Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trikař Půdy: Aby nebylo přešrekováno

Praha - Měl supervizi nad speciálními triky v animovaném filmu Na půdě, který ve středu večer představí Jiří Barta v premiéře prvním divákům.

4.3.2009
SDÍLEJ:

Pan trikař. Boris Masník působí v jednom z největších postprodukčních studií ve střední Evropě UPP přes deset let. Počítačům se ale snaží nepodlehnout.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Boris Masník je Bartovým spolužákem a na společné práci se sešli potřetí.

Potěšila vás jeho nabídka?
Moc. V UPP děláme spoustu zajímavé práce do různých filmů, ale já vystudoval animovaný film a pořád k němu tíhnu. Když jsme končili, byli jsme všichni hodně unavení, ale já si přál, abychom měli ještě aspoň týden. Byla to moc krásná práce.


Ve filmu je hodně trikových záběrů. Který byl z vašeho pohledu nejnáročnější?
Je to skoro pět set trikových záběrů. Nejtěžší bylo zpracování hlavy Jiřího Lábuse. Respektive najít poměr mezi bustou a skutečnou hercovou hlavou. Původně se mělo pracovat jen s bustou, ale pak se ukázalo, že emoce se sádrou prostě neuhrajete. Tak jsme natočili všechny záběry s bustou v originální dekoraci a s loutkami, pak ve stejném pohledu kamery s Jirkou Lábusem, namaskovaným na bronzovo a na zeleném pozadí. Podle grimas jeho tváře se po bodech v počítači pohybovalo i s bustou, aby dojem byl přesný – mimika obličeje, emoce, hledali jsme určitou míru – aby ve výsledku ladila s výtvarnou koncepcí filmu.


Co ještě bylo vysloveně trikovou záležitostí?
Moucha a hřebík padající z výšky na zem. Mouchu za letu prostě nenaanimujete, nemůžete jí dát na křídlo pidikamerku. Ta vznikla celá v počítači. A zdánlivě prostý hřebík bohužel v reálu taky nepůsobí tak, jak jsme potřebovali – zvlášť při dopadu. Animovali jsme ho v počítači, kde se přesně vypočítal potřebný pohyb, gravitace a zvuk po dopadu, i to, jak odskočí. Počítačová byla i šňůra od vysavače, vytržená ze zásuvky a padající k zemi.


Jak jde dohromady „klasik“ animace Jiří Barta a moderní počítačová technika?
Docela dobře. To nebyl problém. Spíš nastávaly některé úsměvné situace na place. Protože Jirka vyhlíží jako tichý a nenápadný člověk, ale když něco prosazuje, umí být úporný. Kluci třeba za ním přišli, že s postavičkami uvnitř kamínek se špatně manipuluje, jestli by nemohli kamna trochu posunout. Ale kamínka stojí vždycky v rohu, ta tam musí zůstat, řekl jim něžně Jirka. - Jasně, chápeme, oponovali kluci, stačilo by prostě kousek je šoupnout, abychom měli k loutkám lepší přístup. – Ne, kamínka musí stát v rohu, tak je tam nechte, pravil pořád něžně, ale neústupně Barta. Načež odešel. A bylo to.


Objevil jste při téhle práci něco nového i pro sebe?
Určitě. Počítače už dnes dokážou napodobit skoro všechno. Díky různým programům, jež vám spočítají na milimetry, co potřebujete. Udělají celý reál. Ale já se střežím absolutního okouzlení, protože člověk musí vědět, k čemu je použít. Když se to přetáhne, najednou máte přešrekováno, není v tom život. My jsme třeba záměrně některá čísla v počítači posouvali, abychom dosáhli ne maximální kopie reality, ale pravdivosti s určitými chybami, jestli mi rozumíte. Život kolem nás taky není stoprocentní.


Co máte aktuálně za sebou a na kterých dalších zakázkách v UPP pracujete?
Pro film Protektor Marka Najbrta doplňujeme dekorace, retuše (třeba ceduli na budově rozhlasu) nebo vize v grafickém stylu černobílých koláží, to je zajímavé. Ze zahraničních se pracuje na druhém filmu Francise Forda Coppoly Tetro. Před časem jsme úspěšně realizovali vizuální efekty k filmu Parfém, příběh vraha režiséra Toma Tykwera, také jsme mohli spolupracovat i na jeho The Internationalu. Ten je už hotov.


Uvidíme ho brzo v našich kinech. Jaké triky jste pro něj vyráběli?
Jednou z nejzajímavějších a nejnáročnějších byla scéna s „lustrem“, který se při přestřelce zřítí. Lustr je celý vymodelován v počítači a do záběrů je komponován. Šlo o náročnou práci, protože se částečně skládá ze skleněných panelů, na kterých celou dobu běží projekce. Během přestřelky je pomalu ničen, proto bylo třeba vyrobit speciální lustr a částečně i rozstřílené skleněné panely, vlastní praskání a tříštění skla. Upravovaly se i záběry v Guggenheimově muzeu – pro scény v interiéru bylo vyčleněno jen několik pater, zbytek pohledů kamery nahoru i dolů je dokreslován, stejně jako stopy po kulkách a další poškození. Dokreslovala se i stříkající krev. Počítače umějí spoustu věcí, pořád ale platí, že u klávesnice má sedět člověk, který nesmí zapomenout, proč a k čemu co dělá.

Autor: Jana Podskalská

4.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tunel dlouhý přibližně 1,2 kilometru by měl vést pod touto částí Bohumínské ulice. Ulevit má lokalitě od tranzitní dopravy a vrátit Slezské Ostravě historické centrum.
6

Ostrava chce předejít dopravnímu kolapsu. Postaví tunely

Jako rocková hvězda. Kajínek přilákal do Zlaté brány davy
15

Jako rocková hvězda. Kajínek přilákal do Zlaté brány davy

Na indexu. Americkému centru zdravotní péče prý zakázali slova jako věda či plod

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa čelí kritice za to, že v rozpočtových plánech Centra pro kontrolu a prevenci nemocí pro rok 2019 zakázala používat slova plod, transsexuál, zranitelný, nároky, rozmanitost, důkazy a věda.

Vracení dárků? Důležité je nenechat se prodejcem zastrašit, radí spotřebitelům

/ROZHOVOR/ Když radost pod stromečkem vystřídá zklamání z nevhodného dárku, vrací se lidé do obchodů. Chtějí zboží vyměnit, nebo reklamovat. Předčasné obavy z jednání s obchodníky podle Gerty Mazalové mít nemusí. „Reklamovat se dá všechno. Nejčastěji jsou to sice nefunkční či rozbité hračky, elektronika nebo oblečení, reklamovat lze ale i služby, třeba kadeřnické, nebo pohřeb. Spotřebitelé často mají nárok na vrácení peněz, usoudí ale, že jim to nestojí za námahu,“ říká předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů, které sídlí v Brně.

Do Jeruzaléma přijede americký viceprezident Pence, Fatah chystá demonstrace

Hnutí Fatah palestinského prezidenta Mahmúda Abbáse svolává na příští týden demonstrace u příležitosti toho, že Jeruzalém navštíví americký viceprezident Mike Pence. Fatah bude protestovat proti změně americké politiky, jež se projevila Trumpovým uznáním Jeruzaléma za hlavní město Izraele.

AKTUALIZOVÁNO

Východní Filipíny zasáhla tropická bouře, 26 mrtvých

Tropická bouře Kai-Tak, která v sobotu zasáhla východní Filipíny, vyvolala povodeň a rozsáhlé půdní sesuvy, jimž padlo za oběť  26 lidí. Voda a bahno vyhnaly desítky tisíc lidí z jejich domovů. Bouře přerušila dodávky energie a způsobila i rozsáhlé sesuvy půdy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT