Už příští týden se v kinech představí sci-fi Ad astra, v níž autistický hrdina hledá ve sluneční soustavě ztraceného otce. Během cesty odhaluje tajemství, které ohrožuje život naší planety. Hlavní roli ztvárnil Brad Pitt, jenž v Benátkách pravil, že šlo o „nejtěžší projekt, jaký kdy točil“.

Jokerův boj

3. října vstoupí do kin překvapivý vítěz Benátek, komiksový Joker alias Joaquin Phoenix. „Celý život jsem nevěděl, že existuju. Ale existuju. A lidi si toho začínají všímat,“ hodnotí ve filmu padouch z batmanovské ságy svůj přerod z outsidera v obávaného zločince.

Začátkem prosince se na plátně představí také noirová detektivka Temná tvář Brooklynu (Motherless Brooklyn), další titul z hlavní benátské soutěže. Stojí za ním herec a režisér Edward Norton, který o vysněné noirové drama bojoval ještě déle než Václav Marhoul o „ptáče“ přes dvacet let. I on napsal scénář podle stejnojmenného románu (Jonathan Lethem, 1999) a ujal se produkce a režie. Navrch si zahrál hlavní roli: neobvyklého hrdinu stiženého Tourettovým syndromem, který pátrá po vrazích svého přítele a rádce, brooklynského mafiána, jehož hraje Bruce Willis.

Zahraniční ohlasy jsou víceméně pozitivní. „Košatý, ambiciózní příběh vraždy a korupce v půli století v New Yorku,“ píše Variety a přirovnává film částečně k slavné Polanského Čínské čtvrti.

Strádající Rusalka

Zkraje příštího roku se po obnovené premiéře a ocenění v Benátkách připomene i zrestaurovaná Extase Gustava Machatého. Ve 30. letech budila sexuálně strádající brunetka, koupající se nahoře i dole bez, velké pohoršení. Film sklízel nálepku porno a brojili proti němu svorně papež Pius XI. i Adolf Hitler, který snímek v německých kinech rovnou zakázal. Pro dnešní diváky už bude jen krotkým úsměvným retrem. Ve své době byla nicméně Extase největším úspěchem Machatého i naší poválečné kinematografie (dočkala se uvedení v 50 zemích).

Rodinné masakry

V roce 2020 uvidíme také zahajovací film Benátek Pravda od Japonce Koreedy, jenž loni triumfoval v Cannes s křehkými Zloději. Film s Catherine Deneuve, Juliette Binoche a Ethanem Hawkem líčí setkání sebestředné herečky s dcerou, jež přijíždí na křest jejích memoárů. Tragikomedie nahlíží do spletitosti rodinných vztahů i úskalí herecké slávy odtržené od privátního života.

Tiše můžeme doufat, že některý z osvícených distributorů vyjedná s Netflixem šanci vidět (tak jako loni film Roma) alespoň výběrově dva jeho benátské filmy: Irish-mana a Marriage Story. K druhému z nich přivábilo Scarlett Johansson jeho téma krach manželství. Sama ve stejný čas procházela už druhým rozvodem.