Mel Gibson, který byl hlavní hvězdou úvodu a jehož na schody jeviště k převzetí Křišťálového globu doprovodili pro jistotu bodyguardi, budil pozornost. Koneckonců, věděl, jak na to. Stejně jako jeho kolega John Travolta před rokem se už po příjezdu k Thermalu vydal místo k fotoreportérům vstříc fanouškům čekajícím za zátarasy u červeného koberce a zcela si je získal. „Je to ten nejfantastičtější sen, jaký jsem kdy měl," svěřil se autor i protagonista skotského rebela ve Statečném srdci v Thermalu s cenou v ruce. „Nahá dívka třímající kouli, to je pohádka. Jsem u vás úplně poprvé a líbí se mi tu."

Noční představení v letním kině s jeho filmem Šílený Max navštívilo přes tři tisíce lidí, tedy o devět set více než loni travoltovskou Pomádu. Gibson tam osobně pozdravil fanoušky, o den později se pak vrátil do Velkého sálu, kde byl hostem pořadu Na plovárně – poprvé v jeho historii natáčeného mimo pražské studio. „Je vás tady víc než dost, to snad ani nemá smysl dělat zkoušku," pravil Marek Eben k nabitému nočnímu sálu. „Hercem jsem být nechtěl," přiznal Gibson. „Ale sestra mě přihlásila do herecké školy a já řekl: tak jo. Po pravdě, bylo mi to úplně jedno. Proto to asi vyšlo, že jsem o to vlastně až tak nestál…" Když se odhodlával k první režii (Muž bez tváře), vyptával se prý zkušených kolegů. „Dost jsem to prožíval, a tak jsem volal Peteru Weirovi: co mám přesně dělat? A on mi povídá: Nic zvláštního, prostě řekneš AKCE!"

Menzelovy vlaky

Ostře sledované vlaky zažily v Karlových Varech comeback. Sobota patřila také slavnostní projekci nově zdigitalizovaného filmu Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky. Jeho kameraman Jaromír Šofr označil úpravu filmu za velkou radost. Početný tvůrčí tým uvedl snímek ve Velkém sále v Thermalu za účasti prezidenta festivalu Jiřího Bartošky i zástupce nadace České bijáky, jež digitalizaci kompletně finančně zajistila. „Dost mě vyděsilo, když jsem před časem zjistil, že studenti nymburského gymnázia odmítli, aby jejich škola nesla jméno Bohumila Hrabala," neodpustil si v průvodní řeči Marek Eben. „Tahle nová generace s iPhony ve mně vyvolává neblahý pocit, že jde o generaci jakýchsi ajfouňů… Ale když se tak dívám do řad tohoto sálu s mladými diváky, kteří si vybrali právě filmovou adaptaci Hrabalových vlaků, naplńuje mě to nadějí." Film doprovodili k divákům i hlavní protagonisté, Václav Neckář, Jitka Zelenohorská, Naďa Urbánková a Květa Fialová. „Přeji filmu štěstí v kinech. A nám všem, abychom se třeba jednou dočkali toho, že v sexshopech se budou prodávat razítka," rozesmál přítomné v sále Marek Eben s odkazem na slavnou razítkovací scénu mezi Josefem Somrem a Jitkou Zelenohorskou. Následná party UPP, jež se na úpravě filmu tradičně podílela, se nesla v mile hravém „železničním" duchu s návěstími, lampami a dokonce razítky, jež mohli přítomní pánové vtisknout slečnám v nádražním oblečku a čepici na pomyslné hýždě připnuté k oděvu…

Čtěte také: Menzelovy vlaky ve Varech aneb budou ostře sledovaná razítka i v sexshopech?

Místa a francouzský šarm

Tvůrci představili 5. července na 49. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary film Místa. Zleva herci Jan Cina, Johana Matoušková, Vladimír Polívka, producent Vratislav Šlajer, režisér Radim Špaček a autor scénáře Ondřej Štindl.Na festivalu představili o víkendu někteří domácí tvůrci své novinky. Kromě Olgy Sommerové a jejího dokumentu o Martě Kubišové Magický hlas rebelky to byl i režisér Radim Špaček, který s producentem Vítězslavem Šlajerem pustili ukázku z nového filmu Místa. „Příběh tří lidí se odehrává v 90. letech v pohraničí a chtěl jsem obsadit film neokoukanými tvářemi, stejně jako v případě Pout," řekl Špaček o scénáři, který vypráví příběh lásky, ztráty a pomsty a který napsal Ondřej Štindl. Hlavní role hrají Vladimír Polívka, Johana Matoušková a Jan Cina, natáčelo se především v Ústí nad Labem. „Pracovně říkáme období, v němž se film odehrává, tenkrát," říká Špaček. To se podle něj odrazilo i ve stylu hudby, jež se blíží westernu, a proto jsou tu kromě dobových písní z rádia i motivy country. Ústřední skladbu Places nazpívala herečka Johana Matoušková s hudebníkem Václavem Havelkou z Please the Trees. Premiéru bude mít film 18. září.

Čtěte také: Olga Sommerová představila dokument o Martě Kubišové

Do Varů dorazila mezitím i druhá letošní hvězda: francouzská herečka Fanny Ardantová, která tu uvedla svůj třetí režijní počin Naléhavé rytmy, poněkud exaltovaný pohled do vztahů čtveřice lidí.

"Můj nový film je o lásce, to je moje celoživotní téma. O čekání na lásku, o setkávání lidí, míjení, milování," říká herečka a režisérka, která původně vystudovala politické vědy. "Zdálo by se, že tento obor je filmu vzdálený, ale není to tak. Politické vědy, to je umění strategie a argumentace, poznávání lidí, schopnost naslouchat druhým. To vše jsem v herecké kariéře zúročila," soudí Fanny, kterou v obou profesích ovlivnil dnes již zemřelý partner a režisér Francois Truffaut.