Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Marek Dobeš: To nejzákladnější na Kajínkovi je jeho nezlomnost

Praha /ROZHOVOR/ - Scenárista Marek Dobeš nám prozradil, jak proměnil tuny soudních spisů v napínavou podívanou, a proč je Kajínek filmem i pro ženy. Ještě je ale třeba říci něco o protagonistovi rozhovoru: Marek Dobeš (1971) začínal jako filmový publicista, zároveň ale i psal SF, respektive spíše její brutální odnož, kyberpunk. Film bezmezně miluje a tak se postupně přesunul od publicistiky ke scénářům, vyzkoušel si ale i režii. Snímky Byl jsem mladistvým intelektuálem a Chocking Hazard jsou v určitých kruzích velmi známé a populární. Nicméně do mainstreamového filmového světa vstoupil jako spoluscenárista první řady seriálu Místo nahoře. Kajínek je zatím jeho neznámějším dílem. Marek Dobeš prý žije sám v malém bytě, obklopený stovkami videokazet, které sbírá. Na nic jiného tam už údajně není místo…

18.8.2010
SDÍLEJ:

Scenárista Kajínka Marek Dobeš, vpravoFoto: ČTK

Jak jste se k filmu Kajínek dostal?
Petr Jákl mi nabídl, abych napsal scénář, a já jsem to odmítl. Kauzu JIřího Kajínka jsem nesledoval a připadalo mi zbytečné točit film o jakémsi chlapíkovi, který utekl z vězení. Jeho příběh mi byl dokonale lhostejný. Navíc jsem mě dvě obavy: neudělá mi něco ten vězeň, když o něm začnu psát a přizpůsobím si jeho příběh dramatickým potřebám? A za druhé, neudělá mi něco ta policejní složka, která je do toho možná zapletena?

Čím vás tedy Petr Jákl přesvědčil?
Přinesl mi k jeho případu nějaké podklady a ty mě začaly zajímat. Uvědomil jsem si, že by to nemusel být jenom film o útěku z Mírova, že je tu mnohem bohatší materiál a širší možnosti, jak s touto látkou pracovat. Byly to podklady pro komplexní kriminálku. Zaujalo mě téma manipulace a neochoty soudů uznat, že by se také mohly mýlit, že spravedlnost neznamená jenom führerovské rozhodování. A to byl důvod, proč jsem to nakonec přijal.

Čím vás zaujal Jiří Kajínek coby hlavní hrdina?
Prostudoval jsem posudky psychiatrů, soudní spisy a další spousty materiálů, které o Kajínkovi nevypovídají vůbec nic. Přečetl jsem hodně jeho dopisů a začal jsem ho navštěvovat ve vězení, kde jsme s ním jeho případ konzultovali během mnohahodinových seancí. Kdybych to měl shrnout, to nejzákladnější na Kajínkovi je jeho nezlomnost. Síla jeho vnitřního nastavení, která mu umožňuje, aby i po deseti letech věznění vtipkoval a byl svůj, aby ho vězení nezlomilo a nezměnilo. Právě tohle člověk očekává, když sleduje film o nějakém vězni: čeká, že ho najde nezlomeného, vždy rozhodnutého utéct a bojovat za svoje očištění. V to člověk jako divák doufá, a Kajínek takový prostě je.

Spolupracovali jste při sběru materiálu se soudy a policií?
Komunikovali jsme s policií prostřednictvím našich známých z řad kriminalistů, kteří nám vyšli vstříc, byť inkognito. Při shromažďování materiálu nám pomohla také advokátka Monika Krobová Hášová, advokát Petr Kalenský a samozřejmě Klára Slámová. Velmi vstřícně se k našim dotazům postavil také šéf URNA, který nás dokonce pozval do cvičebního prostoru, kde jsme na vlastní oči mohli vidět práci s rozbuškami.

Už od začátku jste film situovali do akčního žánru?
Ne, původní zadání znělo: natočme co nejrealističtější, skutečnosti co nejvíce odpovídající film. Teprve v průběhu psaní scénáře jsme si s Petrem Jáklem začali uvědomovat, že film potřebuje určitou míru stylizace, začali jsme nacházet způsob, jak být pravdiví, zodpovědět otázky, na které divák odpověď očekává, a na druhou stranu vytvořit biják, zábavu, která diváka nepustí až do konce filmu. To vše přišlo až během psaní, ostatně, scénář jsem psal s přestávkou celé čtyři roky.

Nebyl by film jako drama silnější?
On ale Kajínkův reálný příběh je spíš akční film a ne drama. Už jen útěk z Mírova je neuvěřitelná věc, olympijský výkon ve své vlastní disciplíně. Ze stovky lidí by to nedokázal nejspíš ani jeden, Kajínek je až ten sto první. Já jsem na Mírově několikrát byl a viděl jsem na vlastní oči, že ta výška, ze které se spouštěl po laně, je obrovská. Navíc věděl, že po něm budou střílet a skákal do tmy - netušil, jak dopadne. Musel naprosto věřit svým propočtům, nesmírně riskoval.

Hodně lidí očekává, že se s filmu dozví něco o pozadí skutečné kauzy Kajínek. Shoduje se celkové vyznění filmu s tím, jak se podle vás případ opravdu odehrál?
Ano.

Zasahoval do scénáře skutečný Jiří Kajínek?
Scénář četl, ale k ději se nevyjadřoval. Podle dohody do děje ani zasahovat neměl. Vyjadřoval se pouze k technickým otázkám, jakým způsobem funguje každodenní režim ve vězení, jakým způsobem mu to znepříjemňuje život, v každé věznici trochu jinak. Komentoval také detaily svého útěku. Stal se vlastně naším dokonalým odborným konzultantem (smích).

Jak vám se scénářem pomohl dramaturg Petr Bok?
Petr Bok byl jako dramaturg u zrodu několika celovečerních filmů a uměl si představit, jak to, co je napsáno ve scénáři, bude divákovi fungovat na plátně. Já jsem byl, pokud jde o českou dramaturgii, vždycky hodně skeptický, ale v poslední době jsem stále příjemně překvapován. Petr Bok odvedl výbornou práci.

Prý jste to byl vy, kdo přesvědčil Petra Jákla, aby se ujal režie. Nenapadlo vás, že byste mohl Kajínka režírovat vy sám?
Samozřejmě, když je člověk scenárista a zároveň režisér, vždycky se sám sebe ptá, jestli ho ta látka nezajímá. Ale já bych na to neměl odvahu. Nedokázal bych to natočit tak dobře jako například Filip Renč, který byl oslovený jako jeden z prvních tvůrců, ani jako to nakonec dokázal natočit Petr.

#nahled|https://g.denik.cz/91/eb/p201007280570401_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/91/eb/p201007280570401.jpg|Scenárista kajínka Marek Dobeš s advokátkou Slámovou a režisérem Jáklem#

A čím vás tedy Petr Jákl přesvědčil, že právě on je pro Kajínka ten pravý?
Petrova vize byla od začátku silně ovlivněna tím, že mu na té látce záleželo. Petr je navíc člověk velkých výzev. Když mi oznámil, že dohodl natáčení na Mírově, přímo pod oknem, ze kterého Kajínek vyskočil, říkal jsem mu: „Petře, to se za tři dny nedá natočit." Ale on měl vnitřní přesvědčení, že to musí dokázat. A dokázal. To je podle mého názoru pro každého režiséra nesmírně důležité. Musí umět lidi strhnout, ať už svým nadšením nebo vnitřní silou, aby ho následovali. Protože režisér musí být vojevůdce, generál, a když nemá sílu osobnosti a není si jistý, že by to dokázal, tak to nedokáže.

Přeci jen jde o náročný velkofilm…
Shodou náhod se kameramanem stal F. A. Brabec, což je kameraman velkého formátu a Kajínkovi jako filmu velkého slohu odpovídá. Petrovi hodně pomohl s rozzáběrováním. Takže Petrův zápal a jasná představa, intuice, skvělé obsazení a k tomu F. A. Brabec – to všechno jsou důvody, proč je ten film tak dobrý.

Podílel jste se na výběru herců?
Ano, docela výrazně a to říkám s hrdostí. V titulní roli Jiřího Kajínka chtěl mít Petr Jákl od začátku někoho ze zahraničí, aby divákům herec splynul s postavou a aby neměl neustále v paměti jeho předchozí role. Další důležitou postavu hraje Boguslaw Linda a protože dvě velké mužské role ztvárňují dva skvělí zahraniční herci, musel hlavní ženskou roli ztvárnit někdo, kdo těm dvěma bude stačit. Petr měl potřebu vyzkoušet nejrůznější herečky, ale já jsem mu od začátku říkal, že to musí hrát Tatiana Vilhelmová, protože ona jediná je jim charismatem i talentem rovnocenná. Takže tohle jeho rozhodnutí jsem ovlivnil a jsem rád, že se mi to podařilo. Na tom je vidět, že Petr dokáže naslouchat lidem kolem sebe a vybrat si od nich to pozitivní. Jeho ego se projevuje v jeho pracovním nasazení, nikoli v tom, že by za každou cenu upřednostňoval svůj názor.

Zatímco Kajínek a jeho advokátka jsou postavy napsané podle skutečných žijících lidí, třetí hrdina, kterého hraje Boguslaw Linda, je postava fiktivní?
Postava Boguslawa Lindy vykrystalizovala z postavy novináře, částečně inspirované Pepíkem Klímou. Zatímco postavou Kajínka je náš film ukotvený v realitě, Lindův hrdina je to, co je na něm nejvíc filmové.

Útěky, výbuchy, střelba… je v Kajínkovi něco, proč by si tento film mohly užít také ženy?
Tak například proto, že hlavní hrdinkou filmu je vlastně žena v podání skvělé Tatiany Vilhelmové. A taky samotný příběh. S kolegou Štěpánem Kopřivou jsme vymysleli základní strukturu filmu, která spočívá na půdorysu trojúhelníku: Kajínek je ve vězení, jeho advokátka je venku a právník, kterého hraje Boguslaw Linda, je taky venku. Ti druzí dva spolu mají vztah. A s Petrem Jáklem jsme pak přišli s tím, že jak se příběh vyvíjí, advokátka najednou neví, komu má věřit. Kajínek ji víc a víc zajímá a víc a víc jí vstupuje do života. To filmu dodalo emocionální a lidský rozměr a podpořilo to linii hlavní hrdinky. Kajínek díky tomu není jen akční film. Je to film, na který může přijít dvojice, on a ona, a oba si odnesou silný pocit.

(zdroj: PRagency)

Autor: Anna Vančová

18.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Jaroslav Hanák
9

Andreji, dostaň Česko mezi dvacítku nejlepších, vyzývá Hanák

Tomio Okamura.
33 6

Okamura: Český rozhlas mě zesměšnil. Zestátním ho, pokud budu ve vládě

AKTUALIZOVÁNO

Autobus prorazil část závory na přejezdu. Projíždějící vlak zabrzdil včas

Sedm dětí jelo v autobuse, který v úterý před osmou hodinou ráno prorazil na železničním přejezdu ve vyškovských Nosálovicích závoru. Především díky rychlé reakci strojvedoucího vlaku, který jel v té chvíli po trati, se nestala tragédie.

Zeman pověří Babiše sestavením vlády 31. října

Prezident Miloš Zeman oficiálně pověří Andreje Babiše sestavením vlády 31. října. Potvrdil to dnes mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. Nová Sněmovna by se měla poprvé sejít 20. listopadu.   

Výsledek voleb je oficiální. Babiš a Faltýnek mají novou imunitu

Výsledky víkendových voleb do Poslanecké sněmovny byly dnes vyhlášeny ve Sbírce zákonů. Od středy do příštího pátku bude možné regulérnost voleb zpochybnit u Nejvyššího správního soudu. Oficiálním vyhlášením výsledků bude zároveň přerušeno trestní stíhání některých poslanců včetně Andreje Babiše či Jaroslava Faltýnka z ANO, kteří získali zvolením znovu imunitu. Policie tak o vydání k trestnímu stíhání bude muset požádat znovu.

Končí sjezd komunistů Číny. Prezident Si Ťin-pching se vyrovnal velkému Maovi

Dneškem vyvrcholil týden trvající 19. sjezd Komunistické strany Číny (KSČ). Prezident Si Ťin-pching může být vrcholně spokojen, protože sjezd bez poznámek schválil jeho ideologii. K tomuto aktu, který upevňuje moc prezidenta, došlo poprvé od éry Mao Ce-tunga. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT