Vznikla podle izraelského formátu BeTipul (u nás se svého času vysílala i její americká verze pod názvem V odborné péči) a česká HBO ji připravila do vysílání kompletně v domácí režii a s českými herci. A právem budila uznání – u diváků i odborné kritiky. Je totiž příkladem televizního projektu, který v prvé řadě ctí dramaturgii a úroveň scénářů. Hned v té druhé výběr dobrých režisérů a samozřejmě hereckého obsazení. Jeho producenti navíc nekrčili rozpačitě rameny nad vysokým rozpočtem, ale dali prozíravě štábu, co bylo k zafinancování třeba. Tvůrci seriálu Petr Zelenka a Karel Roden byli za první řadu zaslouženě oceněni Trilobitem.

Vysoká scenáristická kvalita

Od minulého týdne je na obrazovce HBO k vidění už druhá řada. Do role terapeuta se vrátil Karel Roden, autorský tým byl obměněn, režie se ujala čtveřice filmařů (Petr Zelenka, Lenka Wimmerová, Marek Najbrt, Jaroslav Fuit). Terapeut Marek Pošta změnil pracovnu i soukromé kulisy (odstěhoval se od manželky) a dostal nové pacienty. Bývalou přítelkyni, právničku Táňu, jež předstírá, že chce řešit jeho lékařsko-etický problém kolem smrti někdejšího pacienta, studentku Violu s diagnózou zhoubného nádoru odmítající léčbu a péči druhých, manžele Neumannovy, kteří neumí vysvětlit svému synovi, že se rozvádějí, a konečně stárnoucího podnikatele Charváta, jehož psychosomatické potíže plynou ze strachu o dceru a generačního dilematu. Stejně jako v první řadě drží seriál vysokou scenáristickou kvalitu (Petr Zelenka, Robert Geisler, Iva Klestilová), jen mírně přitvrdil. Partnerské, rodinné i osobní problémy tu dostávají drsnější a dramatičtější tón, což se týká i vypjatých hereckých výkonů.

Seriál nemá slabá místa

A dlužno dodat, že není slabých míst – byť díly s Poštovou kolegyní terapeutkou Ditou (Kamila Magálová) a některé s Neumannovými (David Švehlík a Kateřina Winterová) jsou méně dynamické. Emotivně nejsilnější momenty nabízejí naopak středy s bezprostřední Violou, z jejíchž monologů a podrážděných replik, plynoucích ze strachu z nemoci, díky Tereze Voříškové místy mrazí, a čtvrtky s Charvátem, jemuž dal Jiří Ornest odzbrojující něhu bezradného otce i cynický nadhled ošoupaného disidenta. Díly jsou dle potřeby žánru sevřené komorní útvary s nosnými dialogy, příjemný je nicméně fakt, že tvůrci více vycházejí s postavami mimo interiéry.

Na HBO běží už druhá řada úspěšné české série podle izraelského formátu. Na snímku Tereza Voříšková.

Svým přístupem česká HBO ukazuje, že i na domácí půdě lze stvořit kvalitní televizní dílo, prosté laciných berliček, povrchních dialogů a řemeslné průměrnosti. Chce to jen více producentské uvážlivosti a nepodceňovat diváka.