„Jestli neuděláš, co ti říkám, pošlu to video všem.“ Výhrůžka, která není na sociálních sítích nijak neobvyklá. Doplatili na ni už mnozí teenageři, kteří zveřejnili choulostivá videa či fotky a chytili se do „sítě“nehorázného vydírání.

Tresť jejich příběhů i životního způsobu zachycuje osmidílný hraný projekt internetové stanice Mall.tv #martyisdead, který vyhrál cenu za nejlepší webseriál na nedávné brněnské přehlídce Serial Killer. Líčí příběh deváťáka Martina, který se ocitl v pasti sebezničujících úkolů, z nichž není takřka úniku takzvané kyberšikany.

Chybí mi sex

Z jeho permanentních chatů s kamarády, ale i dívkami, jež nikdy neviděl osobně, jde místy mráz po zádech. „Chci vidět, jak si to děláš.“ „Ten čokl byl hustej.“ „Chybí mi sex, co s tim uděláme?“ Pro pochybnou atraktivní krásku je Martin schopen lecčeho, včetně týrání domácího psíka a nahé exhibice. Vše samozřejmě natáčí na mobil…

Školní absence a špatný prospěch řeší zablokováním e-mailů od pedagogů v počítačích rodičů a ti se kvůli svému pracovnímu vytížení vzpamatují, když už je pozdě.

Snadno vydíratelní

Projekt režiséra Pavla Soukupa vznikl ve spolupráci Mall.tv, Bionaut a projektu Bezpečně na netu. Nahlíží do soukromí mladistvých, kteří se lehkovážně zabydleli ve světě fotografií a videí s nahotou i sdílení intimních okamžiků, skrze něž jsou snadno vydíratelní.

„Je to aktuální problém,“ říká producent Milan Kuchynka z Mall.tv. „Jsme rádi, že jsme se v rámci natáčení propojili s autory Bezpečně na netu.“ A dodává, že kromě internetu počítají i s distribucí pro školy, které by měly být cílovým publikem. Nejprve se ale projekt představí v osmi nedělních večerech na Mall.tv. Až od ledna přijdou ke slovu školy a debaty se studenty po projekcích.

Internetová televize, za níž stojí bývalý tým ze Stream.cz, mimo jiné Lukáš Záhoř, začala vysílat loni v říjnu. Má nyní kolem milionu uživatelů měsíčně a vyhledává ji skupina mezi 25 až 40 lety. „Nejsilnějším obdobím je podzim a jaro,“ vypočítává Záhoř s tím, že kombinace videoobsahu a e-commerce se vyplácí.

Jako reálný horizont si skupina určila tři roky od rozjezdu, kdy by si na sebe měla sama vydělat.