Tak trochu si upravit realitu je ve filmové branži celkem běžná věc. Horší to bývá u životopisných snímků, kde scenárista a režisér hlásají, že chtěli vyprávět co nejpravdivější příběh vzniku toho kterého fenoménu.

Britská rocková skupina Queen, a především její excentrický frontman Freddie Mercury bezesporu takovým fenoménem jsou. Velký biják si zasloužili už dávno, je ale otázka, zda měl vypadat zrov-na jako Bohemian Rhapsody, současný megahit nejen českých kin.

Mravní dozor

Problém tkví v tom, že tahle rocková pohádka přímo překypuje faktickými chybami. Čehož si samozřejmě všimli nejen fanoušci, ale i hudební tisk v čele s renomovaným magazínem Rolling Stone.

Nejde přitom o pouhý kalkul těch, kdo se na výrobě přímo podíleli, nýbrž o jasnou objednávku ze strany žijících členů kapely. Ti film de facto dozorovali, rozkmotřili se s prvním adeptem na roli Freddieho, nekonvenčním Sachou Baronem, a neseděl jim ani původní záměr ukázat Mercuryho žízeň po životě ze všech – i těch méně akceptovatelných – stránek.

Celou pravdu o geniálním showmanovi by asi filmové plátno nesneslo, anebo by to bylo všechno, jen ne „divácký“ snímek. Musel by být prodchnutý undergroundovou atmosférou gay mnichovské scény Mnichova, do které se Mercury naplno pohroužil zkraje osmdesátých let, případně nevázaností homosexuální diskojízdy na Ibize, kde zakotvil později. Kritici se shodují, že Bohemian Rhapsody je mnohem konvenčnějším portrétem kontroverzní hvězdy. Tak to chtěli zbylí „Queeni“, kteří střeží jeho odkaz (i svou reputaci). A tak to bez větších námitek přijímají miliony návštěvníků kinosálů všude po světě. Není to poprvé, co tvůrci upravují dějiny za souhlasu aktérů: viz úspěšný film Walk The Line o životě „muže v černém“ Johnnyho Cashe, posvěcený jak částí zpěvákovy rodiny, tak ještě i samotným Cashem.

Ve snímku Walk The Line byly drogy minulostí (ve skutečnosti Johnny bojoval se závislostí až do smrti) a jeho druhá žena June andělem, jenž ho z nich dostal (po pravdě v tom „jela“ s ním). Ve filmu na motivy osudů Freddieho Mercuryho se náš hrdina nedozví, že má AIDS, z testů provedených na podzim roku 1986. Ví to už o rok dříve v létě, před vystoupením na monstrakci Live Aid.

S Mary Austinovou, ženou svého života, jenž byl jinak plný homosexuálních známostí, se na rozdíl od představ filmařů nikdy úplně nerozešel. To by asi tato zvláštní dáma, v Mercuryho příběhu tak důležitá, neseděla u Freddieho smrtelné postele a nebyla jedinou osobou, která ví, kde je uložena urna s jeho popelem. Mercuryho upřímně děsilo, že by mu u hrobu defilovaly zástupy uslzených fandů – natož aby se jeho ostatky nedejbože pokoušeli vykopat!

Stejně tak se nikdy nerozpadla ani skupina Queen. Ano, v její kariéře existuje pauza datovaná do roku 1983, tedy do období, kdy Freddie řádil v dekadentním Mnichově a jednotliví členové kapely pracovali na svých vlastních projektech. Bylo to po vydání desky Hot Space, kdy si Queen připadali vyhořelí, a rozhodně tuto odluku nevyvolal jen jediný z nich.

Koncem roku 1983 už zase pracovali na dalším albu The Works, ze kterého vzešly některé z jejích nejznámějších písní: Radio Ga Ga, I Want To Break Free a Hammer To Fall.

Až do hořkého konce

A výčet zkreslení pokračuje: Freddieho milenec Jim Hutton nebyl číšník, ale kadeřník. Nepracoval v klubu, kde se s Mercurym seznámil, nýbrž v hotelu Savoy. Hutton byl se zpěvákem až do hořkého konce, navzdory nesmírnému ohrožení v podobě onemocnění virem HIV.

O to smutnější je fakt, že když rocková superstar zemřela, Mary Austinová milého Jima do tří měsíců vypoklonkovala z Mercuryho sídla v Kensingtonu, který zdědila. A to i přesto, že si Freddie přál pravý opak. Huttonovi odkázal více než půl milionu liber a myslel si, že se on a Mary budou o jeho odkaz starat společně. Ve filmu to tak vypadá: ti dva se na ostře sledovaném koncertě Live Aid, kde Freddie před zaplněným stadionem exceloval, spřátelí. Kéž by, kéž by…

Fórky s knírkem

Ostatně i ten klíčový okamžik zvaný Live Aid byl ve snímku Bohemian Rhapsody poněkud zneužit. Na plátně se zdá, jako by „Queeni“ vyšli ze cviku a museli sami sebe ujišťovat, že na to ještě mají. V reálu se však právě vrátili ze světového turné k albu The Works a byli perfektně secvičení.

Vedle toho je postřeh, že filmový Freddie má svůj pověstný knír už dlouho předtím, než ho doopravdy začal nosit, vcelku nepodstatný.