Osudové ženy, galantní muži a nepřístupní detektivové v kloboucích vražených hluboko do čela. Ti všichni se vrátí už ve čtvrtek 20. srpna na hradby královského Křivoklátu. Startuje tu totiž třetí ročník Noir Film Festivalu, unikátní žánrové přehlídky, která si od svého počátku (před třemi lety na Kokoříně) získala už několik tisícovek věrných příznivců.

„Podařilo se nám sehnat několik opravdových klenotů, například francouzského Havrana," říká Vít Grigartzik, šéf nepočetného týmu, který akci prakticky ve stejném složení rok co rok připravuje. „Jde o trochu kontroverzní snímek, který měl v zemi původu po premiéře problémy, neboť charakter Francouzů nevykresluje zrovna lichotivě. Ale je to výborný film, přestože v případě Henriho-Georgese Clouzota šlo teprve o druhý celovečerní počin. Také mě potěšily Velké hodiny s Rayem Millandem, s nímž jsme loni na festivalu promítali Ztracený víkend. A nemohu nezmínit ještě alespoň tři tituly: Noc lovce, která festival zahajuje a obě pocty Náhlý strach s Joan Crawford a Bod zlomu Johna Garfielda." Posledně jmenovaný snímek přijede (krom Humoresky) uvést jeden z patronů letošního ročníku – herec Viktor Preiss. Kromě něj zavítají na hrad i Hana Maciuchová, Tomáš Hanák, Hana Vagnerová a režiséři Hynek Bočan a Zdeněk Viktora. A s kým z nich by šel Vít Grigartzik nejraději na tradiční víno noir, jež bude na Křivoklátu opět k mání? „Jako dvorný muž bych řekl samozřejmě s Hanou Maciuchovou. Ale nejlepší parťák by určitě byl Hynek Bočan. Je to vtipný člověk s rozhledem, být v jeho společnosti je prostě radost," přiznává šéf týmu, který teď dolaďuje poslední technické detaily na hradě.

Páteří kolekce padesáti filmů bude gotický noir, v jehož rámci uvidíme slavné i téměř neznámé filmy. Mezi ty první patří legendární Plynové lampy Georga Cukora z roku 1944 s Ingrid Bergmanovou, mezi druhé mj. tak trochu zapadlý snímek Jmenuji se Julia Ross režiséra Josepha H. Lewise z roku 1945. Líčí příběh nerozvážné dívky Julie Ross, jež se ocitá v odlehlém sídle, kde je jí vnucována nová identita psychicky labilní manželky zbohatlického synka. Z francouzské sekce zmiňme alespoň Clouzotovu krimi Nábřeží zlatníků z roku 1947 nebo Dassinovu Rvačku mezi muži z roku 1955, jež se stala klasikou ve svém žánru. Z remaků to bude třeba Křížem krážem Roberta Siodmaka (1949), k němuž se o pětačtyřicet let později vrátil Steven Soderbergh ve filmu Skryté zlo. Připraveny jsou projekce HBO a výběr z československého noiru v sále ČT art.

Křivoklátský festival bude zkrátka pohostinný. Kromě filmů (včetně nočních projekcí pod širým nebem) nabídne i několik komorních koncertů v klubu Peklo, které si můžete zpestřit panákem bourbona nebo vybranou kávou u Kořínkových, stylová trička či noirové tituly na DVD. Nepochybně tu potkáte sokolnici s dravými ptáky a (spíše v pozdních večerech) režiséra a producenta Václava Marhoula, velkého příznivce noirů, jemuž chystají organizátoři překvapení. A když jsme u té pohostinnosti, ještě jeden bonus hrad má. „Kdyby se náhodou vrátila vedra, mohu diváky i tak s klidem pozvat," usmívá se Vít Grigartzik. „Máme tu totiž díky kamenným metrovým zdím plně klimatizované sály…"