Slavnostního gala se zúčastnila početná delegace, jež se před palácem těšila značné pozornosti. Nebylo divu, nechyběli ani klonoví vojáci a Žvejkal, kteří bizarně doplňovali zdejší policejní hlídky a ostrahu.

Světelné meče nad mořem

Jejich příjezd předznamenal i mladík stojící na dronu a létající za mohutného rachotu nad mořem, který budil značný ohlas. Těžko říct, zda patřil k hollywoodské výpravě, měl ale každopádně styl a na krátkou chvíli unesl festivalové hosty do jiných sfér.

Delegace byla později k vidění i na následné after party na pláži, která kromě vojáků, Žvejkala a velkých bílých klů z filmu přinesla hostům monumentální ohňostroj.

Disney ví, jak udělat filmu opulentní reklamu. Na deset minut proměnili organizátoři noční nebe nad mořem v obří plátno plné světel stylizovaných mj. do světelných mečů, show provázely hudební motivy Johna Williamse. Autoři scénáře, otec a syn Lawrence a Jonathan Kasdanovi, napsali svižný příběh vracející se na samý začátek, před první sérii.

Jak se mladičký Han Solo zamiloval, potkal Žvejka, stal se pilotem a vesmírným pašerákem… I jak přišel ke jménu Solo, které mu v podstatě vymyslel „úředník“.

Navzdory tomu, že film provázely potíže (mj. se na poslední chvíli měnil režisér a dělala řada dotáček), působí svižně, baví a nabízí nápadité scény. Režisér Ron Howard, tvůrce filmů Apollo 13 či Noviny, zjevně nebyl špatnou volbou. Snímku vévodí několik silných scén, hned zkraje výtečná horská bitva na vlaku zavěšeném oboustranně na kolejích mezi skalními štíty a řítícím se mlžným prostorem.

Obavy z toho, že by představitel mladého Sola Alden Ehrenreich zklamal, byly zbytečné. Mladý herec (občas lehce připomínající Vojtu Dyka) se vyrovnal s rolí suverénně a aniž by napodoboval původního Solova představitele Harrisona Forda, ovládl plátno s obdobným humorem a frajeřinou. Hvězdou ovšem byla Emilia Clarke známá z Hry o trůny, Solova femme fatale Kira.

Pomáda pro všechny

Překvapením nejspíš i pro Johna Travoltu byla noční projekce Pomády v plážovém kině, na niž čekaly téměř dvě hodiny davy fanoušků, bylo jich přes devět set. Mladí i staří uctili 40. výročí od premiéry slavného muzikálu a představitel Dannyho Zuka Travolta byl dojatý.

„Mám vás všechny rád, užijte si to!“ vzkázal z pódia. Režisér zrestaurovaného filmu Randal Kleiser prozradil, že čištění hudby i obrazu bylo radostí. Travoltova filmová partnerka Olivia Newton-John pozdravila diváky z předtočeného shotu.

Atmosféra na pláži předčila všechny dosavadní projekce v sálech, lidé v rytmu písní hýbali lehátky, každý hit ocenili potleskem a roztomilou naivitu příběhu neřešili. Až na výjimky vydrželi do konce všichni, navzdory klesající teplotě, jež skončila na 12 stupních Celsia. Stačily vlněné čepice, deky a sem tam tajně propašovaná láhev čer- veného… Člověk skoro zapomněl, že je v Cannes.

Utopená nejen v drogách 

Včerejší premiéra dokumentu o osudu zpěvačky Whitney Houston nazvaného prostě Whitney tolik veselá nebyla. Skotský režisér Kevin MacDonald putuje ve filmu od zdánlivě radostných chvil v dětství až po poslední zpěvaččiny dny doslova utopené v kombinaci alkoholu a drog. Včetně obdobného údělu, jaký stihl i její 22letou dceru, jež zemřela ve vaně čtyři roky po smrti své matky.

„Když se na mě producenti obrátili s filmem o Whitney, nechtěl jsem to dělat,“ řekl režisér médiím. „Její osud se mi nezdál tak výjimečný a odlišný od jiných předčasně zemřelých zpěváků. Ale když jsem zjistil, kolik různých rovin její život měl, rozhodl jsem se opačně.“

Při natáčení vyzpovídal desítky jejích blízkých i lidí z branže. Bratry, švagrové, matku, producenty, zpěváky, Kevina Costnera, který s ní hrál ve filmu z roku 1992 Osobní strážce. Odlupování vrstev zpěvaččina příběhu prokládané dobovými archivy, letmo usazujícími její kariéru i soukromí do politického kontextu, se dotklo i rodinného tajemství sexuálního obtěžování nikoli ovšem ze strany mužů, nýbrž tety. Tenhle ženský úděl do konceptu hot linky proti obtěžování mužů věru nezapadá…