Hellboy, doslova pekelný kluk se v komiksové podobě poprvé objevil roku 1993 v Dime Press, v italském nezávislém vydavatelství. Jeho autorem je americký kreslíř Mike Mignola. Následovaly kreslené i psané příběhy (v barvách Legend/Dark Horse Comics), dva celovečerní filmy, animované verze a hry. U nás je vydává Comics Centrum.

Pro méně zasvěcené jde o démona, jehož vyvolali z pekla nacističtí okultisté v závěru 2. světové války, aby zničil svět. Našli ho ale Spojenci a dali k vychování profesoru Bruttenholmovi, zakladateli amerického Úřadu pro výzkum paranormálních jevů.

Znovu a efektněji

Filmy Hellboy a Hellboy II: Zlatá armáda napsal i natočil Guillermo del Toro, jenž příběhy obdařil milým humorem. Novinka, která nyní vstoupila do kin, byla plánována jako jejich pokračování. Poté, co do projektu nastoupil Neil Marshall, rozhodlo se studio pro restart celé série. Nijak ohromující řešení. Při pohledu na vizuál je zřejmé, že šlo hlavně o využití pokročilých technologických možností.

Hellboy se tu v zájmu Úřadu vydává vstříc smrtícímu nebezpečí, jímž hrozí lidstvu proradná čarodějnice Nimue, kterou se podařilo zloduchům vzkřísit z hrobu. Rudý rohatý svalnatec se chystané zkáze pokusí se svými přáteli Královně krve zabránit, musí ale nejprve svést boj sám se sebou. Respektive s jejími půvaby…

Mike Mignola v komiksové předloze často mísí západní i slovanský folklor. A tak je filmový Hellboy drtící crazy přehlídkou, kde vedle Artuše či Merlina můžete potkat babu Jagu, Kostěje Nesmrtelného a další kuriózní kombinace.

Režie se chopil Neil Marshall, jenž si zálibu v hrůzných a fantastických příbězích vypěstoval už v útlém věku. Iniciačním momentem byl údajně večer, kdy se mu podařilo místo do postele propašovat se tajně do kouta obýváku a zhlédnout Frankensteina. Slavný horor v něm zanechal tak silnou stopu a spříznění s titulním hrdinou, že se tento žánr stal jeho celoživotní vášní. Učil se u televizních seriálů, jako byl Westworld nebo Timeless, pak začal točit vlastní projekty. K většině z nich si psal vlastní scénáře (Soudný den, Pád do tmy, Centurion).

Dryáčnická show

Scénář k Hellboyovi svěřil Andrewovi Cosbymu, osobně se ujal jen režie. Výsledkem je mimořádně dryáčnická a krvavá podívaná, v níž létají kusy končetin a hlav, násobená slovní vulgaritou, z níž tu lze stěží něco citovat. Řada scén (zápas s obry, kříšení londýnského záhrobí, souboj v kostele) je efektně natočená, o tom není sporu.

Pro fanoušky drsné předlohy patrně zpráva dobrá, pro příznivce del Torova Hellboye spíše špatná. Humor prakticky neexistuje, něžná hravost Rona Perlmana (dá-li se to v případě tohoto cynika říct) ta tam. Ostatně jeho žezlo v Marshallově novince převzal David Harbour. Herec nijak špatný, ale Perlman je zkrátka jen jeden.