Jak potvrzují čeští producenti a šéfové filmových společností, zájem realizovat projekty v našich lokacích trvá. Nejčastěji se na nás obracejí německé štáby, které tu v uplynulém půlroce točily hlavně krimi, převážně pro televizní stanice.

Navzdory stagnaci v obratu českých produkčních společností v APA, jež pokračuje od loňského roku. „Trend trhu určují zejména produkce se zakázkami zahraničními, jež oproti roku 2016 klesly o 400 milionů korun. Největším problémem jsou termíny k získání povolení pro zábor lokací, jež prodloužila novela silničního zákona,“ říká šéf Asociace producentů v audiovizi Vratislav Šlajer.

AMERIČANÉ CHTĚJÍ VÍC

Přesto se točí a to je dobře. Nejméně Američané pro ty jsou podle Šlajera stále naše pobídky od fondu nízké, přicházejí ale Britové, Francouzi a Seveřané. Důvod? Kromě pobídek od státního fondu táhnou hlavně atraktivní lokace a kvalita českých profesí. A schopnost Čechů vždy si poradit. Což každý Němec či Brit neumí.

Kupříkladu na Zlínsku loni založili díky regionální filmové komisi tzv. Filmovou obec složenou z 18 měst a vesnic, které umožňují cizím štábům zábory ulic zdarma. Zlín, Uherské Hradiště, Vsetín. „Je to naše unikum,“ vysvětluje Magdalena Hladká z regionální filmové komise. „Bonus pro filmaře, kteří propagují na plátně náš kraj. Patří k tomu třeba i odvoz odpadu či propojení štábu s městskou policií, hasiči a záchrannou službou, rovněž zadarmo.“

Loni tu rozložil svou techniku velký tým k televiznímu filmu Marie Terezie, letos tu v česko-slovenské koprodukci vzniká krimi seriál 5. C.

ANTIVÁLEČNÁ SATIRA

Jedním z největších letošních projektů, jenž zahrnul různá místa ČR, byl Jojo Rabbit, antiválečná satira. Režisér Taika Waititi (Thor: Ragnarok) si s architekty vybral české lokace pro Německo za 2. světové války, dobové kostýmy oblékly hvězdy jako Scarlett Johansson nebo Sam Rockwell.

„Scénář jsem napsal už před sedmi lety,“ prozradil režisér na nedávno skončeném karlovarském festivalu, kde byl hostem. „Inspiroval mě román Christine Leunens Caging Skies. Trvalo ale delší čas, než došlo k natáčení. Vracíme se ve filmu k událostem druhé světové války a nacismu, ale v poněkud netypickém fiktivním příběhu.“

Jeho hrdinou je desetiletý kluk (Roman Griffin Davis), který žije v době nacistického vzestupu, jemuž nerozumí a jenž si v rámci svého dětinského snění představuje, že má za kamaráda Hitlera. „Nesnažím se ho hrát přesně autenticky. Ale stejně se cítím divně, když mám na sobě jeho oblek a typický knír,“ přiznal ve Varech Waititi, jenž ho hraje osobně a jenž točil mj. v karlovarském kraji. Chlapcovu svobodnou matku hraje Scarlett Johansson.

SERIÁLOVÝ BOOM

O Carnival Row s Orlandem Blumem či Ponorce se už psalo, na přelomu dubna a května tu ale vznikal třeba také německý Bauhaus (mj. Zlonice, Králův Dvůr, Slapy) nebo Amundsen v norsko-švédsko-české koprodukci. Kulisy našli filmaři mj. na náplavce u Podolského nábřeží, kde na dvě stě komparzistů v dobových kostýmech vítalo slavného objevitele, vracejícího se z jedné ze svých výprav.

Lokace u Vltavy byla podle norského producenta Espena Horna jedním z rozhodujících důvodů pro výběr České republiky. „Měli jsme možnost několika lokací, například v Maďarsku nebo v Litvě, víceméně za podobných podmínek, ale vybrali jsme Prahu. A nelitujeme.

Natáčení bylo úžasné, čeští filmoví profesionálové bezkonkurenční a například místo jako je pražská náplavka, kde jsme točili část Osla, bychom jinde nenašli tak přesně odpovídající našim představám,“ pochvaloval si zkušenost u nás producent Espen Horn ze společnosti Motion Blur Films ve Variety.

TROLLOVÉ A DETEKTIVOVÉ

Až do tohoto pátku natáčí v českých lokacích také štáb koprodukční severské pohádky Cesta za králem trollů, tentokrát s anglickým názvem The Ash Lad In Search of the Golden Castle, přibližně Cesta za zlatým zámkem. Lokacemi byly například lom Velká Amerika, brdské lesy, Český ráj, Průhonický park, zámek Hrádek u Nechanic či zámek Budyně nad Ohří.

Jak dokládají vedoucí regionálních filmových komisí, o hrady a zámky (Kroměříž, Loket), je velký zájem, úspěch ale mají i kláštery (Plasy, Chotěšov, Mariánská Týnice), přírodní místa (aktuálně se daří poutat třeba Krušné hory nebo Beskydy), ale i třeba opuštěné továrny, například textilka v Žamberku, režné zdivo či staré budovy. „Měli jsme poptávku po typické české hospodě nebo staré škole s dřevěnými lavicemi a tabulí,“ říká Radka Šámalová z plzeňské filmové kanceláře, která loni pomáhala realizovat na Plzeňsku Francouzům historický snímek Edmond o Rostandovi, známém autorovi Cyrana z Bergeracu.

OBJEVIL SE TU I JACKIE CHAN

Půvab Krkonoš objevili například francouzští filmaři, kteří na jaře oživili zdánlivě nenápadnou horskou obec Malá Úpa natáčením roman- tického snímku Un coup de foudre sur un air de Noël (Vánoční láska na první pohled).

Dobově zachovalé roubenky a hotýlky se proměnily v rakouské alpské městečko. Na Mladoboleslavsku točil krom jiných míst Jackie Chan svůj The Diary, v Olomouci jednají nyní o možné zakázce čínské produkce, zdejší místo láká obvykle historickými domy, uličkami či Arcibiskupským palácem. Své peníze nechala v Česku na různých lokacích včetně Prahy i německá produkce se seriálem Kriminálka Curych.

Zajímavou iniciativu vyvíjí karlovarská kancelář, která ve spolupráci s varským festivalem podniká tzv. Lokační tour pro hosty festivalu vozí režiséry a producenty do kraje podívat se na atraktivní lokace.

„Odvázaní jsou pochopitelně ze zámku Loket a jeho okolí, líbí se i centrum Karlových Varů, důl Jeroným či rozhledna v Krásnu,“ vypočítává Petr Židlický z místní kanceláře, jejíž největší loňskou zakázkou bylo pokračování jihokorejského seriálu Are You Human Too?

„Filmaři měli 150členný štáb, byla to velká produkce. Bydleli v Imperialu a natáčeli ve Varech, ale i v lese. A máme už i dobrý ohlas na seriál od Czech Tourismu, Korejci se hlásí, že se sem chtějí přijet podívat. S oblibou cestují po filmových místech, která vidí na obrazovce nebo v kině. Pro nás ideální reklama!“ říká Židlický o městě, které si zahrálo i ve slavné bondovce Casino Royal.

Do Brna zamířila v tyto dny mezinárodně úspěšná umělkyně Daria Martin, natáčí tu krátký hraný film Tonight the world / Svět dnešní noci inspirovaný deníkovými záznamy snů své babičky Susi Stiassni.

„Emigrovala z Brna před druhou světovou válkou a během 35 let zaznamenala Susi přes deset tisíc snů,“ vysvětluje Ivana Košulicová z brněnské kanceláře. „Film se točí na 16mm formát ve vile Stiassni a bude součástí výstavy pro Curve galerii kulturního centra Barbican v Londýně. Jsou tu ještě do pátku.“

Z cizích štábů tu měli loni také produkci seriálu Romanovci, jež vznikala pro Amazon na zámku Valtice, ještě dříve se tu rodila třeba francouzská Marguerite (Mahenovo divadlo) nebo Hannibal Zrození (vila Tugendhat).