Čtyřdenní přehlídka detektivek, temných thrillerů a pochmurných melodramat potrvá od 20. do 23. srpna a otevřou ji stylově milenci na útěku. Ovšem pozor, nikoli dva, nýbrž tři. Ústředními hrdiny snímku Špinavá dohoda z roku 1948 jsou totiž uprchlý vězeň, jeho milenka a sociální pracovnice.

Tohle bizarní trio, prchající před zákonem, má však velký dramatický náboj a vizuální kouzlo. Na jeho obrazové podobě se ostatně podílel jeden z nejuznávanějších hollywoodských kameramanů své doby John Alton, s nímž režisér Anthony Mann natočil hned několik noirů. Jejich spolupráci je na festivalu věnována celá jedna sekce.

Zážitek open-air

8. ročník festivalu bude velkorysým pohledem na tvorbu řady osobností, jež zasáhly do klasického období noiru či určitým způsobem využily některé jeho prvky. Alfred Hitchcock, Arthur Penn, David Lynch, Wim Wenders, Terence Malick…

Od mistra hororu Psycho uvidíme adaptaci debutového románu Patricie Highsmith Cizinci ve vlaku a dojde i na kultovní Pennovu gangsterku Bonnie a Clyde s Warrenem Beattym a Faye Dunaway. Největší filmová esa si diváci tradičně vychutnají při noční open-air projekci na hradním nádvoří.

„Jedním z vrcholů bude uvedení filmu Sladká vůně úspěchu s Burtem Lancasterem a Tonym Curtisem,“ říká dramaturgyně Jana Bébarová. „Charakterová studie chamtivých novinářů, budujících kolem sebe děsivý kult celebrit, přinesla ve své době nejkomplexnější pohled do zákulisí Broadwaye a nočního života v New Yorku.“

Lancasterovi je věnována sekce Pocty, v níž mu společnost dělá blondýnka Claire Trevor. Tu uvidíme ve filmu Sbohem buď, lásko má.

Valuty a zabijáci

Představí se noir italský i svět Davida Lynche. Domácí barvy hájí v československém noiru mimo jiné Konec cesty (1959), který si díky prostředí Tuzexu vysloužil přezdívku „valutový noir“, a Náměstí svaté Alžběty (1965). Tento snímek, tematizující marnost lásky Židovky a Slováka za války, přijede na Křivoklát osobně uvést jeho protagonistka a patronka letošního ročníku Emília Vášáryová.

V rámci Zvláštního uvedení se připomene ještě jeden pár na útěku: Takoví normální zabijáci, kteří v roce 1994 vynesli Oliverovi Stoneovi Velkou cenu v Benátkách. Syrová satira mířící proti bulvárním médiím, těžícím atrakci z vražedných činů a zločinců, rozdělila diváky. Někteří Stoneovi vyčítali, že brutalitou svého filmu tyto tendence spíše kopíruje.


Vir v ulicích

A ještě jedno prolnutí filmu s realitou. Zabiják v ulicích New Yorku (1950) o nákaze šířící se městem bude zřejmě vzhledem k okolnostem nejaktuálnějším snímkem programu.

V doprovodném programu jsou připraveny dva koncerty, divadelní inscenace Gedeonův uzel s Vilmou Cibulkovou a četba. V té se Jan Šťastný a Jiří Dvořák vrátí k Cizincům ve vlaku, respektive románu Patricie Highsmith, z nějž přečtou ukázky.

Jak se zdá, bude noirová přehlídka po hradišťské filmové škole jednou z mála letních akcí pro filmové fanoušky. A má ještě jednu přednost – většina noirů nepřesáhne devadesát minut. Záslužné umění zkratky, které se dnes už moc nenosí.