Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hynek Čermák: Narostla podlost a srabáctví, morálka šla dolů

Praha /ROZHOVOR/ - Herec Hynek Čermák, jehož domovskou scénou je Dejvické divadlo, má za sebou řadu televizních rolí a v poslední době na sebe výrazně upozorňuje na filmovém plátně. Zahrál si ve filmech Jana Hřebejka Nevinnost a Svatá čtveřice, v Něžných vlnách Jiřího Vejdělka, na podzim ho potkáme v Díře Miroslava Krobota. Před časem se stal s Pavlem Řezníčkem dominantní tváří pozoruhodného krimi seriálu Cirkus Bukowsky z dílny Jana Pachla. Ten si jej také nyní vybral do hlavní role další chystané detektivky Gangster Ka.

9.2.2014
SDÍLEJ:

NOVÁ ROLE VE FILMU GANGSTER KA. „Hlavní postava je volně inspirována Radovanem Krejčířem. Takže jedna část se odehrává v Čechách, druhá v Africe, kde Krejčíř rozehrává stejnou hru jako doma,“ říká Hynek Čermák. Foto: ČTK

Natáčení Bukowského bylo vyčerpávající, sáhl jste si na dno sil, jak jste někde řekl. Nezkoušel jste Jana Pachla přesvědčit, aby práce na Gangsteru Ka probíhala trochu lidštěji?

To není v pravomoci Jana Pachla. Snažím se od natáčení Bukowského nastavit podmínky tak, aby se to dalo lépe fyzicky zvládnout, ale ono to moc nejde. Lidé na to nejsou zvyklí. Jakmile něco vyžadujete, už máte hvězdné manýry. A přitom jde jen o trochu vstřícnější podmínky k práci, aby se člověk udržel při životě. Když po dvanácti hodinách natáčení musíte ještě na představení do divadla a ráno je na place nástup v půl páté, vydržíte to maximálně dva dny. Natáčení v minus dvaceti bez karavanu, kdy si nemáte v pauze kam sednout, je podobné. Za pár dnů jste nemocná. Nebo catering vajíčka se slaninou vydržíte jíst měsíc, ale po osmi měsících vám to zničí zdraví. To je, jako by hokejisté jedli jen guláš a spali tři hodiny denně.

Musíte to vybojovat. Odbory třeba, ne? Jako v Americe.

Spíš to skončí tak, že si koupím vlastní karavan a v lednici si budu vozit své jídlo.

Smutný závěr.

No, abych si jen nestěžoval, některé produkce se o herce umí postarat opravdu na špičkové úrovni. Ale není jich moc.

Pojďme k detektivce Gangster Ka. Je pravda, že má být dvoudílná, čili se už i u nás jede podle amerického vzoru?

Hlavní postava je volně inspirována Radovanem Krejčířem. Takže jedna část se odehrává v Čechách, druhá v Africe, kde Krejčíř rozehrává stejnou hru jako doma. Proto se zřejmě nabízejí dva díly. Film by měl obsahovat všechna roční období, začínáme tedy koncem letošního léta.

Předpokládám, že tu využijete znovu svou fyzickou přípravu jako u Bukowského…

Každé natáčení vyžaduje určitou fyzickou přípravu. Řekla byste třeba do Pierra Richarda, že je fyzicky zdatný?

Ani ne.

Tak vidíte. A jaký to je gymnasta! Natáčení vás prověří, patří to k tomu. Když nedokážete vyběhnout na osm klapek schody, můžete to zabalit.

Do jaké míry se budete ve filmu držet předobrazu reálného Krejčíře?

Nejsem si ještě zcela jist. Ale když jsem ho narychlo studoval kvůli filmové upoutávce, překvapila mě na něm jedna věc: podle fotek a videí působí jako nulová osobnost (zřejmě geniální taktika), ten člověk nemá žádné charisma. „Pan Nikdo". Což mě fascinuje. Kde se v něm bere ta energie? Vlastně chci vědět, jak to dokázal. Bylo by to něco nového. Hraní bez energie, to mě na jeho figuře vzrušuje.

Bude těžké najít správnou polohu. Při téhle nulové energii, jak říkáte, by taky mohl tenhle antihrdina působit na diváka nudně.

Právě. Bude potřeba najít k němu klíč. V každém případě je to výzva. Taky žebříček hodnot má zřejmě jiný uvidím, co najdu, až se do scénáře ponořím. Na první dobrou je to parchant teď mluvím o Gangsteru Ka který je ale přesvědčený, že dělá to nejlepší, co je v danou chvíli možné.

Půjde o čistý thriller, nebo dojde i na humor?

Myslím, že nadsázky tu moc nebude. Ale jistý „humor" slibují Krejčířovy absurdní aktivity. Jestli má vlastní tiskárnu na peníze, která je součástí státního systému, tak je to podle mě k popukání. Když jsem tak nahlížel do jeho materiálů, musel jsem uznat, že je borec. Ta lehkost, se kterou vše provádí, je opravdu fascinující, skoro mám pocit, že nám všem nastavuje zrcadlo tak, jak si zasloužíme! Jenže pak začal vraždit. Což je další věc, která nás ve filmu zajímá. Ten bod zlomu, kdy se „pouhý zloděj" stane vrahem.

Čekají vás obtížné akce?

Na rvačky a střílení určitě dojde, bude se jezdit rychle, padat, běhat, skákat a tak dále, jak se sluší na detektivní žánr.

Budete něco dělat vy sám?

Máme hodně dobré kaskadéry, byla by škoda, kdybych to dělal sám.

Jsou herci, které to baví. Třeba Belmondo.

Kdybych byl Belmondo, možná bych to zkusil. Ale producenti vám to stejně nedovolí, dovedete si krom jiného představit tu výši pojistky? Někdy stačí napjatější erotická scéna, kolegyně vás škrábne do obličeje a tři dny se musí čekat, než jizva zmizí. Každý den stojí 500 tisíc. Krom toho Belmondo je opravdu trochu vyšší liga než Čermák!!

Když jsme u té erotiky, dočkáme se ve filmu i love story?

Ano. Nevím sice, jak to má Krejčíř s prostitutkami, ale má jednu zvláštnost celý život je věrný jediné ženě. Evidentně jeho femme fatale. A tenhle motiv je ve scénáři rozpracovaný.

V českém filmu vycházejí poslední dobou podaření parchanti se střídavým výsledkem. Zatím poslední Příběh kmotra se moc nepovedl. Vybavíte si nějakého našeho dobrého padoucha?

Tak třeba Rudolf Hrušínský jich sehrál celou řadu. Vezměte si kupříkladu Spalovače mrtvol. V historii jich máme dost, ale poslední dobou se jim na plátně opravdu moc nedaří. Možná proto, že slovo kvalita se stalo nulovou hodnotou. Zaplaťpánbůh, že aspoň lékař musí mít na svou profesi papír. Obecně mám pocit, že každý dnes může dělat prakticky cokoli. Klidně vám řeknu, že jsem fotograf a přitom to nebude pravda. A kdybych chtěl publikovat fotku, myslím, že se mi to povede. Kdekdo může být dnes režisérem nebo scenáristou. Mám pocit, že dříve to tak jednoduché nebylo. Materiál byl dražší, natáčecí dny také a kultura byla na vysoké úrovni, málokomu se podařilo do těchto kruhů proniknout. Umělci si zatraceně hlídali, aby tam nepustili nějakého nýmanda. Dnes si koupíte kameru a za sto tisíc natočíte cokoli, co vydáváte za film.

Smutné je, že tyhle experimenty končí v kině. Distributoři a kinaři je vezmou, místo aby řekli rázné ne.

Tak to je. Člověk je pak vděčný za to, že může točit s profíky, jako je třeba Jan Hřebejk, který má FAMU a celý život dělá filmy. A že vás na place nerežíruje původem skladník.

Připusťme ale, že škola vždycky neznamená automaticky dobrého profesionála…

To je pravda. Clint Eastwood ji nemá a jaký je dobrý režisér. Jsou to ale spíš výjimky, myslím.

Jan Pachl se v Bukowském zjevně ukázal také jako dobrý režisér. Bude pokračování seriálu stejně dobré jako první řada?

Já doufám. Tahle detektivka mě zaujala už ve scénáři. Říkal jsem si: tak tohle je všech detektivů futrál. Tak dobře byl můj Kuneš na české poměry napsaný. Dalších šest dílů je už natočeno. A jestli myslíte další pokračování, které se teprve bude točit, jmenuje se jinak Rapl. A bude jen o Kunešovi.

Vraťme se ještě ke Gangsterovi Ka, který vznikl podle knihy Jaroslava Kmenty, jenž se dlouhodobě zabývá českým mafiánským prostředím. Máte jako občan pocit, že jsme víc ohroženi než dříve?

Zločinnost, myslím, nenarůstá. Narostla podlost a srabáctví a morálka šla dolů. Když chcete něco udělat čestně, dozvíte se, že jste idiot. Protože tak se to prostě nedělá. A dozvíte se to z kruhů nejvyšších. Čímž se vracíme zpátky k tomu, že zažíváme krizi kultury. Která se nesmyslně jmenuje krize ekonomická. Lidé jsou čím dál větší parchanti a už si to chudáci ani neuvědomují. Protože kultura jim nedává zpětnou vazbu. Místo toho řeší po večerech u televize, jestli paní Růžová opustila pana Uliceho a podobné hovadiny.

Jak se to podle vás stalo?

Po roce 1989 jsme sem pustili západní vliv a vzali jsme si z něj bohužel asi to nejhorší. Začala to televize Nova, která na nás vysypala zahraniční seriály ze 70. let s jinou laťkou kultury, než u nás byla nastavená. Když srovnáte americké detektivní seriály 70. let s Chalupáři či Takovou normální rodinkou, jsou ty naše uměleckými díly.

Některé české seriály s ideologickou agitkou bych za díla zrovna nepovažovala…

Jistě. Já měl na mysli třeba ty, které jsem jmenoval. A také fakt, že jejich autoři uměli pracovat s textem mezi řádky a diváci byli zvyklí ho číst. A dělat si svůj názor na základě určitého kulturního vědomí. Jenže to je dnes strašně nízko, protože o všem rozhodují peníze. Odráží se to v návštěvnosti kin, výběru scénářů, castinzích a dalších věcech.

No to nekončíme právě optimisticky.

Myslím, že se rýsuje určitá renesance. Zaznamenávám to v divadle. Když jsme před pěti lety jezdili po vlastech českých, cítili jsme, že lidi řadě věcí nerozumí, neberou je. Zpětná vazba funguje rychle, herec na scéně brzo vycítí, nakolik divák s představením jde, nebo ne. Teď je to zjevně lepší.

Takže pokud budou lidé schopni chápat kvalitnější kulturu, třeba si za pár let koupí i kvalitnější boty nebo jídlo. A když pochopíte Shakespeara, tak s vámi jen těžko zamává předvolební kampaň. K tomu bychom měli směřovat. A cesta vede jinudy než přes horu peněz.

Autor: Jana Podskalská

9.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Radek Vondráček poskytl 15. listopadu v Praze rozhovor Deníku.
2 33

Dnešní úkol pro Sněmovnu: zvolit Vondráčka z ANO na post předsedy

Kandidáti na prezidenta
16

Kdo má na starost prezidentské kampaně? Zkušení matadoři i nováčci

SLEDUJEME ON-LINE

Co se podařilo, a co ne? Deník pořádá debatu s pražskou primátorkou

Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí a celkové plnění programu pražské koalice. To vše a další problémy, které trápí Pražany, bude Deník řešit od devíti hodin ráno v diskuzi s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou, ředitelem Institutu plánování a rozvoje Prahy Ondřejem Boháčem a šéfem Dopravního podniku hlavního města Prahy Martinem Gillarem. Debatu sledujeme online.  

DOTYK.CZ

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Španělsku neomezeně velel od roku 1939, nyní, ve večerním čase 20. listopadu 1975 umírá. Francisco Franco je klidný. Pečlivě, dlouhých šest let předával moc monarchovi Juanu Carlosovi I. Franco věřil, že král půjde v jeho šlépějích, že Španělsko bude nadále katolickou diktaturou. Franco, pohřbený v posvátném Údolí padlých, se bude muset obracet v hrobě.

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Oscarový režisér Jiří Menzel byl převezen do pražských Střešovic a je v umělém spánku. Uvedla to televize Nova. Jeho zdravotní stav se dramaticky změnil po návratu z dovolené. Měl by mít za sebou náročnou mnohahodinovou operaci. Rodina, i mluvčí Ústřední vojenské nemocnice v pražských Střešovicích, odmítli Menzelův zdravotní stav komentovat.  

Arabista Petr Pelikán: Volili jsme mezi spojeneckými zájmy a životy Čechů

Při vyjednávání o výměně pětice Čechů za Libanonce Alího Fajáda, jehož vydání žádaly Spojené státy, byly prioritou životy českých občanů. "Priorita byla, aby se čeští občané vrátili živí a v celku do vlasti," řekl arabista Petr Pelikán, který před téměř dvěma lety výměnu vyjednal. Skutečnost, že Česko nemohlo Fajáda vydat Američanům, vnímá jako důstojnou prohru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT