Její 15. ročník bude českými kiny postupně procházet od 15. ledna do 31. května.

Oproti původním ročníkům bude ale nabídka o něco chudší - neuvidíme čtyři plánované snímky. Chybět budou avizovaní Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) Juraje Jakubiska, countryová freska Nashville (1975) Roberta Altmana, Saurův Starý dům uprostřed Madridu (1976) a archivní sovětský Muž s kinoaparátem (1929) Dzigy Vertova. Distributorovi (AČFK) se nepodařilo dohodnout podmínky k jejich uvedení.

Projekt 100 tedy nabídne jen osm filmů, mezi nimi Upíra Nosferatu (který přehlídku startuje 15. ledna v pražském kině Světozor), argentinskou Anténu - alegorickou pohádku s inspirací v němých filmech, Kurosawův snímek Sedm samurajů, Requiem za sen režiséra Darrena Aronofského (jeho The Wrestler vyhrál letošní Benátky), Hitchcockovo Psycho a z domácí tvorby Něco z Alenky Jana Švankmajera.

Návaznost na poetiku expresionistických filmů výmarské republiky značí jediný remake -film Nosferatu - Fantom noci (1979) Wernera Herzoga, který můžeme chápat jako jistou polemiku s klasikou - výše uvedenou adaptací díla Brama Stokera Dracula, Upírem Nosferatu.

Ve výběru nechybí ani tradiční všeobecně přijatelný snímek - kterým je letos britská animovaná Farma zvířat (1954) podle George Orwella. Ojedinělost vybíraných děl má však jisté trhliny - dva filmy v Projektu si mohli diváci před časem pořídit v rámci levných DVD v trafikách (Sen pro rekviem a Psycho). Dramaturgie přehlídky se tak trochu míjí s původním záměrem akce uvádět na plátna kin pro diváky zatím nedostupná díla.

Jak uvádí tisková mluvčí AČFK Lenka Zemánková, uvnitř asociace se nyní vede debata nad budoucí koncepcí Projektu 100, která by měla mít pro příští roky jasnější obrysy.