Projekce jsou na programu dvě. První začíná v šest hodin večer, další následuje od půl deváté. „Film uvede režisér Marek Najbrt a spoluautor scénáře Benjamin Tuček. Dále přislíbili účast Marek Daniel, Pavel Liška a Josef Polášek," uvedla produkční Kabinetu múz Alžběta Nagyová. A upozornila, že po skončení promítání se filmaři i diváci přesunou na afterparty do Kabinetu múz v Sukově ulici. Právě zde totiž ústřední protagonisté filmu začínali svoji hereckou kariéru.

„Od půl dvanácté večer zde vystoupí skupina Midi Lidi, která složila hudbu k filmu. Vstup pro všechny je volný," dodala Nagyová.

Film o přátelství i absurditě hereckého života

Polski film, snímek o přátelství a absurditě hereckého života, balancuje mezi realitou a iluzemi. „Na vzniku námětu i scénáře s námi všichni čtyři kluci intenzivně spolupracovali. Absolvovali jsme několik soustředění na chalupě Tomáše Matonohy, vyslechli si mnoho podrobností z jejich životů, vypili dost alkoholu a zažili hodně zábavy, ale třeba i nefalšovanou hádku Lišky s Danielem, jejíž fragmenty se posléze dostaly do scénáře," říká režisér Najbrt. Nápad na natočení Polského film prý dostal v okamžiku, kdy pro brněnskou televizi natáčel pořad Komediograf.

„Ukázalo se, že tihle dávní přátelé a spolužáci z JAMU spolu už dlouho touží natočit film. Vzal jsem to vážně, oslovil producenta Milana Kuchynku a své spoluscenáristy a pustili jsme se do práce," dodává Najbrt.

Hranici mezi reálnými situacemi a fikcí tvůrci překračují často, nikoliv však prvoplánově.

Herci dali k dispozici své identity

„To, že ústřední herecká čtveřice, ale i Jan Budař a svým způsobem i Jana Plodková a polská herečka Katarzyna Zawadzka dali k dispozici své identity, je základní deviza celého projektu. Nechtěli jsme natočit jen nezávaznou taškařici. Naším cílem bylo říct něco o existenci těch lidí, takže kromě fikce je ve filmu i hodně pravdy. I když řečeno s našimi hrdiny: To, že hraju sám sebe, ještě neznamená, že jsem to já…," vysvětluje Najbrt.

Na scénáři se spolu s Najbrtem podíleli také Benjamin Tuček a Robert Geisler. „Psaní scénáře trvalo zhruba dva roky a neskončilo začátkem natáčení. Jsme zvyklí upravovat situace a zejména dialogy i během natáčení, podle potřeb herců," říká brněnský rodák Tuček. Jako spoluscenárista se podílel také na Naj-brtově celovečerní prvotině Mistři (2004) a filmu Protektor (2009), který získal šest Českých lvů.

A nakolik se výsledná podoba filmu od první verze scénáře odlišuje? „Ušli jsme dva roky společné cesty a bylo by podezřelé, kdyby se první verze scénáře od filmu nelišila. Podstatné je, že směr jsme udrželi a do cíle všichni došli. Putování na trase Karlovy Vary Praha Brno Valmez Krakow bylo pro filmový štáb s nadsázkou srovnatelné s cestou poutníků do Santiaga de Compostela z filmu Luise Bunuela Mléčná dráha," dodává Tuček.