„Věděla jsem, že se buď povezu na vlně euforie nebo to obrečím," svěřila se upřímně v úvodu večera moderátorka Aňa Geislerová, jež hosty zkušeně a zábavně provedla večerem. „Nicméně vítězové, které oceníme tady, jsou významní. Dokonce bych řekla, že filmy jsou důležitější než politici a vydrží nám déle… A tak vám přeju v duchu filmu, který kdysi natočil Evald Schorm, každý den odvahu!"

Tahle volba, na rozdíl od prezidentské, nedopadla špatně

Přestože zkraje večera přálo štěstí filmu Bohdana Slámy Čtyři slunce, nakonec si nejvíce cen odnesl tým režiséra Davida Ondříčka a producenta Kryštofa Muchy. Chyběly jen herecké tváře – které se nepodařilo do Archy přivést, protože většina z nominovaných protagonistů hrála týž večer v představení v Dejvickém divadle. Organizátoři to ale vymysleli šikovně, nápad s telemostem vyšel na jedničku. „Tahle volba, na rozdíl od prezidentské, nedopadla špatně," komentoval na dálku své ocenění za hlavní roli filmu Ve stínu Ivan Trojan, který převzal skleněnou trofej v pruhovaném županu v inscenaci Ucpanej systém přímo na scéně. „Těší mě, že jsem se mohl alespoň dílčím způsobem vypořádat v tomto filmu s komunisty. Protože já komunisty nemám rád."

Pozdrav filmovým protagonistům, kteří se premiéry ani cen nedožili

Kláru Melíškovou potěšila cena za vedlejší roli ve filmu Čtyři slunce, kterou stejně jako Trojan převzala na scéně Dejvického divadla. „Konečně si mě kritici všimli. Vidíš Bohdanku, že jsem nebyla tak špatná, jak jsi mi pořád říkal," smála se na adresu režiséra Slámy. Předávající režisér Petr Zelenka sarkasticky připomněl roli Václava Klause v (ne)podpoře filmového zákona: „Zlatý citron dostal za to, jak soustavně škodí českému filmu," pravil režisér, který do Archy dorazil z cen FITESu v Berouně, kde tuto anticenu v rámci Trilobitů končícímu prezidentovi přiřkli. Tvůrce nejlepšího dokumentu Láska v hrobě David Vondráček zavzpomínal na natáčení a „nahoru" poslal pozdrav svým filmovým protagonistům, bezdomovcům, kteří se premiéry ani cen za film nedožili. „Jsem překvapený, jaké ohlasy sklízí film i v zahraničí," řekl o dokumentu, který přivedl na světlo v mizerných technických i finančních podmínkách uprostřed strašnických hřbitovů.

Nejen herci drží těžko emoce na uzdě

Večer mile zpestřilo vystoupení Never Sol – příjemný jazzový hlas Sáry Vondráškové, který zazněl ve filmu Ve stínu. Ostatně, hudba Jana P. Muchowa a Michala Novinského k témuž filmu získala také jednu z cen. Poklona patří oběma sestřihům, jež v rámci večera běžely. Úvodní i finální rekapitulace loňských filmů si pohrála rozmarně s jejich úryvky a motivy, pieta pro vloni zemřelé umělce byla decentní a vnesla do Archy chvíli zamyšlení nad tím, jaké osobnosti každý rok domácí film ztrácí a čí tváře už na plátně neuvidíme. Zbytečný snad byl jen Hřebejkův vpád na scénu v závěru večera. Vzdát hold televiznímu projektu Hořící keř šlo nepochybně jinde a jindy a do programu vztahujícího se k filmové produkci loňska zrovna dvakrát nesedlo. Jak vidno, nejen herci drží těžko emoce na uzdě…

Producent Kryštof Mucha: Náš film učí lidi nezapomínat

Nejlepším filmem loňského roku je podle domácích kritiků snímek Ve stínu. Ponurá detektivka z 50. let, jež se vrací do doby  vysokých politických her a komunistické zvůle. Jeho producentKryštof Muchaneskrýval radost.

Bohdan Sláma měl se Čtyřmi slunci stejný počet nominací. Bál jste se, že vás trumfne?

Přiznám se, že bál. Zvlášť když první ceny začaly padat na jeho adresu. Z konečného vítězství a pěti cen mám obrovskou radost.

Je to důkaz, že se na dobrý projekt vyplatí čekat i několik let?

V našem případě jednoznačně. My film v jedné fázi i odložili, protože jsme neměli dostatek financí – a i když to přineslo komplikace, projektu to prospělo. Mohli jsme si dovolit natočit ho tak, jak jsme chtěli: aby byl dobrý a uvěřitelný.

Film má i velmi slušnou návštěvnost.

Ano, skoro dvě stě tisíc diváků, to je na český film mimořádné. Jsem rád, že zafungovala strategie ústní reklamy – že si to lidi mezi sebou řeknou. I teď, dlouho po premiéře nám chodí dojemné ohlasy, lidé píšou, že po závěrečných titulcích seděli v sále a plakali.

Měl film podobné reakce i v Americe?

Měl. Na projekcích, které jsme dělali, jsme přidávali židle, stály na nás fronty. Film měl dobré ohlasy v americkém tisku, mluvilo se o něm. V Los Angeles je potřeba, aby jej před vyhlášením nominací vidělo co nejvíce vlivných lidí z branže. Americká akademie totiž po nominacích národních akademií uspořádá jen jedinou projekci, zbytek si musíte ošetřit sama. Všestranně na film upozorňovat, mít kontakty, mluvit se správnými lidmi, pořádat další projekce z vlastní kapsy. Nakonec to na oscarových nominacích nevyšlo a mě to strašně mrzelo. Dali jsme do toho všechno. Ceny kritiků mě těší – uspěli jsme místo toho doma!

Jak vnímáte fakt, že novinářské ceny vyhrálo právě drama Ve stínu, které varovně připomíná komunistickou minulost, na niž někdy zapomínáme?

Jako velké zadostiučinění! Poměry v téhle společnosti se hodně proměnily a filmy mohou odrážet realitu i osvěžovat paměť. To je myslím právě příklad našeho filmu. Už od loňských krajských voleb, kdy komunisté znovu posílili, slyším od lidí, ať pořídíme co nejvíc DVD s naším filmem a rozdáváme je, aby lidi nezapomínali…

VÍTĚZOVÉ

Film: Ve stínu, producenti David Ondříček, Kryštof Mucha, Ehud Bleiberg, režie David Ondříček

Dokumentární film: Láska v hrobě, producenti Tereza Krejčí, Krasimira Velitchková, režie David Vondráček

Režie: David Ondříček (Ve stínu)

Kamera: Adam Sikora (Ve stínu)

Scénář: Bohdan Sláma (Čtyři slunce)

Původní hudba: Jan P. Muchow, Michal Novinski (Ve stínu)

Mužský herecký výkon v hlavní roli: Ivan Trojan (Ve stínu)

Mužský herecký výkon ve vedlejší roli: Ondřej Vetchý (Okresní přebor – Poslední zápas Pepika Hnátka)

Ženský herecký výkon v hlavní roli: Gabriela Míčová (Odpad město smrt)

Ženský herecký výkon ve vedlejší roli: Klára Melíšková (Čtyři slunce)

Cena RWE pro objev roku: Olmo Omerzu