Jako jediný zachytil zákulisí natáčení.
Navzdory bezpečnostním opatřením se vkradl bočními dveřmi do Sněmovního sálu a pustil kameru.
Pořídil unikátní záběry, na nichž je zachycen zesnulý velikán světového filmu či v pauze odpočívající geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart – americká herecká hvězda Tom Hulce.
Kroměřížský dokumentarista vloni zemřel.
V našich kinech neuvidíte. Dokument Ladislava Františe o natáčení Amadea na kroměřížském zámku
Nikdo jej nezastavil
Vzácnost sestříhanou do čtyř minut s příznačným názvem „v našich kinech neuvidíte“ ochraňuje jeho sedmačtyřicetiletý syn Vladislav Františ.
„S tatínkem jsme se opakovaně bavili o natáčení Amadea, především o tom, že se tam vůbec dostal. Zajímavé na tom celém bylo to, že ho nikdo nezastavil, přestože tam byla bezpečnostní opatření, prostě ho nechali být. Chodil si tam tiše po sále, jak chtěl a točil,“ popisoval Františ mladší, který s otcem jezdil po natáčení a jako malý chlapec mu u práce svítil.
Na plac se dostal ve chvíli, kdy měli filmaři přestávku. V ruce měl kameru Eumig a točil na formát Super8.
Mozart odpočívající
Zachytil, jak Miloš Forma diskutuje s kameramanem Miroslavem Ondříčkem, štáb, herce, rekvizity.
Film obsahuje i záběr na hlavního hrdinu oskarového snímku, herce Toma Hulca, jak odpočívá v křesle.
„Jsou to unikátní záběry, na které byl otec velmi pyšný. Několikrát se ve filmu objeví i sám Miloš Forman, který nebyl v Kroměříži po celou dobu natáčení. V den, kdy se tatínek drze pohyboval na place, byl pan režisér zrovna ve Sněmovním sále,“ vzpomínal Vladislav Františ.
Tenký osmimilimetrový film Františ postříhal, tehdy klasickým způsobem, a slepil.
„Na to se nalepila zvuková stopa a tatínek přes projektor doplnil komentář a zvuk. Film jsme měli doma ve skříni,“ popisoval.
Snímek doma pouštěli kamarádům a členům filmového klubu.
Počátkem osmdesátých let rodina netušila, jestli se americký film natáčený v Kroměříži vůbec dostane do kin v socialistickém československu – proto jej kroměřížský rodák a patriot pojmenoval „v našich kinech neuvidíte“.
Točil i vpád Sovětů a Palachův pohřeb
Ladislav Františ natočil i vpád sovětských vojsk do Kroměříže a dokonce i pohřeb Jana Palacha.
"Vše jsme schovávali. Kdyby se na tyto politické filmy přišlo, byl průšvih. Film o Amadeovi měl, myslím, už tehdy i v nějaké soutěži amatérských filmařů. Byla to mimořádná zajímavost,“ připomněl Františ dobu před převratem v listopadu 1989.
Film o velkofilmu měl svoji premiéru před pěti lety, 30 let od natáčení Amadea, přímo na kroměřížském zámku, kde milovníci stříbrného plátna uspořádali kulturní program při příležitosti výročí.
Nikdo o něm neměl tušení a autor sklidil velké uznání a ovace.
Film byl zdigitalizován a čeká na další příležitost. Podle všeho jde o jediný historický záznam o natáčení štábu Miloše Formana v Československu.