Ceněná svobodomyslná básnířka tváří v tvář rozpadu evropských hodnot. I tak by se dal v kostce popsat příběh židovské spisovatelky Marie, jež v předvečer udílení Nobelových cen (kterou má dostat) bilancuje soukromý život, svůj etický žebříček i úhel pohledu na evropskou krajinu. Vše ještě podtrhne čerstvý atentát v Římě.

Protest proti falši

Žena, která celý život ctila svobodu a pravdu a která za těmito hodnotami prchla z Polska do uvolněné Itálie, cítí narůstající společenskou faleš a limity.

Uniká před nimi po svém: nechá se okouzlit o dost mladším Egypťanem, podniká divoké jízdy autem a sem tam si dopřeje prohřešek tím, že nezastaví na policejní znamení. Jen tak, pro pocit volnosti a radosti, že člověk nemusí být věčně svazován pravidly. Podobně vnímá rozpor mezi stárnoucím tělem a svobodnou myslí, který se promítá do jejího paralelního vztahu.

Režisér Jacek Borcuch prokázal se spoluautorem scénáře Szczepanem Twardochem slušný cit pro uvěřitelnou ženskou postavu zmítající se mezi svými prioritami a rozpadajícími se společenskými kulisami, v nichž žije.

Přesvědčivěji (a po pravdě i zábavněji) působí hrdinka ve své privátní zóně, když řeší vztah s dcerou, manželem, milencem či vnučkou která, jak se zdá, babičce rozumí nejlépe. Zatímco dcera se trápí Mariiným chladem a vyzvídá, o čem si s vnučkou povídaly, dívenka se sluchátky na uších má k babičce blíž už jen prostým sdělením: „Řekla jsem jí, že Sinatra, co mi dala, je fakt hustej.“

Sólo pro Jandu

V hlavní roli exceluje polská hvězda Krystyna Janda, kterou známe mimo jiné z vynikajícího snímku Krzysztofa Kieślowského Krátký film o zabíjení. Za svůj výkon získala loni hereckou cenu na Sundance. Dobrou spoluhráčku našla v Kasii Smutniak (dcera), kterou jsme mohli vidět v komedii Naprostí cizinci.

Politická rovina a odkazy na evropský neklid tu mají své důvody (a tvůrčí ambice), finále příběhu je nicméně zbytečně doslovné. Více funguje zmíněná osobní linka hrdinky. A také toskánská nálada filmu: teplé barvy krajiny, štíhlé točivé silnice, večery u vína, opar v tanečním baru, jižanská lenivost či chuť cigarety mezi olivovníky. Ponoříte-li se do ní, mnohé z filmu i povahy hrdinky doceníte.