Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rebelka Marta je uměním možného

Praha /RECENZE/ - Diváci umějí překvapit. Na letošním karlovarském festivalu dali nejvíc hlasů filmu Olgy Sommerové Magický hlas rebelky. Poprvé v historii této ceny zvítězil dokument, navíc nový.

17.7.2014
SDÍLEJ:

Marta Kubišová s Anetou Langerovou.Foto: archiv

Režisérka pokračuje v linii děl, jež zasvětila silným ženám s příkladným etickým postojem (Moje 20. století, Do samoty v tanci, Věra ´68). Marta Kubišová, hvězda populární hudby 60. let, která svůj talent položila na oltář občanské cti, je v této řadě ženských portrétů pochopitelnou volbou. Připusťme ovšem, že v kontextu její dosavadní tvorby jde tentokrát více než o provokativní dílo spíše o tradiční portrét, díky němuž objevuje hrdinku před kamerou především mladá generace. Zasvěceným divákům nepřináší zase tolik nového.

Krotký dokument

Otázkou je, jakou koncepci zkraje natáčení režisérka měla a nakolik se jí podařilo ji realizovat. Při filmařské úpornosti, s jakou obvykle Olga Sommerová své hrdiny zpytuje, je trochu s podivem, jak je její dokument krotký. Přitom svému způsobu práce zůstala autorka věrná. Citlivě pracuje s četnými archivy (televizní klipy, dobová hudební vystoupení, rodinná alba zpěvačky, politické momenty třeba slavné setkání s Alexandrem Dubčekem a předání dárku), jež kombinuje s dotáčkami.

Zpěvačku zachycuje v době zkoušek hudebního představení Touha jménem Einodis v Ungeltu, na které nabaluje další motivy z jejího života: plzeňské začátky, Rokoko, úspěch tria Golden Kids, občanskou angažovanost, osudové muže, ztrátu prvního dítěte, narození dcery Kateřiny, protestní ústup ze slávy, ochranu zvířat, triumfální návrat při sametové revoluci…

Díky režisérčině citu pro rytmus film nenudí promluvy na kameru střídá s koncertními i divadelními záběry, připomíná zasutá fakta, třeba nabídku pařížské Olympie nebo manžela Jana Moravce, jenž na zpěvačku donášel tajné policii, nabídne široký rejstřík těch, kteří o Martě něco podstatného sdělují (Václav Neckář, Václav Havel, Pavel Kohout, Vlastimil Třešňák, Milan Hein, Iva Janžurová, Fero Fenič).

Silné kontrapunkty

Filmu by nicméně slušelo méně záběrů s Anetou Langerovou ze zkoušek v Ungeltu, zato víc ponoru do zpěvaččina soukromí, zejména zásadnější komentář ze strany jejích dvou stále žijících manželů Jana Němce a Jana Moravce.

Naštěstí jsou jako vždy u Sommerové nejpůsobivějšími momenty kontrapunkty, jež zesilují emoce: třeba slavná píseň Modlitba pro Martu z Lucerny prostříhávaná záběry do pražských ulic srpna 1968.

Písně tu mají vůbec klíčovou roli, dávají filmu náladu a dynamiku jako by režisérka tušila, že její hrdinka nemá tak velké charisma jako třeba předchozí Věra Čáslavská. Důležité jsou i detaily vypovídající o dané době („manželky funkcionářů ji nesnášely, říkaly vypadá jak děvka, zpívá jako děvka") či okouzlenosti jejích mužů (Němcův pokus vystřílet zpěvaččin monogram do arkýře). Nechybí ani pohled do složky, kterou o ní vedla StB, a konfrontace s fakty, u níž je kamera decentním pozorovatelem.

V kostce shrnuto, práce s dostupným materiálem prozrazuje radikálnější přístup než předtím na place. Je ovšem otázkou, kam zpěvačka kameru pustila a kde dostala dokumentaristka červenou.

Bez zatrpklosti

Jedno slouží každopádně ke cti oběma: nenajdeme tu ani stopu zatrpklosti. V tom jsou všechny hrdinky Olgy Sommerové stejné: ať už působí na diváka více či méně charismaticky, jsou přirozeným vzorem. Člověka, který to nevzdal, obhájil své přesvědčení a podržel si pozitivní přístup k životu.

V kontextu dnešní doby tento vzor paradoxně potřebujeme možná víc než v hořkých sedmdesátých… V tom je cena rebelky s magickým hlasem asi největší.

Autor: Jana Podskalská

17.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pohřeb Adolfa Klepše
1

Lidé se loučili s náčelníkem krkonošské Horské služby Adolfem Klepšem

Tomio Okamura
AKTUALIZOVÁNO
4 11

Na Facebooku má nejvíce fanoušků Okamura. Nejaktivnější je KSČM

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo vteřin, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Policie prodala věznici v Žacléři. Kupec je ale zahalen rouškou tajemství

Ledy povolily. Osud bývalé věznice v Žacléři, o němž státní orgány dlouho mlžily, se začíná pomalu rozkrývat. Totožnost i záměry nové majitelky Jaroslavy Dvořákové ale zůstávají nejasné.

AKTUALIZOVÁNO

Míchačka natlačila auto na dům. Tři domácnosti jsou bez plynu

Přehlédl, že u krajnice stojí zaparkované osobní auto. Řidič tatry do něj narazil a ještě ho natlačil na rodinný dům. Nehoda, která se stala v úterý krátce před polednem v Brankovicích na Vyškovsku, si vyžádala výjezd policie, hasičů, statika i energetiků. Bylo velkým štěstím, že se nikomu nic nestalo. Obyvatelka poničeného domu však musela stavení opustit.

AKTUALIZOVÁNO

Katalánská vláda prý Madridu neupřesní, zda vyhlásila nezávislost

Regionální kabinet v Katalánsku do čtvrtka španělské ústřední vládě neupřesní, zda vyhlásil, nebo nevyhlásil samostatnost autonomního území. Oznámil to dnes mluvčí kabinetu v Barceloně Jordi Turull. Madrid požaduje jasnou odpověď do tohoto čtvrtka. Pokud by se tak ze strany katalánské vlády nestalo, hrozí převzetím kontroly nad autonomním regionem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení