Publikum jeho film odměnilo hlasitým bučením a od novinářů si ve festivalových denících vysloužil bezkonkurenčně nejhorší hodnocení. Trier začal na snímku pracovat před dvěma roky, když se propadl do deprese a psaní scénáře Antichrista pojal jako terapii. Prý mu to pomohlo. Teď by ovšem terapii potřebovala většina diváků jeho filmu.

Trier v Antichristovi líčí manželský pár (Willem Dafoe a Charlotte Gainsbourgová), který přijde o dítě. Se svým smutkem a zoufalstvím se pak muž a žena hodlá uzavřít v chtě izolované hluboko v lesích. Tady se ovšem začnou dít věci, jež si neleze představit ani v nejdivočejších snech… Trier šokoval nejen explicitně natočenými sexuálními scénami, ale především spojením erotiky s absurdní brutalitou. K vrcholným momentům filmu pak patří mrzačení pohlavních orgánů.

Když si Trier na tiskové konferenci musel vyslechnout kritiku svého filmu, nijak to s ním nepohnulo. „Jsem nejlepší režisér na světě,“ prohlásil a dodal, že filmy točí jen sám pro sebe a reakce ho nezajímají. Jediný, kdo je prý lepší než on, je Andrej Tarkovskij: „On je bůh.“ Respektovanému a předčasně zesnulému ruskému režisérovi také Trier svůj film v závěrečných titulcích dedikoval, na což publikum reagovalo výbuchem zoufalého smíchu. Tarkovskij se nejspíš obrací v hrobě. Trierův film v Cannes nemohl chyběl, zatím tu byly uvedeny prakticky všechny jeho snímky, a obvykle se staraly o čeření festivalové hladiny, za Tanec v temnotách si pak nenáviděná i milovaný režisér odvezl Zlatou palmu.

Almodóvar vsadil opět na Penelope Cruzovou

Tu narozdíl od Triera zatím nikdy nezískal Španěl Pedro Almodóvar. Do Cannes tentokrát přivezl snímek Rozervaná objetí, v němž vytvořila hlavní ženskou roli Penélope Cruzová. Po filmech Volver nebo Vše o mé matce je to jejich čtvrtá spolupráce a opět úspěšná: Rozervaní objetí diváci ocenili spontánním potleskem. Almodóvar zůstal věrný své poetice a natočil film, který dokonale zapadá do jeho filmografie: jde o příběh režiséra, který při autonehodě přijde o ženu svého života a také o zrak, s odstupem let se pak rozkrývají okolnosti, které nehodě předcházely.

Tradičně bizarně propletený příběh byl pro Almodóvara záminkou, jak se vypořádat s motivem filmu ve filmu. Rozervaná objetí jsou totiž nejen o lásce a žárlivosti, ale především o profesi režiséra. Almodóvar vlastně musel natočit filmy dva: jeden, který sledujeme a druhý, který se ve filmu točí – ten připomíná jeho starší komedie. Almodóvarův i Trierův snímek už mají české distributory, takže je v dohledné době uvidíme i u nás.

DARINA KŘIVÁNKOVÁ

Autorka je redaktorkou týdeníku Reflex