Všechno to začalo ve starém lomu kousek za Brnem. Scéna jako z temných amerických krimi typu True Detective. Vysoký kůl a na něm tělo nabodnuté jako vosa na stéble. Prokláté mečem a omotané hadem. Finále nastalo o sedm dílů později a smrt v ponurém příběhu nalezli i někteří vyšetřovatelé. To byla první série, kterou Česká televize odvysílala v roce 2015. Sledovalo ji přes milion diváků a nebylo divu, že brněnské studio natočilo druhou. 

Krajní meze

Byla jiná, civilnější, ale tvůrci tu hledali „hranici, kam až je možné zajít, co je divák schopen přijmout.“ Zájem o projekt je i v zahraničí. Loni Česká televize uzavřela s producenty z Německa a Holandska na veletrhu v Cannes opční smlouvu na remake seriálu. Druhou řadu odvysílala japonská NHK.

Na podzim vstoupí na obrazovky série třetí. Hlavní herecká sestava se opět lehce obmění, po boku „vyšetřovatele“ Jiřího Langmajera stane tentokrát Lenka Vlasáková. „Hledali jsme novou zajímavou tvář a našli jsme ji u Lenky, která v předchozí sérii hrála psycholožku,“ vysvětluje režisér, který „trojku“ natáčel opět podle scénáře Petra Hudského a Davida Ziegelbauera a v okolí Brna (seriál vzniká znovu v brněnském studiu).

Do třetice všeho temného

Podobně jako v minulých sériích prolíná dějem náboženský motiv, jenž propojí několik brutálních vražd. „První řada byla takovým zjevením – pro nás i diváky. U druhé jsme se potkali s velkým očekáváním a pro publikum byla ve finále možná až příliš spletitá,“ uvažuje Jiří Strach. „No a trojka je pořád pěkné bludiště, ale řekl bych více divácky friendly, přístupnější. Vyprávíme víceméně o tom, co se stane, když člověk vyzve Pána Boha na souboj. Který nemůže vyhrát.“ 

A dodává, že i tentokrát nabídnou tvůrci různá překvapení a někdy morbidní činy, více ale z příběhu nechce prozradit. „Ošidil bych diváky o překvapení a mystiku. Jen tolik řeknu, že podle mě je to nejlépe napsaná série a že celý tento projekt mě pořád baví. Proto jsem se rozhodl, že udělám i třetí řadu.“ 

„Věřím, že jdeme do zlatého finále, scenáristicky, realizačně i herecky,“ souhlasí i kreativní producentka Jiřina Budíková, v jejíž tvůrčí producentské skupině Labyrint vzniká, a upřesňuje: „První série byla ve znamení velké dávky tajemna, druhá byla naopak realisticky konstruktivní. Třetí bude kombinací toho nejlepšího z předchozích dvou. Jsem přesvědčená o tom, že i tentokrát diváka strhneme na svoji stranu a v dobrém slova smyslu mu nedovolíme vynechat ani jeden díl.“

Kromě hlavní dvojice uvidíme v seriálu Davida Švehlíka, Miroslava Donutila, Pavla Řezníčka, Veroniku Freimanovou, Vladimíra Kratinu a nově Petra Stacha. „Opět si hrajeme s náladou mysteriózní krimi, díky obsazení Petra Stacha se nám ale místy posunula do komedie. Vystačil si se dvěma výrazy, ty ale stojí za to,“ směje se Strach, který pracoval s totožným týmem, včetně hlavního kameramana Martina Šece. 

Upozorňuje i na to, že leccos se na place mění – v závislosti na tom, do jaké míry zvládnou herci naplňovat akční scény. V tomto případě šlo například o závratě Petra Stacha. „Se vším je třeba počítat a reagovat na změny. Aby vám herec neskončil na jipce nebo v blázinci. S tím už umíme pracovat,“ vysvětluje s úsměvem režisér.

Humor i napětí

Trojka se točila v různých lokacích, obsáhla Adamov, Blansko, Deblín, Lipnici nad Sázavou a tišňovskou nemocnici, ale také rakouský Hardegg. Seriál má za sebou finální střih, pod nímž je podepsán Jan Mattlach. „Historky o natáčení se hezky poslouchají, otázkou ovšem je, zda ve finále na obrazovce zůstanou, poslední slovo má vždycky střihač,“ usmívá se. 

„Pro mě bylo ve střižně klíčové, aby v příslušných momentech zůstal humor a aby se napětí ve vyprávění nerozplynulo,“ shrnuje Jiří Strach a slibuje, že touto řadou se už projekt uzavře.