Jeho první setkání s herečkou se odehrálo v roce 1984 při vzniku filmu Otakara Vávry Veronika (ona hrála Boženu Němcovou, on jejího jedenáctiletého syna Jaroslava). „Někteří dospělí herci se k těm dětských chovají povýšeně a přehlíživě – to však její případ nebyl. Mám ji v paměti jako laskavou a vřelou.“ Když se pak Strach stal režisérem, četl scénáře s obzvláštním zřetelem, aby mohl být s Janou Hlaváčovou opět na place (dokladem jejich spolupráce jsou filmy Vůně vanilky, Anděl Páně, Operace Silver A či pohádka Tři životy). „A když jsem se dozvěděl, že se sama zmínila, že by se mnou ráda opět pracovala, pýřil jsem se hrdostí, bylo to pro mě nesmírnou ctí,“ doplnil Strach.

Tři povídky na tělo hvězdě

Herecké podoby své oblíbenkyně teď představí v povídkách Student, Nenávist a Podvodnice – ke všem napsal scénář Petr Hudský. V prvně zmíněné, úsměvně laděné, se bude o její lásku ucházet Josef Abrhám. A půjde na to rafinovaně – přihlásí se k ní coby přísné profesorce na hodiny houslí. K tomu, aby ho za jeho neskutečné fidlání nevyhodila, ale bude potřebovat pomoc její vnučky v podání Jany Pidrmanové… A jak zhodnotil jeho výkon Pavel Šporcl, který v příběhu ztvárnil tak trochu sám sebe? „Když pan Abrhám hrál, vůbec jsem netrpěl, protože naše holčičky už taky hrají na housle a zní to hodně podobně,“ prohlásil. „Hrát na housle je hrozně složité. Zkrátka a dobře – za piáno si sednete a už tam ty tóny máte. U houslí je ale musíte hledat. A pan Abrhám v tom snímku prostě začínal, a začínal výborně, protože má sluch.“

Od úsměvné polohy k dramatické

Ve druhé povídce Nenávist se Hlaváčová promění z odlehčené role do dramatické polohy. Zazáří v ní po boku Vladimíra Brabce, Tatiany Medvecké a mladého Martina Donutila, který ztvárnil ryze zápornou postavu. „Vždycky jsem si chtěl něco takového vyzkoušet. A navíc hrát po boku paní Hlaváčové, to se neodmítá. V jedné opravdu husté scéně mi dávala mimo kameru rady, krásně mi pomáhala, takže jsem jí navíc i vděčný,“ nechal se slyšet Donutil. „Někdy holt musí člověk hrát i negativně. Co můžu dělat, že tentokrát hraju proti Janě? Ale zase hájím svého syna, který je všech grázlů futrál,“ připojila se Donutilova filmová matka Medvecká.

Třetí povídka ji představuje s Munzarem

Partnerskou souhru pak dokazuje třetí komediální příběh Podvodnice, v němž se Hlaváčová představuje se svým mužem Luďkem Munzarem. „Že jsou oba výteční herci, netřeba říkat. Jejich vzájemná souhra je jako nejjemnější švýcarský hodinový strojek. Mnohem dojemnější ale bylo sledovat je v čase, než se připraví další záběr. Ta vzájemnost, symbióza, úcta a laskavost by mohly být vzorem mnoha manželstvím,“ dodal Strach.

Foto: Česká televize