Nedílnou součástí tvorby Miroslava Donutila jsou jeho one-man show založené na humorných vyprávěních. Právě v této sféře dosáhl tento umělec asi největší popularity a dokázal se prosadit jako vtipný vypravěč a glosátor s ironickým nadhledem a laskavým humorem.

Dokázal to i počátkem tohoto týdne v Domě kultury města Ostravy, kam dorazil se svým pořadem Ptejte se mě, na co chcete, já na co chci, odpovím. Krátký čas před začátkem tohoto pořadu jsme využili a položili Miroslavu Donutilovi několik otázek.

V televizních seriálech jste doposud příliš často neúčinkoval. Doktor Martin patří k výjimkám. Proč?

Máte pravdu. Doposud jsem natočil jen dva televizní seriály. Jeden se jmenoval Hotel Herbich, kde jsem hrál hlavní roli, a druhý Četnické humoresky, kam jsem nastoupil do druhé série jako fotograf Líbal. Seriál Doktor Martin je pro mě neobvyklý tím, že jeho hlavní postava je na obrazovce prakticky pořád a téměř žádná scéna se bez něj neobejde. Nicméně já si ho zvolil proto, že za mnou přišel producent Vratislav Šlajer a povídá: „Mám možnost koupit práva k anglickému seriálu, který je v Evropě úspěšný, a koupím je jedině tehdy, pokud budete hrát hlavní roli." A to se mi ještě nikdy nestalo! Takže jsem slíbil, že si to přečtu. Zjistil jsem, že ten seriál je velmi dobře napsaný, a tak jsem kývl.

Přece jenom jste svým založením komik. Doktor Martin Elinger ale smíchu neholduje. Je to spíše stárnoucí mrzout. Jak jste se „sžil" s touto postavou?

Právě proto, že to byl takový krásný protiúkol, tak se mi ta postava líbila, takže jsem do toho šel.

Seznámil jste se i s původní anglickou předlohou seriálu?

Ne, neseznámil. A upřímně řečeno, ani jsem ji nechtěl vidět, protože jsem nechtěl být ničím ovlivněn a chtěl jsem si to dělat po svém. Dodneška jsem viděl asi dva záběry z té původní verze.

Čím si vysvětlujete, že tento seriál má tak velkou sledovanost?

Na to vám asi přesně neodpovím. Ale je zajímavé, že zrovna koncem minulého týdne dostala moje manželka dopis, v němž se jeho pisatel podivoval na tím, jak mohu hrát v takové blbině. Tak jsem manželce poradil, aby dotyčné či dotyčnému napsala, že některé díly seriálu sleduje až milion dvě stě tisíc televizních diváků, které rozhodně nepovažuji za nějaké méněcenné, a myslím si, že takový divácký vzorek musí mít určitý vkus…

A co váš vztah k Beskydám, kde se natáčel?

Beskydy považuji za jedny z nejkrásnějších hor vůbec a skutečně kam se podíváte, tak je to nádherné a je jedno, jestli je jaro, léto, podzim nebo zima. Já mám tu výhodu, že tam jezdím už asi sedmnáct let a že tam spoustu lidí znám, mám tam kamarády.

Musí být hodně těžké, když komik či vypravěč jde na scénu a má bavit diváky v době, kdy Paříž prožívá obrovskou tragédii?

Není to vůbec jednoduché. Je mi z toho, co se v Paříží stalo, velmi smutno a hluboce cítím s pozůstalými obětí. Je to hrozné, když si uvědomíme, že vaši blízcí jdou za kulturou a uměním, a už se nevrátí zpátky domů…

Sám jste otcem a máte možná i štěstí v tom, že se můžete potkávat se svým synem přímo na jevišti. Jaký je to pocit?

Ano, v inscenaci hry Petera Shaffera Amadeus v brněnské Divadle Husa na provázku, které režíruje Vladimír Morávek, hraji se synem Martinem. Ten hraje Mozarta a já Salieriho.

Radíte mu, pokud jde o herectví?

Ne. Na jevišti se na něj dívám jako na každého kolegu, s nímž hraju, a zpovzdáli sleduju, jak si vede. Myslím si, že můj syn je velmi talentovaný herec.

K TÉMATUMiroslav Donutil patří k našim současným nejpopulárnějším hercům. Možná, že ne všechny jeho fanynky a příznivci vědí, že tento rodák z Třebíče, který vyrůstal v Brně, propadl už za dob svých středoškolských studií ochotnickému divadlu a účinkoval v souboru Debakl. Vždyť i oba jeho rodiče hrávali nadšeně amatérské divadlo.
Miroslav Donutil chtěl původně studovat žurnalistiku, ale nakonec zvítězilo herectví a studium na brněnské Janáčkově akademii múzických umění (JAMU). A pak už je jeho dosavadní umělecká pouť dostatečně veřejnosti známá. Angažmá a pozoruhodné role v brněnském Divadle Husa na provázku (Pohádka máje, Richard III., Bratři Karamazovi či Balada pro banditu).
Roku 1990 nastoupil do pražského Národního divadla divadla, kde setrval takřka čtvrt století. Divadelní herectví Miroslava Donutila zde především dodnes reprezentuje slavná Goldoniho komedie Sluha dvou pánů. Postřižiny, Pelíšky, Tankový prapor, Černí baroni, Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Nuda v Brně, Želary, Pasti, pasti pastičky to jsou jen namátkou názvy filmů, v nichž Miroslav Donutil herecky exceloval. Vytvořil bezpočet postav v televizních filmech a inscenacích a získal řadu prestižních ocenění.