Zatímco filmy podle komiksů jsou v současnosti jasným trendem, jiné zábavě pro mladší publikum, počítačovým hrám, se uspět téměř nikdy nepodařilo. Přitom Hollywoodu nelze upřít snahu.
Na plátně se objevila celá řada postav a příběhů, které se zrodily původně právě pro počítačové hry. Uspět se pokusil Super Mario, a to již v první polovině devadesátých let. Výsledek však propadl u diváků i u kritiků, kteří již tehdy psali, že to budou mít počítačové hry na plátně těžké.
Tomb Raider
BOJOVÉ HRY A PRVNÍ LARA
Po neúspěchu jedné z nejslavnějších her světa se na plátno z počítačů dlouho nikdo nehrnul. Výjimku tvořily bojové hry Street Fighter a Mortal Kombat. Obě se svezly na úspěchu karatefilmů, které v devadesátkách uspěly i díky rostoucí oblibě videopřehrávačů v nevyspělých trzích (včetně toho českého).
Mortal Kombat populární i mezi českými „pařany“ (tedy hráči videoher) se stal prvním herním filmem, jehož tržby překonaly hranici sta milionů dolarů. A není se tedy čemu divit, že se snímek dočkal pokračování.
I tak ale herní filmy zůstávaly popelkou. Průlomem byla až první verze Lary Croft. Snímek z roku 2001 nazvaný Lara Croft – Tomb Raider se stal prvním áčkovým projektem, který vytvořilo velké studio a zahrály si v něm opravdové hollywoodské superhvězdy v čele s Angelinou Jolie. Kritikům se snímek stále nelíbil, ale diváci na jejich rady nedali – celosvětové tržby se přiblížily hranici 300 milionů dolarů, šlo o nezpochybnitelný úspěch a film se dočkal pokračování.
Lara Croft - Tomb Raider
AMBICIÓZNÍ WARCRAFT
Opravdový boom filmů na základě videoher přišel po roce 2005. Od té doby se na plátně objevila celá řada velkých her známých z dob dřevní grafiky (Princ z Persie: Písky času, Doom), tak i nejnovější hity (japonská herní série Silent Hill). Jednotlivé snímky měly střídavé úspěchy.
Komerčně se uchytila především série Resident Evil, která doposud má již několik prokračování (z nichž se několik točilo i v Praze), zmíněný Princ z Persie je zatím asi největší propadák – ačkoli utržil stamiliony dolarů, náklady na něj byly tak ohromné, že snímek pravděpodobně skončil v červených číslech. Ještě hůře snímky dopadaly u kritiků či z pohledu filmových cen.
Nejambicióznějším projektem posledních let se stala adaptace online hitu Warcraft. Té se zhostil oceňovaný režisér Duncan Jones (mimo jiné syn Davida Bowieho) a podařilo se mu vytvořit sympatickou pohádku mísící mnoho mytologií. Především američtí kritici snímek odsoudili a i kvůli tomu film v USA propadl. Na jiných trzích, především v Číně, se mu však dařilo a dodnes je komerčně nejúspěšnějším filmem podle počítačových her všech dob.
Warcraft
CO NÁS ČEKÁ?
Hollywood zjevně loví témata všude a všeobecná popularita postav z her je velkou výhodou. Není se tedy čemu divit, že v nejbližších letech se můžeme těšit na hned několik herních filmů. Brzy nás čekají adaptace Pokémonů, ježka Sonica a také další pokus vzkřísit Super Maria. Jistě nikoho nepřekvapí, že se na filmová plátna hrne také fenomén posledních let – Minecraft. Dočká se aktuální Lara Croft nebo některý z chystaných projektů uznání, či dokonce třeba Oscara?