Sláva hereckého impéria sahá až k začátkům Hollywoodu (zhruba od konce dvacátých let do pozdních let šedesátých).

Filmový průmysl kontrolovali největší hráči na trhu, studia MGM, Warner Brothers, 20th Century Fox, Paramount a RKO. Jako jedni z prvních začali stavět systém hvězdných tváří bratři David a Myron Selznickové. Díky důvěrné znalosti filmového prostředí a kontaktům budovali portfolio prominentních klientů, k nimž patřili Gary Cooper, Fred Astaire, Katharine Hepburnová či Carole Lombardová.

Postupně vznikl mechanismus, který dnes už budí úžas a lítost zároveň. Hvězdy byly striktně vázány smlouvou k jednomu studiu a staly se de facto jeho majetkem i pracovní silou, jež se využívala podle typu.

Herci netáhnou

Na známé tváře se do kin chodilo přibližně do osmdesátých let. Dnes je ale hvězdný systém založený na úspěchu konkrétního jména minulostí. Ačkoli velké hvězdy jako Leonardo DiCaprio nebo Jennifer Lawrencová diváky zajímají, už se zdaleka nedá mluvit o obchodní jistotě.

Jak trefně poznamenává publicista Wall Street Journalu Ben Fritz, autor knihy Velký film: Zápas o budoucnost kin: „Filmoví konzumenti jsou více loajální k určité značce než k herci.“

Kinům vládnou značky

Jinými slovy, nechodí se na DiCapria, DeNira či Cate Blanchettovou, ale na transformery, vesmírné obludy a značky jako Marvel nebo Pixar. Čeští kinaři to potvrzují: „Slavná jména už opravdu nejsou zárukou. Jedinou hvězdou klasického formátu je ještě Tom Cruise,“ míní Jiří Flígl z pražského kina Aero.

„Ale jinak táhnou zajímavé události nebo něco unikátního. Americká studia to mají dobře ošetřeno, dělají marketing celé značce. A té slouží vše ostatní: reklama lákající na animáky a komiksy pro celou rodinu, hvězdné obsazení, písničky, známá ikona.“ Za typicky chytrý tah považuje Flígl loňského rekordmana Bohemian Rhapsody s hudbou skupiny Queen.

Bohemian Rhapsody

Dokládají to i žebříčky tržeb a návštěvnosti za posledních několik let. Vedle dřívějších ikon Jamese Bonda a Star Wars se stále více prosazují superhrdinové jako Spider-Man, X-Men, Batman či Avengers. Zejména posledně zmínění setrvávají na „straně síly“, abychom parafrázovali jejich hvězdné soky. Také u Warnerů je živo – díky populární značce Harry Potter, na niž bryskně navázala Fantastická zvířata.

V budoucnu tomu stěží bude jinak. Lesk hereckého šarmu hasne, síla „brandu“ září stále víc. Se všemi plackami, tričky i hračkami. Ještěže se toho „Bardotka“ a Gary Cooper nedožili.