Americká filmová akademie mu dala celkem osm sošek – včetně ceny za nejlepší film a režii. Další Oscary získal za nejlepší kameru, střih, adaptovaný scénář, filmovou hudbu, filmovou píseň a mixáž zvuku. Danny Boyle na to reagoval kuriózně a překvapil přítomné několika poskoky

u pultíku. „Slíbil jsem dětem, že když vyhraju, přijmu cenu ve stylu tygra z Medvídka Pú,“ pravil bez okolků na vysvětlenou. Největší favorit Podivuhodný případ Benjamina Buttona, který vstupoval do soutěže s třinácti nominacemi, proměnil jen tři – cenu za výpravu a dekoraci, masky a vizuální efekty.

Večeru vtiskly ráz dva kontrastující momenty – pokorná bezprostřednost a upřímné ohromení okázalostí ceremoniálu ze strany početné indické výpravy k Milionáři a lesk zkušených hvězdných tváří, jichž se letos v Kodak Theatru sešlo nebývalé množství. Kdo nebyl mezi nominovanými, předával na pódiu. Pozornost budili pár Angelina Jolieová a Brad Pitt, kteří byli oba nominováni v hlavních hereckých kategoriích (Výměna a Podivuhodný případ Benjamina Buttona), Meryl Streepová s dcerou či Kate Winsletová s manželem Samem Mendesem. Průvodce večerem Hugh Jackman dostál pověsti šaramantního společníka – v jemně parodických výstupech („připravoval jsem je celou noc v garáži“) představil postupně všechny kandidáty na nejlepší film roku. S Beyoncé připomněli v krátkém čísle i výběr z nejslavnějších filmových muzikálů pod režijní taktovkou Baze Luhrmana…

Bachařka a politik

Jako vděčný divácký tah se osvědčila pětice osobností, jež vždy na pódiu oslovila do publika pět nominovaných a pak přečetla ortel. Viděli jsme tak celebrity počínaje Sophií Lorenovou a konče Anthonym Hopkinsem. Hlavní herecké kategorie ovládli Kate Winsletová za roli bývalé nacistické dozorkyně ve filmu Předčítač a Sean Penn za homosexuálního politika ve filmu Milk. „Co bych zapírala, mám řeč připravenou od osmi let, kdy jsem stála v koupelně nad lahvičkou šamponu,“ přiznala s odzbrojujícím úsměvem britská herečka, jež až pošesté proměnila oscarové nominace z minulých let. Její největší soupeřka Meryl Streepová svou dlouholetou smůlu na Oscarech neprolomila. Film Pochyby, v němž ztvárnila jeptišku posedlou nepodloženým obviněním, minuly ceny i v dalších nominacích (mj. vedlejší role Philipa S. Hoffmana).

Sean Penn na pódiu připomněl, že udílení Oscarů se děje v zemi, která zrušila možnost svateb homosexuálů, tím víc si proto cení sošek pro Milka. Jedna ostatně putovala i do rukou autora původního scénáře Dustina Lance Blacka.

Ve vedlejší ženské roli bodovala Penélope Cruzová (za půvabnou postavu malířovy exmanželky Eleny) ve filmu Woodyho Allena Vicky Cristina Barcelona („už tu někdy někdo omdlel? Asi budu první. A řeknu to rovnou – krátkou řeč teda nemám“). Druhým oceněným byl podle očekávání australský herec Heath Ledger za Jokera v batmanovském snímku Temný rytíř, který dostal cenu posmrtně. Její předání hercově rodině (za účasti otce, matky a sestry) vneslo do sálu silnou emotivní náladu.

Češi až příště

Český zvukař Petr Forejt nominovaný za nejlepší mix zvuku v týmu za film Wanted (natáčený u nás) nominaci neproměnil. Nejlepším animovaným snímkem vyhlásila akademie film o lásce robotů Vall-I. Herec Jack Black v jedné z průvodních dvojic k tomu přidal půvabnou osobní glosu. „Nebýt animovaného filmu, jsem na mizině. Vydělám vždycky peníze u DreamWorks a pak je vsadím na Oscarech na Pixara,“ poznamenal případně na adresu stoupající prestiže studia Pixar. Valčík s Bašírem v pětici neanglicky mluvených filmů neuspěl, akademie vybrala za nejlepší japonské Departures (Odjezdy) o muži vypravujícím mrtvé na poslední cestu. V celovečerních dokumentech vyhrál Muž na laně, film o tajném přechodu provazochodce mezi newyorskými dvojčaty, jenž bodoval i na cenách Bafta.

Pomineme-li množství reklam, jimiž HBO přenos špikovala, užili jsme si docela svěží filmovou podívanou (i díky pohotovým českým komentátorům z maďarského studia – Tomáši Baldýnskému, Františku Fukovi a Sašovi Michailidesovi). Slovy producentů, kousek „magičnosti jen pro tuto noc…“.

Lehkonohá show, rozmary akademiků a americký sen

V Kalifornii sbalili červený koberec, filmové celebrity teď nejspíš dospávají dlouhou oscarovou noc. Producenti a organizátoři slavnostního ceremoniálu dostáli slovu – že by rádi zvedli klesající sledovanost přenosů z Oscarů a dali večeru nový kabát. To se vcelku zdařilo.

Průvodní slovo Hugha Jackmana mělo sice víc švihu než vtipu, nicméně protagonista

z filmu Austrálie se ukázal jako pohybově nadaný zpívající herec a milý společník a zpestřil účast na pódiu tanečními a pěveckými čísly, případně usedl do klína vybraným kolegům. Příjemně svižné byly i další vsuvky – sestřihy milostných scén, slovo „fuck“ ve filmových dialozích či vzpomínka na zemřelé filmové osobnosti. Vítězové triumfují, poražení přemítají o pomyslnosti nadějí a nevyzpytatelném vkusu akademiků, možná se už raději dívají dopředu. Jak to v podobných soutěžích chodí, akademie vyzdvihla některé snímky, jiné zcela pominula. Některé pochopitelně, jiné neprávem.

Milionář z chatrče si v každém případě své ceny zasloužil – výběrem tématu, solidním scénářem, spontaneitou dětských herců, náročnou koprodukcí a originálním způsobem vyprávění. Ve srovnání s horkým favoritem Benjaminem Buttonem působí pravdivěji a osobitěji, sálá z něj reálný život. Z filmů, které zůstaly vzadu, je škoda Howardova Duelu Frost/Nixon – přinejmenším kvůli skvělé režii a výkonu Franka Langelly, jehož prezident Nixon vstoupí nepochybně do sbírky nezapomenutelných filmových postav. Amerika má zkrátka ráda úspěšné lidi a konce – a proč zbytečně oslavovat film, který připomíná neslavnou prezidentskou­ aféru?

Naprázdno vyšel i Nouzový východ – s pozoruhodnými hereckými výkony Kate Winsletové a Leonarda DiCapria v brilantní režii Sama Mendese. Také ten byl patrně na akademii příliš silným soustem – americký sen totiž seká na hadry. Nemá ale smysl pitvat důvody letošního výběru, akademici mají zkrátka své rozmary. Ostatně, ti čeští je budou demonstrovat už záhy – 7. března na Českých lvech.