Konal se už počtvrté a zájmu se těšil od čtvrtečního večera, kdy přehlídku slavnostně odstartoval film s Kirkem Douglasem Detektivní příběh. Noční projekce na nádvoří hradu byla plná, přišli turisté, místní chalupáři a hlavně věrní noiroví fanoušci ve stylových černých tričkách s logem festivalu. A už zůstali.

Správně chmurnou náladu vytvářel po všechny večery Phil Marlow alias Tomáš Hanák, kterého první den zneklidnil dlouhý blond vlas v polévce, po jehož majitelce se pátralo až do posledního dne. Našla se. Od té chvíle už dramaturgyni festivalu nikdo neviděl.

Zato diváků bylo vidět na všech projekcích dost. Největší zájem byl o filmy Alfreda Hitchcocka Vertigo a Rozdvojená duše, o Ženu na útěku, výběr filmů Otto Premingera (Tam, kde ulice končí a Padlý anděl), freudovský noir (Ulička přízraků, Posedlá), českou televizní Pracku v lahvi a němou Královnu Alžbětu, která měla živý hudební doprovod. Vyprodáno bylo i Temné zrcadlo – pocta herečce Olivii de Havilland, jejíž projekci museli organizátoři přidat. Tradiční cenu Noirové oko si letos odnesli dva adepti. Čestný host přehlídky, americký noirový historik a publicista Eddie Muller, jenž přiletěl až ze San Franciska, kde pořádá spřízněný festival, a který na Křivoklátě uspořádal seminář o noir filmu. Za své temné televizní trilogie, mj. Ztracenou bránu, dostal cenu také český režisér Jiří Strach, kterého to překvapilo. „To bude konec vašeho festivalu, když oceňujete režiséra pohádek," žertoval na scéně Strach, který byl s herečkami Marikou Šoposkou a Šárkou Vaculíkovou patronem letošní přehlídky. Za filmy a přáteli sem přijeli i Hana Maciuchová (s představením Ještěrka na slunci), režisér Jan Hřebejk či módní návrhářka Ivana Follová. Organizátoři pátého ročníku už se mohou pomalu rozhlížet po dalších sekcích. Jedním z rozverných návrhů u nejmenovaného režisérského stolu bylo i téma noirová erotika. Decentně řečeno. Uvidíme, jestli k ní dramaturgové budou mít odvahu…