Není divu. Slavný i kontroverzní hudebník Mysliveček (1737-1781) k tomu svým životem i tvorbou jednoznačně vybízí. Jako mladý se vzepřel vůli rodiny, opustil Prahu a vydal se do Benátek stát se operním skladatelem. Po několika letech strádání dostal téměř vše, po čem toužil hvězdnou kariéru, peníze, úspěch.

Svoboda nade vše

Byl i vzorem mladému Mozartovi, jenž si přál podobně jako Mysliveček získat na Apeninském poloostrově operní zakázky a vést nezávislý život romantického umělce. Nebýt připoután k žádnému dvoru, k žádnému pánovi. A pracovat s nejslavnějšími pěvkyněmi a pěvci své doby.

„Chceme vyprávět o jeho úspěchu a talentu, ale také o úsilí, které věnoval až do posledního konce své hudbě,“ vysvětluje Václav (na snímku se svým protagonistou Egorem Koreshkovem). „Ale i o tom, že nadání a píle nestačí, nejsou-li spojeny se schopností prorazit a s dávkou štěstí.“

Hry a ženy

I proto se ve scénáři prolíná tvorba s intimním životem. Setkání s velkou a nešťastnou láskou, přebývání v italských putykách a nebezpečných doupatech. Mysliveček, hráč a milovník žen, byl stižen syfilidou. Nemoc a morální soud veřejnosti jej postupně odstřihly od přátel a známých. S utrpením však sváděl odvážný a pokorný boj. Až do trpkého konce.

Mezi vzory, jimiž se tvůrci inspirovali, uvádí režisér především film Stanleyho Kubricka Barry Lyndon (pro jeho „jedinečnou kameru a světlo, ale i styl, jakým je vyprávěn příběh ambiciózního hrdiny na dlouhém časovém úseku“). A také Formanova Amadea. „Kvůli přístupu k hereckému obsazení a operním scénám,“ říká.

V česko-slovensko-italském projektu, který vznikne v lokacích v Itálii a Praze, figurují zvučná jména. Titulní roli má Egor Koreshkov, dále hrají Karel Roden, Zdeněk Godla, mezi operními pěvci jsou mj. Phillipe Jaroussky a Emöke Baráth. Hudbu k filmu, kterou tvoří znovuobjevené Myslivečkovy árie a skladby, nahraje orchestr Collegium 1704. Album se chystá pro letošní předvánoční trh.