénáři se podílel také Pavel Nosek, student gymnázia.
Proč jste obsadil tolik známých a možná někdy už hodně okoukaných tváří?
S Tomášem Hanákem jsme dělali casting, neboť on je dřevěný herec (, tento idol dívčích srdcí. Museli jsme vyzkoušet, zda bude schopen zahrát zápornou roli.
Ale naproti tomu při obsazování Evy Holubové, Milana Šteindlera či Jiřího Schmitzera jsme měli jasno už od začátku. Zuzanu Bydžovskou přivedla Eva Holubová, původně jsem chtěl Vilmu Cibulkovou. Jirka Mádl se do obsazení dostal postupně, stejně jako jeho filmoví rodiče – Jan Kraus a Ivana Chýlková.
Jak těžké bylo pro Tomáše Vorla režírovat svého vlastního syna?
Už jsem na něho zvyklý. Ve filmu Pražská pětka už hrál malou roli, ve snímku Cesta z města si zahrál ministranta, hrál také ve Skřítkovi, takže problém jsem s ním žádný neměl.
Proč jste obsadili do filmu bývalého eurokomisaře Pavla Teličku do role školního inspektora?
Pavla Teličku přivedla Eva Holubová. Když se předtím potkali na festivalu v Karlových Varech, tvrdila, že má pěknou postavu a ve filmu by si měl zahrát tělocvikáře – a že je sportovně založený. Ale Eva nepochopila ze scénáře, že tělocvikář je homosexuál, a tak jsme usoudili, že by v tom Telička nebyl až tak přesvědčivý. Takže si nakonec zahrál inspektora.
Proč jsou u filmu tak špatné postsynchrony?
Vidíte – a jeden ze zvukových pardálů pan Miloslav Hůrka si pochvaloval, že film je technicky úžasný. Já jsem si původně vůbec nevšiml, že tam jsou postsynchrony. Problém je v tom, že se přechází na nové digitální technologie a u nás mnohá studia nejsou v takové fázi, aby měla kvalitní digitální obraz, takže se stane, že herec dobře na obrazovku nevidí a postsynchron je pak nekvalitní. Ale během několika let by se to mělo zlepšit.