Festival dělají hvězdy. Tou největší je letos americká herečka Julianne Moore. Předpokládám, že na první dobrou vaše pozvání nepřijala?
Jednali jsme s ní několik let. Vždy byla vstřícná, ale práce vytížené herečky jí to nedovolovala. Jsem rád, že se to letos propojilo s filmem jejího muže Barta Freundlicha Po svatbě, kde Julianne hraje. Je to remake snímku Susan Bier z roku 2006, krásně vypointované drama se skvělými výkony kromě Julianne Moore uvidíme i Michele Williams ideální film na zahájení.

Do Varů vám leckteré hvězdy „poslal“ i Miloš Forman. Je asi čím dál těžší shánět další?
Seznam není bezlimitní, řada osobností už tu byla. Nicméně naším zájmem vždy bylo objevovat také neznámé talenty. Třeba mladičkého Leonarda DiCapria nebo Scarlett Johansson. I letos pár takových přijede. Věříme, že se jim tu bude líbit a vrátí se. Jako letos Casey Affleck.

Je nějaký film, o který jste letos stáli a nevyšel?
Je jich víc. Myslím, že jediný festival, který může mít film, jaký si zamane, je Cannes. A někdy ani tam ne. Když narazí na strategii amerických studií, neklapne to ani u nich. Rozhoduje spousta faktorů. Náš festival je v červenci, někteří producenti chtějí svůj film představit až na podzim. Dělá v tom neplechu i oscarová strategie. Z pro nás nepochopitelných důvodů se držitelé práv rozhodnou občas film na celé léto zmrazit a zahájit kampaň až v září.

Na které z těch, co přivezete, byste chtěl upozornit?
Čínský Portrét mozaikou, příběh těhotné čtrnáctileté dívky a německá Lara s hereckým koncertem Corinny Harfouch. Budiž světlo Marka Škopa o rodinných poutech a xenofobii. Mimo soutěž silné islandské drama Bílý bílý den. A pak staré filmy: Spalovač mrtvol a můj oblíbený John Cassavetes a jeho Manželé. Důkaz, jak skvělá byla 70. léta v americkém filmu.

Po letech máme velký domácí projekt, Nabarvené ptáče Václava Marhoula. Ví se, že ho nabídl v Benátkách. Nelákali jste ho pro Vary?
Pro mě je to kandidát na Nobelovku za sveřepost a výdrž. Proto si pana Marhoula vážím. Takové zakousnutí se do věci není pro českou filmovou scénu vůbec obvyklé. Zaslouží si nejlepší festivaly na světě. My se k němu ve Varech příští rok rádi vrátíme.

Mnohé festivaly reflektují ambiciózní televizní projekty, v programu mají filmy z produkce Netflix, HBO. Vy se tomu spíše bráníte, proč?
S Netflixem jsme v komunikaci, zařazení jejich filmů se ale odvíjí podle data, kdy jej společnost dá na svou platformu. Sekce takto tematizované na festivalu nechceme. Někdy mají tyto produkce dobrý rok, jindy ne. A pak je obtížné dané sekce naplňovat.

HBO má dobré roky, zdá se mi. Příběh služebnice, Ostré předměty, Černobyl, Sedmilhářky. Ani tady s větší spoluprací nepočítáte?
Letos pustíme ukázku ze série Bez vědomí. Byli jsme nadšeni z prvních dvou dílů, Ivan Zachariáš opět prokázal své kvality. Ze zahraniční produkce dáme občas něco v předpremiéře, jako loni Ostré předměty, nebo zapadá-li projekt do naší aktuální koncepce. To nám stačí.