Investice do výroby audiovizuálních děl na území ČR směřují pouze ze čtyřiceti procent do filmových profesí, šedesát procent putuje do nefilmových odvětví.

Legolas se vrací do Hollywoodu

Filmové pobídky k nám přivedly skoro osm desítek zahraničních filmů a seriálů, jež zanechaly v domácí kase ekonomiky investici téměř devět miliard korun. V době zavedení opatření proti šíření koronaviru na území naší republiky vznikaly filmové projekty z Velké Británie, Německa, Dánska, USA, které se natáčely pro Netflix, Columbia Pictures, Warner Bros., ZDF, BBC, Amazon, Sony Pictures či studio Disney. Teď zahraniční štáby odjíždějí. „U řady projektů už se ví, že budou zrušeny, jiné se k nám vrátí. Některé země začínají reagovat na krizi tím, že plánují zavádění speciální pobídky pro filmaře tak, aby jim filmový byznys zůstal doma kvůli nastartování vlastní ekonomiky. Ve Velké Británii už tyto typy pobídek vznikají,“ říká výkonná ředitelka APA Magdaléna Králová.

Zastavilo se mimo jiné natáčení druhé série fantasy seriálu Carnival Row s hvězdným „Legolasem“ čili Orlandem Bloomem (produkce tu utratila téměř 1,7 miliardy korun). Nouzový stav vyhnal i tvůrce připravovaného koprodukčního filmu Alma a Oskar, kteří tu začali s obhlídkami. Snímek vypráví milostný příběh malíře Oskara Kokoschky a vdovy po hudebním skladateli Gustavu Mahlerovi. Z placu odcházejí také čeští tvůrci filmů a seriálů. Stoplo se natáčení rodinného seriálu Děti od tvůrců Vyprávěj a První republika, nekonečných sitcomů Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2, pauzu má i novinka režiséra Olma Omerzu.

Animovaní hrdinové odolávají

Jediná sekce, kterou nemusí aktuální izolace postihnout tak zásadně, je animovaný film. „Tady je mnohem snazší rychle se přizpůsobit obdobným omezením a nebýt závislý na nečekaných kolapsech. Světové ekonomiky se dlouhodobě snaží orientovat na kreativní průmysl a konkrétně na animaci, která netrpí tolik sezónními výkyvy a není závislá na klimatických či dalších okolnostech,“ míní producent Michal Podhradský ze studia Animation People.

Režisér úspěšného filmu Na půdě Jiří Barta to potvrzuje. „Jsme ve výhodě, že můžeme pracovat z domova. Samotné přípravy animovaných filmů, zejména celovečerních projektů zaberou dlouhý čas. Nemám sice radost, že zavřeli školy, protože to je můj další příjem, nicméně beru to jako příležitost věnovat se více Golemovi. Máme peníze na vývoj, volné měsíce budu věnovat výtvarným návrhům,“ říká filmař, který chystá svůj životní sen, celovečerního Golema už třicet let. 

Koronavirus v Česku