Horor T.M.A., který představil Juraj Herz tento týden na karlovarském festivalu, má zdánlivě vše, co žánr potřebuje. Dům na samotě, ospalou vísku, šelest křovin, starou písničku spouštějící se v rádiu, tajemný sklep, neblahé vzpomínky… A přesto dohromady moc nefungují. Jako by si tvůrci (Martin Němec a Juraj Herz) sedli nad scénářem a do něj vpašovali všechna klišé průměrných hororů, jichž jsme na plátně viděli desítky.

Nejspíš právě tahle kalkulace Juraje Herze zradila. Zatímco divák očekává thriller s jasně danými pravidly, aby se mohl hezky bát, má před sebou sled obrazů, v němž se obtížně orientuje. Nejde o to, že by měl režisér přinést divákům hrůzu rovnou na talíři. V hororech je potřeba určité kostičky pomalu skládat a při tom si užít známé mrazení v zádech. V případě filmu T.M.A. jsou ale rozhozeny poněkud nešťastně.

Film má efektní nástup s koncertem kapely, kde režisér naznačí, kudy se bude ubírat – prolíná jej záběry ze sklepení, kde pláče malý chlapeček. Kombinací výjevů ze současnosti a flashbacků do minulosti skládá příběh o muži, jenž se vrací do domu svého dětství, aby tu našel vnitřní klid, ale místo toho zápasí se zlem, spjatým s tímto místem. Značné úpravy scénáře (původní Němcova verze vyprávěla příběh o pohanských rituálech s pannami) a potřeba dát filmu i reálné motivy neposkytly ale moc pevný základ pro přesvědčivý příběh.

Příliš klikaté cesty

Přestože jej Herz zručně vypráví (určitě kompaktněji než předchozí Pasáž), vede diváka přece jen příliš klikatými cestami. Nešťastně působí třeba válečný motiv s nacistickou eutanazií postižených dětí naroubovaný do příběhu jako by navíc (nemluvě o brutálním řezání končetiny, jež se dostalo na plátno zřejmě jen proto, že podobné scény prostě v thrillerech bývají…). Herecké projevy fungují víc v civilní poloze (Lenka Krobotová, Michal Dlouhý), vypjatější, stylizované hororově spíš budí místy úsměv (Zuzana Kronerová, Ivan Franěk).

Film má některá místa, kde probleskne režisérův cit pro atmosféru a zajímavé záběry (hra se sestrou před domem, na kterou se hrdina dívá skrz mříže okna, finále s vodou), jiná vyvolávají spíš pobavení (detail na Terezino umělé oko v léčebně). I když kamera Jiřího Macháně náladě hodně pomohla, to hlavní – originální vidění režiséra, které známe tak dobře ze Spalovače, Morgiany či Panny a netvora, ve filmu T.M.A. tentokrát chybí.

T.M.A.
ČR 2009
Režie: Juraj Herz, hrají:
Ivan Franěk, Lenka Krobotová, Andrej Hryc
Premiéra: 7. července