Scenárista a režisér Michail Idov zasadil příběh Humoristy do 80. let, retro je to ale jen zdánlivé. Ve skutečnosti jde o nadčasovou výpověď o tom, kde jsou limity servilnosti vůči moci a co to s lidmi dělá. Jak silným nástrojem je humor a jak špatně se mu v mantinelech hlouposti daří, když jeho nositel musí vážit slova. A jak dlouho to lze ustát.

Hrdina filmu, nadaný stand-up bavič, to velmi dobře ví. Živí se nevinnými skeči o opičce, kam občas pro radost propašuje jméno Iljič, a patří k miláčkům obecenstva i politiků. Díky tomu vede slušnou existenci tolerovaného prominenta. Má na ruské poměry přepychový byt, krásnou ženu, dvě děti a šňůry vystoupení. Na první pohled pohodlný život.

Na ten druhý je zjevné, že odvrácenou stranou toho je hluboký vnitřní spor konformisty a inteligentního humoristy, navíc židovského původu. Ten druhý propadá depresím, sotva za ním zaklapnou dveře domova.

Jméno Michala Idova je dobré si zapamatovat. Upozornil na sebe už účastí na scénáři k Serebrenikovovu skvělému černobílému filmu Léto o leningradských rockerech (loňská premiéra v Cannes). Stejně jako tento syrový hudební snímek vypráví i Humorista o síle vnitřní svobody. Ta Borisova, muže s rodinnými závazky, se ale v prostředí primitivní zábavy a hulvátského jazyka mocných, kam dochází, dusí.

Idov má dar psát stroze, neplýtvá slovy ani postavami a přitom díky citu pro detail vystihne podstatu.

Jsem hoden lásky?

Asi nejmrazivější scénou Humoristy je Borisův dialog na Bajkonuru s kosmonautem vesmírné mise, kam přichází na politickou objednávku a kde se ze vtipného čísla stane ve vteřině vážný hovor o rodině, Bohu a pochybách o tom, „jsem-li hoden lásky“.

Kratičká scéna, v níž Boris vypadne mimořádně z role, a v níž je všechna tresť jeho kontroverzního života. V jemně absurdní poloze a díky výkonu Jurije Kolokolnikova podává Idov neveselou zprávu o společnosti, kde ubíjející poslání (i bavit mocné) má své meze. A člověk musí dovolit svému humoru, byť sebevražednou dávku drzosti, aby si zachoval zbytky důstojnosti. V tom je Idův film vysoce aktuální.

Hodnocení Deníku: 70 procent