„Na první pohled se nezdá, ale je to obyčejný chlap se svými neuskutečněnými sny. Některé věci vidí tak, jak se vidět mají, a ač respektuje autority, ve jménu boje o vyšší dobro musí někdy překročit své kompetence a předpisy, což přináší problémy.“

STÁRNOUCÍ REBEL

Díky svým schopnostem, neortodoxním metodám a charismatu dokáže tento stárnoucí rebel a potížista vyřešit i ty nejkomplikovanější případy a také si proti sobě poštvat většinu lidí, na které při tom narazí. Hned v prvním případu se zaobírá únosem malého chlapce a vraždou jeho učitelky „běžný“ zločin se ale promění v daleko vyšší mocenskou hru.

Pátrání zavede Zoliho do Bratislavy, kde jako policista pracoval několik let, než jej vyhodili. Teď slouží v Praze. „V každém z jedenácti dílů samostatných kriminálek nám šlo o zdůraznění sociálního rozměru dneška. Vedle příběhů, s nimiž se běžně setkáváme, ať jde o finanční problémy, potíže neúplných rodin či kšef- ty s drogami, jsme zaznamenali dobu, v níž se stále objevuje silný vliv minulého režimu,“ podotýká Kukura.

PÍSNĚ KARLA DUCHONĚ

K ruce má coby inspektor Max kolegu Filipa, mladého nezkušeného kriminalistu z Ostravy, jehož ztvárnil Robert Hájek. „Měl jsem v něm velké štěstí, moc jsme si rozuměli. Je to talentovaný herec, bral jsem ho jako Zoliho syna,“ sděluje Juraj Kukura. Že si jej místy „natře na chleba“, je nasnadě. „Filip je víceméně Zoliho poskok, ale samozřejmě se snaží dělat svoji práci svědomitě v rámci prostoru, který od Maxe dostane,“ navazuje Robert Hájek.

V jejich generačním soužití působí úsměvně například scény, kdy Filip dělá Zolimu řidiče, protože jeho jinak nablýskanému bílému bouráku právě došel benzín. Ke všemu pak musí v autě poslouchat CD s písněmi Karola Duchoně.

„Uvědomil jsem si, že zacházíme špatně s hodnotami a Karol Duchoň jí je. Nerozumím tomu, proč se o něm nemluví jako o velkém slovenském zpěvákovi. Proto jsem po jeho písních sáhl,“ vysvětluje Kukura, jenž je zároveň spoluautorem námětu Inspektor Max (spolu s Ivanem Hubačem). „Chvíli jsem si myslel, že Jurajovi přeskočilo, ale pak mi došlo, že zvolená hudba v seriálu funguje,“ doplnil producent Patrik Pašš.

Z dalších herců se lze těšit např. na Terezu Brodskou coby státní zástupkyni Markétu Sýkorskou, kterou pojí s inspektorem Maxem nejen dávné, poněkud komplikované přátelství, ale i smysl pro sarkasmus a ironii, či Igora Bareše. Ten svou roli kapitána Berana přirovnává k majoru Cowleymu ze seriálu Profesionálové. „Se Zolim se dostávám často do křížku, jeho extravaganci ale toleruju, protože vede k vyřešení výsledku,“ říká. Na režii seriálu se podíleli Jiří Chlumský a Petr Nikolaev, hudba je dílem Michala Pavlíčka.