Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: O Kozí dráze vzniká dokument. Nadšenci ji chtějí zachovat

Děčín – Kdysi slavná Kozí dráha by měla být jednou z hlavních hvězd chystaného dokumentu Záhada lokálek. Jeho autoři pátrají po osudech lokálek nejen na severu Čech.

29.11.2016
SDÍLEJ:

Kozí dráha.Foto: DENÍK/Alexandr Vanžura

Natáčení dokumentu začalo letos na jaře, filmový štáb již několikrát navštívil Ústecký kraj a Kozí dráhu.

„Zájmem projektu je podpora a oživení železniční dopravy, především lokálek. Záhada spočívá v tom, že ačkoliv existují objektivní a racionální důvody pro jejich zachování, dlouhodobě dochází k často nesmyslné redukci," vysvětluje režisérka a autorka projektu Andy Primusová.

Dokumentaristé chtějí filmem vzbudit zájem o historii i současnost lokálek, které byly v minulosti životně důležité při rozvoji jednotlivých regionů.

Zatím autoři uvolnili na serveru youtube krátkou reportáž z Kozí dráhy, kde vystupují například hejtman Oldřich Bubeníček nebo jeho současný náměstek Jaroslav Komínek. Slyšet je možné také hlasy příznivců Kozí dráhy, mezi které patří například bývalý náměstek primátora Pavel Sinko.

„Smysl leží v dokumentaci současnosti. Vzhledem k tomu, že do filmu se dostane jen malá část veškerého natočeného materiálu, je škoda nevyužít ho ke kratším dokumentárním formám," vysvětluje Andy Primusová.

V asi osmiminutové dokumentární reportáži ale nezaznívají hlasy zastánců jiného řešení Kozí dráhy, například vybudování cyklostezky. Nevystupují v ní ani zástupci Správy železniční dopravní cesty.

Právě ta totiž říká, že do Kozí dráhy odmítá investovat větší peníze, pokud si na ní kraj neobjedná běžnou dopravu. Kraj přitom počítá jen s výletními vlaky.

Ty naposledy vyjely loni, před rokem se totiž na trať zřítilo několik velkých kamenů. Zabezpečení svahu by přitom mohlo vyjít i na několik desítek milionů. Bez pravidelné dopravy SŽDC považuje takovou investici za zbytečnou.

Na Kozí dráze skončila pravidelná doprava v prosinci 2007. Jejím velkým problémem je poměrně značná odlehlost zastávek a nádraží od center obcí a měst. Cestující tak dávali spíše přednost linkovým autobusům.

V letech po uzavření Kozí dráhy se snažily obce a města ležící podél trati, která v minulosti sloužila především k přepravě uhlí z Podkrušnohoří, o obnovení alespoň víkendových vlaků určených především turistům.

To se sice z počátku dařilo, ale po čase vlaky kvůli nedostatku financí již nevyjely. Další pravidelnější doprava začala předloni na jaře a poslední dva roky vozily turisty po Kozí dráze výletní vlaky.

Při prvních obnovených jízdách vlaky praskaly ve švech. I to byl jeden z důvodů, proč se ústecký krajský úřad rozhodl zařadit Kozí dráhu mezi podporované turistické tratě. Od loňské zimy ale vlaky po Kozí dráze kvůli skalnímu řícení opět nejezdí, a budoucnost Kozí dráhy není ani po více než roce jasná.

Původně vlaky ale jezdily dále než do Telnice na Ústecku, trať totiž vedla až do Oldřichova u Duchcova, v samotných začátcích dokonce až do Chomutova.

Historie Kozí dráhy Duchcovsko-podmokelská dráha byla privátní železniční společnost v Rakousko-Uhersku, která provozovala dopravu na trati mezi dnešním Děčínem, Duchcovem a Chomutovem. Firma vznikla jako konkurenční podnik vůči Ústecko-teplické dráze. Nově založená společnost získala koncesi v roce 1869 pro úsek z Duchcova do Podmokel, kde měla trať napojení na labský přístav, kam směřovala většina zátěže uhlí. Tato část byla uvedena do provozu v roce 1871, o rok později pak zbývající část z Duchcova přes Litvínov do Chomutova. Zdroj: wikipedie.cz

Autor: Alexandr Vanžura

29.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Václav Havel v roce 2004.
12

Šest let od úmrtí Václava Havla. Vzpomínala i ambasáda v USA a Kanadě

Prezident Miloš Zeman jmenoval 13. prosince na Pražském hradě menšinovou vládu Andreje Babiše.
15 20

Politici si polepší. Příští rok jim vzrostou platy o tisíce korun

AKTUALIZOVÁNO

Babišova vláda chce jednodušší daňový systém či změny v důchodech

Vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) v návrhu programového prohlášení počítá se zjednodušením a elektronizací daňového systému či vytvořením pravidel pro "předvídatelný růst minimálních mezd". Vyplývá to z dokumentu, který kabinet schválil během svého dnešního jednání.

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Nové obecní byty a zásah proti Airbnb. Magistrát chce vyvést trh z krize

Dvacet tisíc nových cenově dostupných bytů. Přesně to podle Institutu plánování a rozvoje (IPR) schází k tomu, aby se pražský realitní trh dostal do rovnováhy. Z nejnovější analýzy IPR navíc vyplývá, že situace bude rok od roku horší. Magistrát proto chystá záchranný plán zahrnující výstavbu nových obecních bytů i omezení krátkodobých pronájmů přes Airbnb.

Změny na Úřadu vlády. Končí Špidla a další Sobotkovi lidé

Na Úřadu vlády skončili vedoucí pracovníci z období kabinetu premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), mimo jiné expremiér Vladimír Špidla jako ředitel odboru poradců předsedy vlády či Lucie Orgoníková jako náměstkyně pro vědu, výzkum a inovace. Úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT