Pikantní chlapské menu se sladkým zákuskem na závěr

FILMOVÁ RECENZE - Britská komedie s komikem Simonem Peggem je pánskou verzí slaďáku Ďábel nosí Pradu.

2.1.2009

Komika Simona Pegga spočívá v kombinaci suchého britského humoru s přehnanou mimikou a gestikulací. Nikdy se však nedostává za hranici trapnosti.Foto: Bontonfilm

Znáte to, stojíte s partnerkou či partnerem před kinem a ne a ne se dohodnout, na jaký film jít. On se chce pobavit u bláznivé komedie nebo „akčňáku“, ona touží prožít romantiku. Snímek s poněkud vyčerpávajícím názvem Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám představuje rozumný kompromis pro oba. Stále je to sice romantická komedie, ale tak nějak chlapsky podvratná - tedy alespoň zhruba do šedesáté minuty.

Sidney Young, šéfredaktor britského plátku Postmoderní kritika, kde „celebrity chápou jen jako text k dekonstrukci“, přijme místo redaktora v prestižním newyorském časopisu Sharps. Ten je naopak na celebrity a jejich P. R. manažery napojen až příliš úzce, a tak Sidney řeší dilema. Má zaprodat svou duši, aby pronikl do světa filmových hvězd, anebo zůstat jízlivým ironikem, jenž se samozvaným celebritám vysmívá, a pořídit si raději zpáteční letenku do Anglie? Že se Sidney rozhodne správně, jak žánr velí, není třeba zdůrazňovat. Zvláště když jako námět snímku posloužila autobiografická kniha Tobyho Younga, který byl vyhozen z časopisu Vanity Fair ani ne po dvou letech.

Ďábel čte Sharps

Dějově tedy britská komedie Robert B. Weidea představuje jakousi pánskou verzi dva roky starého slaďáku Ďábel nosí Pradu. Místo časopisu o módě je tu Sharps, Meryl Streepovou na šéfredaktorském postu nahradil Jeff Bridges a hlavní role se místo Anne Hathaway ujal Simon Pegg. A právě posledně jmenovaný je důvodem, proč je tohle tak trochu jiná romantická komedie. Britský chlapík s kulatou hlavou a zrzavými vlasy bavil diváky už v parodiích Soumrak mrtvých a Jednotka příliš rychlého nasazení. I nyní předvádí svůj obvyklý výkon kombinující britský suchý humor s přehnanou mimikou a gestikulací, a balancuje tak na hraně trapnosti, kterou naštěstí nikdy nepřekročí.

Tentokrát ho však žánr až příliš svazuje a dostihla ho i klišé, z nichž si ve zmiňovaných parodiích utahoval. Zatímco první polovina snímku je spíše sledem Peggových vtipných scének, v té druhé se snímek zařadí po bok sentimentálních romantických melodramat a nadsázky ubývá. Postupně se mění přísady -méně se pepří, více sladí. Nicméně i nejeden milovník kořeněných steaků si po vydařeném hlavním chodu rád dá slaďoučká zákusek. Jakkoli se totiž zdá jméno Simona Pegga neslučitelné s romantičnem, tak to překvapivě funguje.

Big Lebowski šéfredaktorem

A skvěle funguje i obsazení dalších rolí. Kirsten Dunstová tu na rozdíl od trilogie SpiderMan skutečně je uvěřitelnou „dívkou odvedle“, hvězdička z Transformers Megan Foxová v kouzelně sebeshazující roli prostinké celebrity dokazuje, že umí i hrát. Gillian Andersonová si po nevydařených filmových Aktech X zjevně spravila chuť rolí drsné P. R. manažerky. No a obsazení Jeffa Bridgese, někdejšího krále všech povalečů Big „Dudea“ Lebowskiho, do role šéfredaktora povrchního časopisu vyrábějícího z nýmandů celebrity, tedy jeho transformaci v nástroj konzumu, je samo o sobě výborným vtipem.

Je příznačné, že ty nejzábavnější komedie z letošního roku si dělají legraci samy ze sebe. Z Hollywoodu, z pomíjivé slávy, z hloupých rolí a špatných hereckých výkonů. To je případ Tropické bouře i komedie Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám. Oba snímky si ovšem užijí především opravdoví znalci filmů a jejich zákulisí.

Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám
Howto Lose Friends&Alienate People, Velká Británie 2008, 110 min., režie: Robert B. Weide.
Hrají: Simon Pegg, Kirsten Dunstová, Megan Foxová, Jeff Bridges, Gillian Andersonová, Danny Huston.