Rezignace i vůle k životu. Úděl outsiderů. To jsou témata, která letos spojovala řadu soutěžních filmů na mezinárodním filmovém festivalu, jenž o víkendu skončil v Karlových Varech. Jeho vítězem se stal Kukuřičný ostrov z dílny gruzínského filmaře a herce Georgea Ovashviliho. Minimalistický film o sepětí člověka se zemí, sisifovském pachtění i vrtkavosti osudu, vyjadřující se takřka beze slov, jen pomocí obrazu, hudby a zvuků. Na koprodukci snímku, který způsobem vyprávění do jisté míry odráží i současnou výbušnou situaci na hranici Gruzie a Abcházie, se podílela i česká Axman Production. Na podzim jej uvidíme i v našich kinech.

Jeho tvůrci neskrývali úžas a dojetí. „Přímo na řece Inguri, jež je dějištěm filmu, jsme kvůli napětí mezi oběma zeměmi natáčet nemohli. Náhradní lokaci nebylo snadné najít, tak jsme dva roky objížděli Gruzii. Nenašli jsme nic. Nakonec jsme vybudovali ostrov vlastní – uprostřed umělého jezera," popsal režisér přípravy projektu, který je výjimečný i tím, že je natočen na pětatřicetimilimetrový formát. Zvláštní cenu a ocenění za režii si odváží maďarský tvůrce György Pálfi za film Volný pád, v němž sedm čaker představuje sedm pater v domě obývaném různými obyvateli zápasícími o živobytí.

Za herecké výkony byli oceněni Elle Fanningová za snímek Až na dno a Nahuel Pérez Biscayart z filmu Jsem tvůj. „Dlouho jsem Amy-Jo přemlouval, aby svůj životní příběh napsala. Moc se jí nechtělo. Nakonec vznikla kniha a poté i scénář," prozradil režisér filmu Až na dno Jeff Preiss zrod scénáře, v němž se autorka Amy-Jo Albanyová vrací do 70. let, do doby svého dospívání mezi dvěma závislými rodiči v opojné jazzové náladě. „Otevřené erotické záběry mi nevadily, i když nejsem pornoherec," komentoval natáčení odvážných scén ve filmu o vztahu mladého prostituta a stárnoucího pekaře Jsem tvůj Nahuel P. Biscayart, který se do Varů kvůli ceně vrátil podruhé. Mezitím se mu totiž narodil v Argentině syn. „To je radosti," glosoval to Eben. „A to možná ještě v neděli vyhraje Argentina fotbalové utkání…"

Z českých filmů v soutěži neuspěl ani jeden, jen Fair Play si odváží dvě malé vedlejší ceny: Anna Geislerová Modrou kostku RWE za výkon v roli matky a výtvarníci cenu za nejlepší plakát.

Novinky i klasika

A jaký byl letošní karlovarský festival? Jedním slovem dobrý. Bez skandálů, rozladěnosti, chyb. Nabídl pohled na tvorbu mladých filmařů i zavedených tvůrců, připomněl také filmovou klasiku, prověřenou časem. Vedle debutů a druhých filmů se do programu vešly lahůdky jako Tarkovského Solaris, retrospektiva zesnulého italského filmaře Elia Petriho, ohlédnutí za americkými filmy 70. let, například Takoví jsme byli s Barbrou Streisandovou a Robertem Redfordem či Friedkinova Mzda strachu nebo vynikající dokumentární portrét Bernarda Bertolucciho. Jinými slovy – vybrat si mohl každý. Návštěvníci to ostatně dávali najevo, včetně tradičního publika s batůžky a spacáky.

Přijely hvězdy, diváckou tváří byl jednoznačně Mel Gibson a Laura Dernová, kteří uvolněně odpovídali na otázky Marka Ebena Na plovárně, novináře a filmové fajnšmekry zase potěšil americký režisér William Friedkin se svým přehledem v české historii a evropském filmu. I svižným akčním střihákem ze svého početného díla, který zkušeně připravil střihač Jan Mattlach. Velkých ovací se dočkal zaslouženě i Zdeněk Svěrák, který dostal Cenu prezidenta MFF KV za přínos českému filmu. „Humor je jedinou důstojnou obranou v předem ztracených pozicích," řekl moudře z pódia karlovarského divadla, kde si všichni přítomní mohli z promítnutého sestřihu Svěrákových filmů naplno uvědomit rozsah i kvalitu humoru jeho autorského i hereckého díla.

Vyvedlo se i finále. Na scénu Velkého sálu se v sobotu večer vrátil půvabný cabanovský motiv dívek v dešti a swingu z úvodní show, přičemž slečny klouzající po mokré ploše provázely hravě i předávání cen. Diváci se navíc mohli podívat díky záznamu na plátně, jak se celá show dva měsíce předem připravovala… V tradiční vzpomínce jsme se rozloučili s domácími a zahraničními osobnostmi, jež odešly během roku do filmového nebe. A možná ještě k jedné věci je třeba se vrátit, když jsme u těch hvězd. Polemiky, které vyvolávala účast Mela Gibsona na festivalu, připomínaly víc než cokoli jiného snahu o senzaci. „Omlouvám se už osm let," opáčil upřímně v rámci Ebenova rozhovoru s ním na jedinou otázku týkající se jeho opileckého poklesku a antisemitských výpadů v červenci 2006 na Malibu. Po tolika letech by to už snad chtělo trochu nadhledu a tolerance. Zvlášť když tvůrce a protagonista Statečného srdce určitě není první ani poslední celebrita, která se opila a zapomněla se kontrolovat.

Kolikrát vypustili jen čeští politici (a nikoli v opilosti, nýbrž ve střízlivém stavu) z úst nactiutrhačné věty nejrůznějšího druhu. Naposledy třeba ministryně spravedlnosti Válková na adresu českých obětí za protektorátu. Zapomnělo se na to během týdne. Jenže Mel Gibson je holt slavné jméno. A to se to pak kritizuje…

Festival je za námi. V příštím roce ho čeká velké jubileum, jež opravňuje jeho vedení k hrdosti a případné sponzory k aktivitě. Protože jak řekl trefně na zakončení Marek Eben: „Devětačtyřicítka je divná, je to jako když to horolezec zapíchne pár metrů pod vrcholem. Ale padesát, to už je tradice, s níž nehnete!"

SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH HRANÝCH FILMŮ:

Velká cena Křišťálový glóbus pro nejlepší film
Kukuřičný ostrov (Simindis kundzuli); Gruzie, Německo, Francie, ČR, Kazachstán; 2014
Režie: George Ovašvili

Zvláštní cena poroty
Volný pád (Szabadesés); Maďarsko, Francie, Korea; 2014
Režie: György Pálfi

Cena za režii
György Pálfi za film Volný pád (Szabadesés); Maďarsko, Francie, Korea; 2014

Cena za nejlepší ženský herecký výkon
Elle Fanningová za roli ve filmu Až na dno (Low Down); USA; 2014
Režie: Jeff Preiss

Cena za nejlepší mužský herecký výkon
Nahuel Pérez Biscayart za roli ve filmu Jsem tvůj (Je suis à toi); Belgie, Kanada; 2014
Režie: David Lambert

SOUTĚŽ NA VÝCHOD OD ZÁPADU:

Hlavní cena
Nápravná třída (Klass korrekcii); Rusko, Německo; 2014
Režie: Ivan Tverdovskij

Zvláštní uznání
Barbaři (Varvari); Srbsko, Černá Hora, Slovinsko; 2014
Režie: Ivan Ikić

FÓRUM NEZÁVISLÝCH:

Cena Fóra nezávislých
Někde jinde (Anderswo); Německo; 2014
Režie: Ester Amramiová

SOUTĚŽ DOKUMENTÁRNÍCH FILMŮ:

Cena za nejlepší dokumentární film (nad 60 minut)
Čekání na srpen (Waiting for August); Belgie; 2014
Režie: Teodora Ana Mihaiová

Cena za nejlepší dokumentární film (do 30 minut)
Autofokus (Autofocus); Chorvatsko; 2013
Režie: Boris Poljak

Zvláštní uznání (dokument nad 60 minut)
Sicflajš (Sitzfleisch); Rakousko; 2014
Režie: Lisa Weberová

Zvláštní uznání (dokument do 30 minut)
Královna (La reina); Argentina; 2013
Režie: Manuel Abramovich

DALŠÍ CENY UDĚLENÉ NA FESTIVALU:

Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii
Mel Gibson, USA Více ZDE
William Friedkin, USA

Cena prezidenta MFF Karlovy Vary
Zdeněk Svěrák, ČR

Divácká cena deníku Právo
Magický hlas rebelky; ČR; 2014
Režie: Olga Sommerová

NESTATUTÁRNÍ CENY:

Europa Cinemas Label
Volný pád (Szabadesés); Maďarsko, Francie, Korea; 2014
Režie: György Pálfi

Cena mezinárodní filmové kritiky FIPRESCI
Šutry v kapsách (Rocks in My Pockets); USA, Lotyšsko; 2014
Režie: Signe Baumaneová

Cena ekumenické poroty
Kukuřičný ostrov (Simindis kundzuli); Gruzie, Německo, Francie, ČR, Kazachstán; 2014
Režie: George Ovašvili

Zvláštní uznání ekumenické poroty
Šutry v kapsách (Rocks in My Pockets); USA, Lotyšsko; 2014
Režie: Signe Baumaneová

Cena Federace filmových kritiků z Evropy a Středomoří FEDEORA
Bota; Albánie, Itálie, Kosovo; 2014
Režie: Iris Eleziová a Thomas Logoreci

Zvláštní uznání FEDEORA
Nápravná třída (Klass korrekcii); Rusko, Německo; 2014
Režie: Ivan Tverdovskij